Benieuwd naar jullie feedback

Gestart door StomerJan, 17 juni 2018, 18:50:22 PM

StomerJan

Na jullie welkome feedback te hebben gelezen, na opnieuw opmetingen te hebben gedaan en overleg met de gezinsleden (deel de zolderruimte met hun voor andere hobbydoeleinden) heb ik de U vorm behouden. Toch is er een nieuw plan gekomen, met een tussenstuk dat verrijdbaar is en enkel geplaatst wordt als ik ga rijden.


SuSke

#16
Ik blijf het "bochtenwerk" veel tekort door de bocht vinden. Het is net "hoekje om" met lelijk knikkende stammen als gevolg.

Maar als jij het leuk vind, wie ben ik dan om...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 28 augustus 2018, 17:08:45 PM
wie ben ik dan

Suske zekerst.... ;D
Tja, iedereen weet dat dit komt door de layout van Ma/Trix sporen, althans toch voor het zichtbare gedeelte.
Het zou idd mooier zijn met glooiende(r) bochten. Dan kan je vroeger met een bocht beginnen en lijkt die minder kort, al kan je uiteraard voor dit sporenplan geen plaats bij toveren.
Bestaat er dan geen flexrail voor K-rails? :-\

;)

55erke

Hoy
Je kan in je zichtbare trage bochten marklin 24912 gebruiken  ( tegenboog slanke wissels)
Ook slanke wissels zijn echt wel aan te raden.

Groetjes

Michiel

Er zitten goede ideeën in het plan. Zo vind ik het idee om rechts-onderaan een half (zadel)station uit te beelden met de verborgen lus een hele leuke vonst, en om te bewaren. Van dit station loopt een dubbelspoor mooi bovenlangs naar het linker deel. Een prachtig paradespoor om treinen tot hun recht te laten komen.

Links zou ik dat paradespoor weer overdekt met een lus (en nog beter een lus met schaduwstation) op zichzelf laten terugkeren. Hoofdspoorverkeer rijdt dus rondjes over het dubbersporig hoofspoor. (Een hondenbot layout)

Er omheen heb je allerhande industrieaanluitingen, wat het speelelement alleen maar opdrijft.

De brug lijkt me geen echte bijdrage te leveren: lastig om bouwen, onhandig en steeds in de weg, en exploitatitechnisch niet echt een meerwaarde (naar mijn idee).

Dus, het concept neemt vorm, met hele goede ideeën, maar probeer die krappe bochten uit het zichtbare deel van de baan weg te werken. Ruimere bogen (of flexibele rails) is echt wel aan te raden om de treinen mooi en vloeiend hun trajecten op snelheid te zien afleggen, zonder nukkig bochtenwerk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

StomerJan

THX Michiel, ben al blij dat mijn veranderingen de goede richting beginnen uit te gaan. Allemaal dankzij ieders feedback.
De brug, ja, een grote twijfelaar, maar ondanks dat ik weinig hoogte wil overbruggen (basisidee is het Beierse dal of vlakke Moezelvallei), trekt het me hard aan.
Ja, een paradebaanvak is een must, gezien ik liefst rij met de verschillende Rheingold en Oriënt-Express modellen.
Het verborgen kopstation vind ik zelf een goed idee, en het idee erachter is ook om daar voorbij de schouw ooit, na jaren de baan verder te zetten met een aangekleed opstel- en rangeerstation (ipv fiddle yard). Dat is natuurlijk toekomstmuziek. En dan kunnen de C rails die er nu allemaal naar daar verhuizen en vervangen worden door flex, maar ondertussen kan ik toch al rijden na 20 jaar ze in dozen te zien verkommeren.
Wat nog steeds een probleem is en zal blijven is dat mijn plan aangepast moet blijven aan mijn mobiliteitsproblemen. Vandaar de maximale breedte van 100cm indien ik slechts van 1 kant er aan kan. Verre van ideaal, maar we moeten onze dromen aan de realiteit aanpassen.

Metpetergaathetbeter

een paradestuk hoeft niet persé recht te zijn, een lichte bocht is op z'n minst even mooi

Metpetergaathetbeter

trouwens was er iemand op 3 rail forum die Marklin met bedding, stukken(kleine inkepingen) wegnam uit de bedding om het bochtenwerk wat te manipuleren  ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 augustus 2018, 09:23:51 AM
trouwens was er iemand op 3 rail forum die Marklin met bedding, stukken(kleine inkepingen) wegnam uit de bedding om het bochtenwerk wat te manipuleren  ;)

volgens mij is het makkelijker om voor het paradestuk gewoon enkele stukken K-rail flexibel te gebruiken dan C-rails te zitten verknoeien.
Maar zoals je schrijft is een paradestuk in een lichte boog ook heel erg mooi.

Ziehier op de clubbaan van Amsac waar het paradetraject links een lichte boog naar recht spoor vormt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan