Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuw: Peco UNIfrog wissels

Gestart door Michiel, 15 juni 2018, 09:16:11 AM

INFO

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 juni 2018, 13:41:56 PM
Alweer een reden om antislipbandjes in de ban te doen.
Hoe kan een plastic bandje nu kortsluiting veroorzaken. Sinds wanneer is plastic geleidend?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Citaat van: Herwig op 15 juni 2018, 15:15:37 PM
Is zo'n Tillig op dit vlak dan vergelijkbaar met een correct gepolariseerde Peco-Electrofrog van de huidige productie ?

"... Peco Electrofrogs Method B  with cutted jumper-wires    &   
     fed current from the adjacent stock rail via an additional feed ...."
( met de andere verbindingen onderaan dan de vroegere Electrofrogs ...)

Aan Peco wissels moet je en hoef je helemaal niets te veranderen, dat werkt zo uit de verpakking uitstekend en zeer betrouwbaar. Heb er inmiddels meer dan 40 liggen, en niet eentje is aangepast.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Rangeerduivel

Citaat van: INFO op 16 juni 2018, 16:19:56 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 juni 2018, 13:41:56 PM
Alweer een reden om antislipbandjes in de ban te doen.
Hoe kan een plastic bandje nu kortsluiting veroorzaken. Sinds wanneer is plastic geleidend?

Wim,
Van zo'n ondoordachte reactie zal je wel afzien als je de voorgaande post van Evan aandachtig leest, en de bovenstaande reactie van Klaas ging daarover.
Wij zijn niet allemaal debielen hoor...!

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: INFO op 16 juni 2018, 16:19:56 PM
Hoe kan een plastic bandje nu kortsluiting veroorzaken. Sinds wanneer is plastic geleidend?
Wim, even goed het bericht van Evan lezen. Het is niet het plastic bandje, maar het metalen randje wat er net buiten zit.

OlivierV

Wat Evan zegt klopt uiteraard.

Ik bezit een 3-tal locs met dit fenomeen op huidige Peco insulfrog wissels (plastieken puntstuk), ik gebruik ook beiden door mekaar volgens hoe het uitkwam bij de aankoop.
Rarara welke, mijn 201.010 van VBV, en mijn 2135 en 1206 van LS Models. Alle drie locs met ofwel een loopvlak dat net iets breder is of antislipbandjes die wat verzonken zitten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Wat ook niet onbelangrijk is en het zit ook in de post van Evan, de wielbanden MOETEN conisch zijn, dat vervangt de werking van een differentieel bij een auto, maar vele modeltreinproducenten wrijven daar hun botten aan!
En ja, bij een conische wielband kan dit fenomeen zich niet voordoen...

;)

Klaas Zondervan

Wielbanden zijn toch altijd conisch? Ik heb nooit anders gezien. Alleen wielen met antislipbandjes zijn daar een uitzondering op.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 juni 2018, 21:39:08 PM
Wielbanden zijn toch altijd conisch? Ik heb nooit anders gezien. Alleen wielen met antislipbandjes zijn daar een uitzondering op.

Laat ik nu net deze week het tegendeel ondervonden hebben Klaas!

De mij (gratis) door Esu toegestuurde RP25 assen op een class77 gemonteerd, en daar ik op Piko A-gleis rijd, waarvan het kunststof isolatielaagje bovenop de twee railpunten na bepaalde tijd wegslijt, was het telkens bij het passeren aan een wissel prijs.
Dat gebeurt enkel bij traag rijden, omdat bij een snelle doorvaart de Ecos niet "de tijd" heeft om te reageren en dus op veilig te slaan.
Op die RP25 wielen van Esu zitten geen anti-slipbandjes, dus dat gegeven is uitgesloten, en dat doet mij besluiten dat die wielen niet conisch zijn, anders is dit niet mogelijk!
Terug de originele assen eronder en het probleem was opgelost...

Het overplakken met doorschijnende kleefband van de puntstukken zou hiervoor wel een oplossing zijn, ware het niet dat sommige wissels quasi onbereikbaar zitten en het plakbandstukje na een tijd weer los laat, groot probleem dus

;)


OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 17 juni 2018, 09:57:51 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 juni 2018, 21:39:08 PM
Wielbanden zijn toch altijd conisch? Ik heb nooit anders gezien. Alleen wielen met antislipbandjes zijn daar een uitzondering op.

Laat ik nu net deze week het tegendeel ondervonden hebben Klaas!

De mij (gratis) door Esu toegestuurde RP25 assen op een class77 gemonteerd, en daar ik op Piko A-gleis rijd, waarvan het kunststof isolatielaagje bovenop de twee railpunten na bepaalde tijd wegslijt, was het telkens bij het passeren aan een wissel prijs.
Dat gebeurt enkel bij traag rijden, omdat bij een snelle doorvaart de Ecos niet "de tijd" heeft om te reageren en dus op veilig te slaan.
Op die RP25 wielen van Esu zitten geen anti-slipbandjes, dus dat gegeven is uitgesloten, en dat doet mij besluiten dat die wielen niet conisch zijn, anders is dit niet mogelijk!
Terug de originele assen eronder en het probleem was opgelost...

Het overplakken met doorschijnende kleefband van de puntstukken zou hiervoor wel een oplossing zijn, ware het niet dat sommige wissels quasi onbereikbaar zitten en het plakbandstukje na een tijd weer los laat, groot probleem dus


;)
Tijd voor een nieuwe modelbaan!

Maar dit geheel terzijde. Bij voorkeur werk je toch best met elektrofrog wissels.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 17 juni 2018, 09:57:51 AM
.....en dat doet mij besluiten dat die wielen niet conisch zijn, anders is dit niet mogelijk!
Heb je ook gezien dat ze niet conisch zijn?

Rangeerduivel

Oordeel dan zelf;


Het is zeer moeilijk om met het blote oog te zien of er al dan niet helling op de wielband is, maar volgens mij is die er NIET...of in het beste geval onvoldoende.

;)

Klaas Zondervan

Ik zie wel een helling op de wielband, maar die is niet erg overtuigend.

Davy

Ik heb op de mijn een helling van 0,05 gelegd, (met andere woorden, vooraan een diameter van bv. 13,3 naar dia 13,4 achteraan).
Zowel de flens als de dikte is iets fijner dan RP25 en ze rijden perfect over de Tillig wissels. In de Engelse wissel van Tillig zijn een paar kleine stukjes die kortsluiting gaven, dus die heb ik zonder stroom gelegd.


Brass wheels - reeks 1328
by davy vanmolle, on Flickr