Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

psychiaters...

Gestart door Havoc, 13 juni 2018, 21:05:18 PM

Havoc

Vandaag de 8-ste sessie bij zo'n dokter gehad. Nu ja, ik denk de 8-ste. Conclusie: vanaf morgen krijgen die pillen een stamp onder hun kont en volgende sessie zeg ik eens ferm mijn gedacht.

Nu ja, er is een probleem, dat ga ik niet ontkennen. De problemen werden te groot om zo aan te kunnen dus "hulp" gezocht. Ging redelijk tot ze pillen voorstelden "want anders ging het lang duren". En ja, de symptomen zijn beter. Maar symptomen zijn geen oorzaak, dat is het gevolg. En de bijwerkingen van die rommel... Dus als ik het even nuchter en realistisch bekijk:

optie 1: verdergaanmet pillen en "therapie".

Aan de oorzaak gaat dat geen bal helpen. We weten alle twee even goed dat ik daar geen bal aan ga kunnen doen voor ze mij in mijn kist steken. Maar met die bijwerkingen voel ik me eigenlijk even slecht dan wat het eigenlijke probleem veroorzaakt. Dus probleem is niet weg, ik voel me even slecht en het kost geld om de 2 weken.

optie 2: pillen buiten gooien en psychiater kan den boom in

Resultaat, ik voel me even slecht als ervoor maar omwille van het originele probleem ipv de bijwerkingen en met wat ik uitspaar kan ik om de 2 weken eens iets lekkers gaan eten.

Denk dat ik voor optie 2 ga...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Dat is het verschil tussen een psychiater en een psycholoog. De psycholoog zal proberen te zoeken naar de oorzaak van je probleem, de psychiater zal proberen je beter te laten voelen met medicatie. Normaal is een psycholoog de betere oplossing, maar als je nu al weet dat er aan de oorzaak niets te doen is...

Misschien eens een tweede advies vragen bij een andere psychiater?

Met m'n dochter heb ik gemerkt dat dikke diplomas en een lange rij van theoretische thesises en internationale erkening nog geen goede pshychiater maakt. Ik heb zo'n paar dikkenekken gehad, en die kunnen ook allemaal de boom in. Je hebt een phychiater nodig met een hart en gevoel. Wat een verschil! M'n dochter is een ander kind geworden, in de goede zin.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Je weet dat de pillen er zijn, dus je kan de ellende altijd door bijwerkingen vervangen als t echt niet meer gaat... Ik weet niet wat er aan de hand is en t gaat me ook niet aan, maar sterkte in elk geval!

Gerolf

De bedoeling van "pillen" is om de scherpe kanten van de gevolgen te verminderen,
  zodat je je kan richten naar verbetering ipv je alleen maar slecht te voelen.
Medicatie alleen is onvoldoende, maar vaak zijn "gesprekken" alleen ook niet genoeg
  net zoals de oorzaak is ook de oplossing iets dat uit meerdere hoeken moet komen

Een schoonzus heeft zich een tijdje geleden laten opnemen. Na een tijdje heeft dat enorm geholpen.
  Ik heb geen idee wat jij nodig hebt, maar ik zou niet zomaar "alles buiten gooien"

Ik ben een beetje thuis in de sector. Als je wil: PM ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

De voorgaande posten kan ik alleen maar bevestigen.
Een beetje uit ervaring kan ik zeggen dat pillen en gesprekken alleen niet helpen.
Maar ik zou misschien eens zoeken naar een andere psychiater, eentje waar je jezelf goed bij voelt.
Voor ik "de mijn" gevonden had, heb ik er 4 of 5 andere gesproken (het eerste gesprek zou altijd gratis kunnen zijn).
Ik ken je probleem niet en dat hoeft ook niet.
Maar als er aan de grond van de zaak echt niets aan te doen is, dan kan een psycholoog misschien een betere oplossing zijn.
Die kan samen met u een piste proberen uitwerken om uw probleem meer dragelijk proberen te maken.
Misschien eens langs de huisdokter gaan om de zaak te bespreken en te kijken naar andere mogelijk te bewandelen paden.
Een psychiater is een dokter, die behandeld "uw gebroken been" maar niet de reden waarom "het been gebroken" is.
Een psycholoog kan de reden van dat gebroken been ook niet oplossen voor u, maar wel een andere weg aanwijzen (binnen de mate van het mogelijke).
Ik duim voor u!
Paul

Havoc

Ben er gekomen na raadpleging van de huisarts. Oorzaak doet weinig ter zake en zeker niet nieuw. Heb er in mijn studententijd ook mee gezeten en toen heeft het 5 jaar geduurd om zonder hulp uit de put te klimmen. Dus toen dezelfde dingen de kop opstaken heb ik er deze keer niet mee gewacht en ben naar de huisarts getrokken. En ik voel me wel goew bij die psychiater, dat is het probleem niet. En die pillen zijn er niet van de eerste bezoek gekomen. Dat een combinatie van pillen en gesprekken soms beter is dan het een of het ander begrijp ik ook  best vandaar dat ik ingestemd heb.

