Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Benieuwd naar jullie feedback

Gestart door StomerJan, 17 juni 2018, 18:50:22 PM

StomerJan

Hierbij mijn voorlopige plan. Ben benieuwd naar jullie feedback.


Michiel

#1
Rechter deel heeft een duidelijke functie, maar er zijn toch een paar puntjes van aandacht volgens mij.
- Geen ruimte voor perrons
- Helling onderaan wordt mogelijk problematisch voor lange treinen
- Vrije hoogte schaduwstation erg krap, waar je amper een hand tussen kan krijgen om een loc uit te pulken
- Depot is nog ongestructureerd
- Het uittrekspoor/wachtpoor onderaan ligt verkeerd-om.

Het deel links is nogal chaotisch, vind ik. Veel bochten, weinig functioneel spoorverloop.

Algemene opmerking zijn:
- zou je niet kunnen overstappen naar flexibele rails ipv standaard railstukjes. Dat zou je baan meteen de 21st eeuw inloodsen.
- Je hebt in feite 1 grote lus waar treinen als indiaantjes achter elkaar rijden. Kan je in het station en strategische plaatsen geen oversteken plaatsen? Met Märklin krijg je geen kortsluiting.
- iets teveel de randen gevolgd, teveel parallel en dat oogt vrij saai en voorspelbaar.

Persoonlijk vind ik de baan teveel een "nostalgische" Märklin-look hebben. Ik denk dat je met Märklin heel veel meer kan bereiken. Toevallig vandaag voorbijgekomen, misschien als voorbeeld/inspirantie: Depot Bell?

Ik zou zeggen, aardig eerste plan, maar erg voorlopig.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Als het de bedoeling is om te "spelen" is dit waarschijnlijk een goed plan. Als het de bedoeling is iets realistisch te doen lijken zal dit er wel compleet naast zitten. Geen halve vierkante meter over voor deftige scenery.
Het is jouw keuze Jan en je zal er waarschijnlijk liever niet van afwijken maar ik vind dat er veel te veel sporen op/naast elkaar liggen...




Gerolf

Een klein voorstel tot oplossing: zet je schaduwstation links  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Zou ik ook doen, en het schaduwstation integreren in het concept als virtuele bestemming.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

Erg mooie ruimte, waarin een mooi plan goed kan.

Heb je goed nagedacht wat je wilt maken aan baan, thema, en dergelijke ?

Van daaruit zou ik verder denken, sluitceigemlijk een beetje aan bij de bovenstaande punten ;)

Wel leuk dat je t deelt, is voor een ieder leerzaam

OlivierV

Ik sluit me er ook bij aan + te veel korte bochten en korte wissels.

Zelfs met C-rails van marklin kan je een mooie baan maken.
- Neem de slankere wissels en de ruimste bogen in het zicht, dat scheelt heel veel en dan is het wat mij betreft meer een plezier om je treinen te zien voorbijglijden dan ze zich door onmogelijk bochtjes te zien wringen. ;)

De ruimte zelf is groot genoeg en het principe om in een U te werken is ook goed.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

StomerJan

Alvast iedereen hartelijk bedankt voor jullie feedback. Aangezien ik binnenkort enkele maanden immobiel zal zijn, zal ik veel tijd hebben om jullie suggesties en ideeën om te zetten in praktijk. Hoe ik tot dit plan ben gekomen, is enerzijds bepaald door de ruimte, maar ook omwille van mijn eigen mobiliteit. Daardoor kan ik niet de tussen ruimte ook innemen met inhammen. Dat had zeker nog een grotere voordeel kunnen opleveren.

Ik ga hieronder proberen op de bedenkingen van jullie te formuleren van waaruit ik tot dit voorlopige plan ben gekomen.
Alleen een vraagje, waarom het schaduwstation links plaatsen? Had ook nog in gedachten om uit te breiden met een fiddle yard aan de linker kant.
Rechterdeel is bedoeld als stad, 'druk' deel, met een klein locdepot met slakkenkuil, watertoren, zandtoren, waterkranen, en hulptrein (kraanwagons) waar links meer als een paradedeel tussen heuvels. Op het rechterdeel bovenaan, net voor de versmalling (midden) is een klein havenbekken gepland. De overkant op het rechtergedeelte een klein kopstation voor lokaalspoor en pendeltreinen en een losinstallatie voor auto's. Het tussenstuk wordt een wegneembaar stuk scenery (omwille van het raam).

