Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuw: Peco UNIfrog wissels

Gestart door Michiel, 15 juni 2018, 09:16:11 AM

Michiel

Peco gaat een nieuwe reeks wissels uitbrengen: unifrog wissels. Ze vervangen de electrofrog en de insulfrog wissels door één model dat beide rollen kan aannemen. Ze worden geleverd als insulfrog, maar met het aansluiten van de draad verbonden met het puntstuk is het meteen een electrofrog. Leuk bedacht, maar zo op zicht lijkt het de verzameling van de problematiek van de individuele wisseltypes in één. Zo bijvoorbeeld je krijgt een electrofrog-wissel MET stukjes isolatie, waar je twee-asser natuurlijk erg graag op blijft plakken. Of ook, je krijgt een insulfrog met de 2 centrale railstaven zo dicht bij elkaar bij het puntstuk dat wielen met breed loopvlak er kortsluiting trekken.

Maar goed, dat is mijn erg voorbarige en speculatieve observatie. Heeft iemand al arvaring met deze unifrogs?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

Bedoel je uw N-spoor, of H0-rail ?

'k heb hier een échte papieren Peco-catalogus 2017:
"....Unifrog is a relatively new concept....has been introduced on H0n3 track  ....and in H0 code 83 (USA-spoor) ..."

"....best of the other two methods ..."  :     de vraag is, zoals je zegt, of het probleem van de insulfrog zich tevens bij de unifrog voordoet .             

Michiel

Ik bedoel in het algemeen. Ik denk niet dat Unifros in schaal N al uitgebracht zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik bouw mijn wissels zelf, en mijn isolaties zitten een pak verder van het puntstuk.
Mij lijkt dit dus geen afdoende oplossing
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Ik bouw mijn wissels ook zelf met geschakelde puntstukken.
De Unifrog lijkt me een poging van Peco om in het vervolg nog maar 1 type wissel te hoeven maken. Maar het venijn blijft zitten in de twee railstukjes net achter de punt. De zitten aan het begin gevaarlijk dicht bij elkaar.
Uit de beschrijving op de Peco site begrijp ik dat die stukjes rail met draadjes verbonden zijn aan de buitenste rails. Die draadjes kan je doorknippen en dan kan je die railstukjes meenemen in de ompoling en dan maak je er alsnog een Electrofrog van.

evan

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 juni 2018, 11:50:21 AM
Maar het venijn blijft zitten in de twee railstukjes net achter de punt. De zitten aan het begin gevaarlijk dicht bij elkaar.


Klopt!  Als je locs met antislipbandjes hebt, heb je prijs en kortsluiting.  Bij LS Models bijvoorbeeld zijn de bandjes iets lager dan het buitenste profiel van het wiel.  Hierdoor raakt dat wiel de 2 rails tegelijk net achter de punt van het puntstuk.  Bij locs zonder antislipbandjes is dit probleem er niet als het loopvlak van het wiel tenminste conisch is zoals het hoort. 

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Alweer een reden om antislipbandjes in de ban te doen.

Rangeerduivel

#7
...krijg de indruk dat ik wel alleen ben, want telkens geen reactie...

;)

Edit; rest gewist wegens blijkbaar toch overbodig :(

Peter

CiteerIk bouw mijn wissels zelf, en mijn isolaties zitten een pak verder van het puntstuk

Inderdaad Gerolf. De wissels, van bv. Nemec een van de betere Duitse merken, hadden dit systeem al
Bij dit merk werd bijna heel dat middendeel, inklusief puntstuk telkens omgeschakeld. Het enige waar je dan voor moest zorgen is dat er voldoende ruimte was tussen de wisseltong en de rail om kortsluiting te vermijden, omdat sommige modellen toen nog dikkere wielflenzen hadden
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Bij mijn omgebouwde Tillig-wissels is er alleen een onderbreking in de wisseltongen. De spoorstaven achter het puntstuk worden met de vervolgrails met een isolatielasje gemonteert. Een lekker groot puntstuk dat gepolariseerd kan worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#10
Is zo'n Tillig op dit vlak dan vergelijkbaar met een correct gepolariseerde Peco-Electrofrog van de huidige productie ?

"... Peco Electrofrogs Method B  with cutted jumper-wires    &   
     fed current from the adjacent stock rail via an additional feed ...."
( met de andere verbindingen onderaan dan de vroegere Electrofrogs ...)

SuSke

Ik zou het niet weten Herwig.

Wat ik wel weet is dat Tillig zijn kant-en-klaar-wissels ook DCC-vriendelijk heeft gemaakt door het onderbreken van de wisseltongen en het te polariseren stuk groter te maken.
De oudere reeks (waarvan ik er nog enkele heb liggen) zijn dat niet en worden dan DCC-vriendeijk gemaakt met de dremel en soldeerbout.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Het idee op zich is niet slecht. Roco gebruikt dit ook bij de rocoline zonder bedding, echter is de "frog" wel groter met minder kans op kortsluiting bij locs met een plattere of bredere wielbasis.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Herwig

Is het dan géén toeval dat Unifrog wordt geïntroduceerd in Peco-spoor code 83,   "Amerikaanse"  H0-modelrails  ?
Bollen die reeds langer en meer met fijnere RP 25 wieltjes  ?

Klaas Zondervan

Het enige fijnere aan RP-25 is dat de flenzen lager zijn dan bij Europese modellen gebruikelijk is. Verder is er nauwelijks verschil.