Maar wat ik niet begrijp is dat als je van de eerste pil problemen hebt met de bijwerkingen en dat die erger en erger worden en je dat elke keer meldt dat daar niet op ingegaan wordt. Vooral als je dan leest hoe erg het is om van die pillen af te geraken en hoe vlot die voorgeschreven worden. De vergelijking met afkicken van heroine wordt meer dan eens gemaakt. De afkickverschijnselen zijn nog erger dan de bijwerkingen.

Gisteren zat ik er even erg door van de bijwerkingen dan voor ik naar de huisarts gegaan ben. Heb het grootste gedeelte van de nacht zitten lezen over venlaflaxine. Besluit was dat ik liever er nu volledig mee breek en desnoods een week afzie dan eerst nog een depressie te hebben van de bijwerkingen en dan nog maanden te moeten afkicken. Sommigen doen er jaren over om ervan af te geraken sommigen geraken er nooit vanaf.

Maar het doet me wel denken hoeveel mensen er rondlopen die te ver zijn om tot de bedenking te komen dat ze misschien reeds lang van hun problemen af zijn en enkel nog aan het vechten tegen de gevolgen van medicatie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

Ja antidepressiva is sowieso ellende bij elke verandering van de dosis, afkicken helemaal, om me heen krijg ik er t nodige van mee... Een huisgenoot van me had er al meteen flink last van als ie een pil een uurtje te laat nam, is daar misschien nog wat te winnen, met wekkers oid? En je gebruikt t al wel zo lang dat de beginbijwerkingen voorbij zouden moeten zijn? (neem aan van wel...)
Dat er helemaal niet op in wordt gegaan als je wat zegt over bijwerkingen is wel vreemd, er zijn nogal wat verschillende middelen beschikbaar dus het kan best dat er wel een alternatief te vinden is waar je minder last van hebt.
Maar goed, nogmaals, sterkte, en ik hoop dat je dr snel weer wat beter aan toe bent.
Hou wel de deur open voor hulp, want jezelf eruit trekken kan inderdaad wel maar het kost zoveel tijd en energie! Ben zelf ook t moeras in gedraaid in mn studententijd, ben dr na jaren wel weer redelijk uit gekomen maar heb nu dus geen diploma of wat dan ook. Heb n leuke job hoor, daar gaat t niet om, maar je denkt toch weleens tja, wat als...
Ik wens je veel wijsheid!


DelticPower

@ Havoc, Johan ik schrik een beetje van het gemak waarbij je zegt: "Oorzaak doet weinig terzake en zeker niet nieuw." Natuurlijk ga je de oorzaak hier niet op het forum zetten. Maar daar ligt toch de kern van jouw probleem, pillen zijn misschien er voor nodig om voor jou wat rust te creeren, maar zolang de oorzaak niet opgelost cq verwerkt wordt verbetert er weinig. Heb zelf in de jaren dat ik gewerkt heb als hypnotherapeut veel mensen met klachten kunnen helpen. Is er in jou omgeving geen goede hypnotherapeut te vinden die jou echt kan helpen. Met hypnotherapie kan je vele dingen uit het verleden die jou beinvloeden bewerken en verwerken. Eenmaal verwerkt kunnen ze jou niet meer beinvloeden.

Groeten Jan.

Gerolf

Er zijn vele soorten antidepressiva, het heeft geen zin om te veralgemenen met "sowieso ellende".
Venlafaxine heeft bvb een sterke angstwerende eigenschap. Er zijn ook AD die sederend, of activerend, of ... zijn.
Oudere producten (Lithium, MAO's, ...) zijn berucht voor hun bijwerkingen, nieuwere (SSRI's en zo) duidelijk minder
  en tegenwoordig bestaan de meeste producten in een "retard"-versie: gespreide afgifte - wat veel minder schommelingen geeft

Maar niettemin zijn pillen slechts één (maar wel nuttig) aspect van een behandeling:
  ze helpen om de ergste gevolgen te verminderen, zodat de persoon meer ontspannen kan nadenken,
  en zo beter in staat is om (eventueel met andere hulp) de oorzaken aan te pakken
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Citaat van: DelticPower op 14 juni 2018, 17:18:15 PM
@ Havoc, Johan ik schrik een beetje van het gemak waarbij je zegt: "Oorzaak doet weinig terzake en zeker niet nieuw."