Enkel basisideeën van mezelf waren:
1) Zo min mogelijk overdekte delen. Origineel had ik geen schaduwstation voorzien, omdat ik aanvankelijk enkel via fiddle yard dacht te werken (stofvrij)
2) Lange tracées waar lange treinen(loc +6 passagierswagons) kunnen tot hun recht komen
3) Plan is niet volautomatisch te rijden, maar op een veilige manier (voorlopig zonder bloksysteem) manueel te rijden en te rangeren. Vandaar het gesloten principe met enkel in stations uitwijkmogelijkheden. Dat is dadelijk een serieuze beperking!
4) Thema is periode 2 (max 3) dus voornamelijk stomers van Bayerische Eisenbahn en DRG. Landschapsvorming is erg landelijk bedoeld.
 
@ Dirky: dat is een beetje mijn eigen frustratie, inderdaad veel sporen over elkaar en veel parallellen, de scenery zal beperkt zijn. Wat komt er in? Oude mijnconcessie, 1 fabriekje, haven, en verder vooral het manueel rijden.
@Michiel: stijging rechtsonder start wel thv de wissel (fout in kleur gebracht), is verre van ideaal, maar werd getest met 8 passagierswagons (max zal 6 zijn) in mijn voorlopige proefopstelling. Dit lukte zonder dat de loc te hard afziet. Ter compensatie is mijn schaduwstation idd slechts 10cm hoog ipv 12.5 of 13. Schaduwstation verplaatsen zou inderdaad een mooie oplossing kunnen bieden hieraan. Het wachtspoor onderaan is inderdaad eentje dat ik wel denk te verwijderen, dat klopt helemaal niet. De R1 bochten heb ik gepoogd zoveel mogelijk weg te laten, zal hier een 50tal van over hebben.
Depot is in de afgelopen maanden al zeker 30 keer gewijzigd, maar ik zie het gewoon niet om het 'mooi' te maken op die afstand.
Flexrails, volledig akkoord, slanke wissel helemaal de max. Helaas heb ik een redelijk grote stock aan 'klassieke' C-rails en korte wissels. Ze allemaal wegdoen en alles nieuw kopen werd financieel me te zwaar. Uiteraard ben ik overtuigd dat deze baan zeker nog zal veranderen tijdens de werkzaamheden.
Soms is herbeginnen beter als je niets meer hebt.
Alvast bedankt voor jullie suggesties, ik apprecieer dit en ga hierover nadenken en proberen in plan om te zetten.

OlivierV

Die korte C-rail wissels kan je in je opstelsporen gebruiken. ;)
In aangeklede delen de slankere. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045

Een bedenking die ik mij bij dit soort banen altijd maak is of het wel nodig is dat alles 'aangekleed' wordt...
Er is blijkbaar ruimte zat, als je de helft aankleedt en dat zal al werk genoeg zijn en de andere helft gebruikt als 'open' schaduwstation is het toch allemaal veel makkelijker  bereikbaar? En geraakt het misschien ooit af...
Enfin, ik ben toch van plan het zo te doen...
En wat Olivier zegt over wissels is ook mijn idee.

StomerJan



Ben benieuwd wat jullie van mijn aanpassingen vinden, die ik gemaakt heb op basis van jullie feedback.

Gerolf

Ik zie je schaduwstation nog altijd rechts liggen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#12
Ik vind het spoorpatroon nog erg bochterig en nerveus. Er liggen nog te veel nukkige slingers en kronkels in de tracés naar mijn smaak. Ook lopen veel sporen echt op de rand of over lange afstand net langs de tafelrand. Je hebt geen ruimte gelaten voor de inkleding en de minste onstporing spat de hele trein tegen de vloertegels uit elkaar.

Het schaduwstation ligt rechts nog steeds onhandig en onlogisch onder het hoofdstation en het hoofdstation heeft geen ruimte voor perrons. De nadering van het hoofdstation aan beide zijden vind ik niet overtuigend, vooral met betrekking tot de wisselstraten.

Dubbelspoor zou ook mooi strak dubbelspoor mogen zijn. Nu lopen de sporen wat te los van elkaar en overtuigt het niet echt.

Maar waarschijnlijk heb ik een andere kijk op wat mooi en interessant is, en wanneer je dit een leuk plan vindt, geen probleem. Het belangrijkste is dat je je amuseert.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Je geraakt onderaan rechts nooit op tijd gedald om in je schaduwstation te komen. Die halve bocht is te weinig om voldoende te zakken, zelfs als de bocht naarhet station laat oplopen naar een hoger niveau.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Ik deel Michiel's en Frans hun mening.

C-rails zijn wel vaste stukken, maar bij dit spoorverloop voel ik me wat ongemakkelijk. Je hebt daar ook R9 en R10 in als ik me niet vergis, alsook iets slankere wissels voor in het zicht.

Schaduwstation onder je hoofdstation, ok, maar zak genoeg, desnoods voorzie je wat meer bredere ruimte op het uiteinde voor een spiraal ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan