Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nieuw op het forum

Gestart door StomerJan, 11 juni 2018, 20:19:52 PM

Rangeerduivel

Hangt er van af hoe jij jezelf ziet,
ikzelf bvb ben (model)treinliefhebber maar zeker geen modelbouwer
Dus een lekker kamergrote baan waar je met lange treinen kan rijden was in een paar dagen gefixt!
Uiteraard altijd voor verbetering vatbaar, maar we hebben tijd...(zolang wij leven...!)

;)

59erke

of je moet geen schrik hebben om af en toe iets af te breken zoals ik doe.

Maar ik ben dan ook een twijfelgeval en niet altijd vlug tevreden van het resultaat wat soms resulteert in drastische maatregelen zoals de zaag erin...

Als je de ruimte hebt zou ik ook ineens een grote baan maken, sporen erop en rijden maar.
Scenery kan wachten tot je echt tevreden bent van het sporenplan.
Niets makkelijker dan sporen anders leggen zonder rekening te houden met scenery.

Kwestie van scenery kan je altijd kleine diorama's maken op een stuk isolatie dewelke je dan kan inplanten op de grote baan.
Veel succes...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

StomerJan

#17
Bedankt al iedereen voor de tips en tricks. Ben inderdaad een herbeginner, maar heb toch al een redelijk vast sporenplan en ingeplande scenery in mijn hoofd. Of het realistisch zal zijn, zal afwachten worden. Dit zou mijn 'definitieve' ontwerp moeten worden. Ik post even mijn vorige baantje, heel wat kleiner, maar wegens plaatsgebrek.....



Gebruik nog steeds good old Wintrack 5.1, al weet ik dat het computerprogramma niet 100% overeenkomt met de realiteit. Maar een goede startbasis.
Zodra ik gevonden heb hoe mijn wintrackplan op te slaan als jpeg plaats ik het hier even. Ik kijk er al naar uit naar jullie suggesties.

StomerJan

Ondertussen is deel 2 van de onderbouw ook klaar. Ik sluit niet uit dat als ik enkele jaren verder ben, om nog uit te breiden. Ja ben best fier op zulk een ruimte.

StomerJan

Na heel wat denkwerk ben ik tot een nieuw ontwerp gekomen, en wil dit graag even met jullie delen.  Het plan is in 2 grote fases opgedeeld. De eerste fase daarvoor heb ik alle materiaal ter beschikking en zou vrij snel kunnen mee aan de slag gaan. De tweede fase vereist heel wat aankopen, en zal in latere fase gemaakt worden. Zodoende kan ik al rijden en kunnen de schaduwstations altijd bijgevoegd worden. Gezien de hoogte en eigen mobiliteit, wens ik geen schaduwstation onder de baan te maken. Aangezien de ondertafel uit aparte modules bestaat, is het zeer gemakkelijk om de linkerpoot bij fase 2 naar rechts te verplaatsen.

Fase 1


Fase 2

StomerJan

#20
Beste medespoorders, het is al een hele tijd geleden dat ik nog actief was, maar wegens medische redenen heb ik een tijdje moeten forfait geven. Gezien ik nu weer enkele dagen gekluisterd aan de zetel zit thuis, heb ik nog eens tijd om te laten zien en hopelijk feedback krijg over mijn nieuwe baan.
Ondertussen is Tinypic ook offline en probeer ik het dus even anders
Allereerst mijn voorlopige baanplan

Onderbouw


Eerste start





mahtoska1


StomerJan

#22
Na heel wat drukke tijden, enkele hospitalilsaties ben ik er eindelijk toe geraakt om nog een klein beetje aan de baan te werken. De grove basis is gelegd, de volgende stap is grondig stofzuigen, enkele testrondjes en dan zijn we klaar voor verdere afwerking. Nu ziet het er nog wat kaal en onaangekleed uit.
128 by Jan D, on Flickr
130 by Jan D, on Flickr
125 by Jan D, on Flickr
En nog eens het aangepaste plan
Uitbreiding (2) by Jan D, on Flickr