Oorzaak doet weinig ter zake voor wat ik hier wil aanhalen: "er lopen er waarschijnlijk veel rond die enkel nog problemen hebben van de pillen die ze nog steeds nemen voor een probleem dat al lang voorbij is". De psychiaters, apothekers en farmaceutische industrie varen en waarschijnlijk wel bij. Maar voor mij wren die bijwerkingen erger dan te proberen leven met mijn probleem. Tenslotte ging het al 25 jaar relatief goed. Af en toe erdoor, maar dat was dan enkele dagen of een week.

Citaat van: GerolfEr zijn vele soorten antidepressiva, het heeft geen zin om te veralgemenen met "sowieso ellende".
Venlafaxine heeft bvb een sterke angstwerende eigenschap. Er zijn ook AD die sederend, of activerend, of ... zijn.
Oudere producten (Lithium, MAO's, ...) zijn berucht voor hun bijwerkingen, nieuwere (SSRI's en zo) duidelijk minder

Als dat duidelijk minder is... Misselijkheid en wat draaiering de eerste dagen maar dat is inderdaad overgegaan na een week of twee. Maar als jij totaal geen eetlust meer, elke namiddag beginnen gapen vanaf 14h zonder ophouden (ga zo maar werken), niet wakker kunnen blijven, tot 12h slapen en nog niet wakker geraken, moeite met plassen, totaal geen emoties meer "beduidend minder" noemt en de psychiater dat met "och ja, dat zijn bijwerkingen, dat hebben ze allemaal" van tafel veegt dan ben ik blij dat ik die pillen en "dokter" buitengekeild heb.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Daarnet dat stuk krapuul van een viswijf dat zich dokter noemt telefonisch uitgekafferd. Beste therapeutische sessie ooit!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

hahaha Johan soms is je hart eens luchten ook een goede therapie hoor

en ach je bent niet de enige ook ik heb het mee gemaakt
die psycholoog ach die doet ook maar op dat uurtje wat hij kan
ik heb wel mijn pillen niet weg gegooid die heb ik nog steeds (blijven nog 4 jaar goed trouwens)
als ik die neem dan ben ik veel rustiger maar dan val ik in "the black hole "
volledig de inspiratie en de fantasie valt weg en dus kan ik niet verder doen met de hobby's
dat zijn de bijwerkingen die ik er van had trouwens bij iemand anders kunnen met dezelfde pillen er andere optreden

de pillen moest je met twee nemen de een onderdrukte en de andere pepte je terug op
zo kon ik blijven werken en voelde ik me niet te slecht

zo nu en dan (de huisdokter weet er van)start ik eens een nieuwe sessie op als ik voel dat het slecht begint te gaan .een paar weken tot rust komen en dan weer de rommel steken waar ze horen te liggen .in het medicijnen kastje

bij mij was de oorzaak dat in 92 ik mijn moeder ,grootmoeder ,grootvader,een paar tantes en dan nog heel goede vrienden heb moeten afgeven
14 begrafenissen op 1 jaar dat verwerk je niet vooral als je band met die personen heel sterk was/is
dan nog een burn out (zo heet dat tegenwoordig) er boven op en dan heb je het vlaggen
deze door een baas die ik toen had die volledig geen hersens had dit terzijde

en ja dan knapt er iets in een mens en slaan de stoppen door
pillen ja ze helpen maar je moet er zelf klaar mee zijn om er mee te stoppen
en dan onder begeleiding er mee stoppen zo maar plots komt niet goed
ik moest het langzaam afbouwen wat me ook gelukt is


sterkte en je staat echt niet alleen als iedereen die met zo een probleem kampt hier begint te schrijven dan gaat dat het langste topic worden ooit op het forum geplaatst

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Citaat van: Havoc op 17 juni 2018, 23:10:35 PM
Daarnet dat stuk krapuul van een viswijf dat zich dokter noemt telefonisch uitgekafferd. Beste therapeutische sessie ooit!
Je had dus een uitermate bevrijdend gesprek met een schone meermin met opleiding van neuro-pchychiatrische aard? Lijkt me een uitermate bekwaam persoon om je zo diep en grondig te kunnen laten uiten.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Pillen en zo, daar wordt er altijd maar eentje beter van, en dat is niet degene die ze inneemt.  ;)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Koen

Citaat van: INFO op 18 juni 2018, 11:34:54 AM
Pillen en zo, daar wordt er altijd maar eentje beter van, en dat is niet degene die ze inneemt.  ;)

Daar ben ik het niet mee eens. Sommige mensen maken bepaalde stoffen in de hersenen niet aan waardoor ze continu in een soort depressie leven. En dan is medicatie geen overbodige luxe. Een kennis is daarmee zeer goed verder geholpen en leeft nu niet meer in een depressieve sfeer.
Had voor haar de medicatie niet bestaan ...


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren