LSM 1306 & 1312: soundversie

Gestart door bb67400fan, 10 juni 2018, 10:12:10 AM

bb67400fan

Dag iedereen,

Zijn er hier mensen die de soundversie van de recent uitgebrachte 1312, 1306 of 1356 van LSM hebben?
Zijn jullie er tevreden over? Want ik had de indruk dat de sound bij de vorige uitgaves niet helemaal klonk zoals in de realiteit.
Ik kwam een video tegen van de recent uitgebrachte 13'en op het internet waar de sound precies zoals in het echt klinkt. Vermoedelijk een achteraf geplaatste ESU-decoder?

Mvg,
Noach

D_Loc

Citaat van: noach_taillieu op 10 juni 2018, 10:12:10 AM
Dag iedereen,

Zijn er hier mensen die de soundversie van de recent uitgebrachte 1312, 1306 of 1356 van LSM hebben?
Zijn jullie er tevreden over? Want ik had de indruk dat de sound bij de vorige uitgaves niet helemaal klonk zoals in de realiteit.
Ik kwam een video tegen van de recent uitgebrachte 13'en op het internet waar de sound precies zoals in het echt klinkt. Vermoedelijk een achteraf geplaatste ESU-decoder?

Mvg,
Noach
Ik ben wel nieuwsgierig naar dat filmpje, heb je misschien een link want als ik zoek vind ik geen recente opnames.
De reeks 13/CFL 3000 is voor mij het enige type E-loc waar ik een Loksound nog interessant vind mits deze goed is en dat is die van ESU niet. Daar ontbreekt het belangrijkste, het gieren van de tractiemotoren. Nu is dat natuurlijk het lastigste op te nemen aangezien de loc dan moet rijden, ik heb al eens een poging gedaan dit te simuleren via een synthesizer maar dat is tot op heden niet gelukt.
Dus als er inmiddels al ergens een goede Loksound rondzwerft hoef ik er geen moeite in te steken.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

yannickvw

De sound van de 13 komt inderdaad niet tot zijn recht met de huidige sounddecoder (evenmin als die van de 27). Moest ik een hulp kunnen zijn, indien je over goed opnamemateriaal beschikt kan ik een rit op een 27 aanbieden. En in de toekomst ook op een 13 normaal gezien...

Ik heb hier thuis ook een 77 Mehano met sound, deze lijkt er ook niet op, ik vraag mij af: heeft Mehano hiervoor echt geluidsopnames van een 77 voor gebruikt of gewoon van een gelijkaardige loc?

ceuleer

#3
ESU heeft 2 jaar geleden voor de reeks 77 een nieuwe sound aangeboden voor de V4 Loksound decoder, die zou meer realistisch moeten zijn.
Origineel zit er een V2 en later een V3 decoder in. En die klinken helemaal niet als de echte locomotieven die achter mijn tuin voorbij rijden.

D_Loc

Dat is mogelijk interessant, ik heb een minidisc recorder met condensator microfoon (voeding via MD) en natuurlijk de videocamera. Ik heb echter geen microfoon met een*dead cat" tegen het windgeruis dus dat maakt het wat lastig.
Het geluid van de 27 ken ik eigenlijk niet maar dat is niet echt een probleem.
Ik kom hier nog op terug.

Ik meen dat de Mehano reeks 77 Loksound nog gebaseerd is op een Loksound V2, die was nog niet zo geavanceerd maar misschien is er wel een andere loc gebruikt. Ik heb geen idee.

Ik zie dat ceuleer inmiddels hetzelfde heeft geantwoord mbt tot de Mehano Loksound.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Anarchy

Sound voor de nieuwe generatie reeks 13 is wel degelijk vernieuwd en verbeterd. Het typische geluid van de tractiemotoren zit er nu wel in verwerkt. Soundfile staat sinds vandaag ook op de site van ESU!

D_Loc

Joehoe!! :D
Ik heb sinds vorige week de soundversie van de 3005 en de sound is inderdaad stukken beter dan de oude versie maar er zijn aantal zaken die ik wil veranderen/verbeteren.
Daar ben ik nu dus mee begonnen.
Zo vind ik het overschakelen wat te laat gebeuren en de volumes vind ik niet optimaal, de compressor is wel erg luid. Dit laatste had ik al via de CV's verlaagd (stond op 70 maar teruggezet naar 10).

Verder ben ik aan het inbouwen dat wanneer de loc niet meer aan het accelereren is het geluid zachter wordt, ga je daarna weer versnellen dan wordt het geluid weer harder. Met heavy load kun je het geluid continu luid laten zoals bij een zware trein of een trein die de helling op rijdt. De maximum toonhoogte heb ik ook wat aangepast maar daar moet ik nog even verder mee experimenteren.

Voor later: Als ik nog een goede opname vind van het start geluid voor het wegrijden dan stop ik dat er ook nog in. Voordat de loc in beweging komt hoor je namelijk iets inschakelen en dat hoor ik niet terug in de Loksound. Een sound-a-like voor dit geluidje is denk ik ook wel op een synth te genereren.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

loebaske


Rangeerduivel

Citaat van: D_Loc op 27 juni 2018, 21:48:02 PM
Daar ben ik nu dus mee begonnen.

Jammer van jouw kunnen Dirk, maar ik laat deze beker aan mij voorbij gaan!
Ik ben "verliefd" op de dieselsounds, maar voor een E-loc vind ik het sop (lees méér dan 100€) de kool niet waard.
Maar ieder zijn ding uiteraard, en we weten dat je er iets fantastisch zal van maken...

Succes!
;)

Anarchy

Citaat van: D_Loc op 27 juni 2018, 21:48:02 PM
Joehoe!! :D
Ik heb sinds vorige week de soundversie van de 3005 en de sound is inderdaad stukken beter dan de oude versie maar er zijn aantal zaken die ik wil veranderen/verbeteren.
Daar ben ik nu dus mee begonnen.
Zo vind ik het overschakelen wat te laat gebeuren en de volumes vind ik niet optimaal, de compressor is wel erg luid. Dit laatste had ik al via de CV's verlaagd (stond op 70 maar teruggezet naar 10).

Verder ben ik aan het inbouwen dat wanneer de loc niet meer aan het accelereren is het geluid zachter wordt, ga je daarna weer versnellen dan wordt het geluid weer harder. Met heavy load kun je het geluid continu luid laten zoals bij een zware trein of een trein die de helling op rijdt. De maximum toonhoogte heb ik ook wat aangepast maar daar moet ik nog even verder mee experimenteren.

Voor later: Als ik nog een goede opname vind van het start geluid voor het wegrijden dan stop ik dat er ook nog in. Voordat de loc in beweging komt hoor je namelijk iets inschakelen en dat hoor ik niet terug in de Loksound. Een sound-a-like voor dit geluidje is denk ik ook wel op een synth te genereren.

Dirk,

Ik heb zeker interesse in jouw aanpassingen. Houd ons gerust op de hoogte!
Wat betreft het ontbrekende geluid bij het aanzetten. Laat dat nu net iets zijn dat wel aanwezig was in de eerste generatie sounddecoder! Vreemd dat ze dit weggelaten hebben. Misschien kan je dat specifiek geluidsbestand recupereren uit de oude soundfile?

Groetjes,
Jeroen

D_Loc

Citaat van: Anarchy op 28 juni 2018, 15:51:08 PM
Dirk,

Ik heb zeker interesse in jouw aanpassingen. Houd ons gerust op de hoogte!
Wat betreft het ontbrekende geluid bij het aanzetten. Laat dat nu net iets zijn dat wel aanwezig was in de eerste generatie sounddecoder! Vreemd dat ze dit weggelaten hebben. Misschien kan je dat specifiek geluidsbestand recupereren uit de oude soundfile?

Groetjes,
Jeroen
Je hebt gelijk!
ik zal het geluidje uit de oude versie halen (kan gewoon van het oude project in de nieuwe worden gesleept). Je hoort dat geluidje trouwens 2x bij de echte loc dus zal het proberen er ook op die manier in te stoppen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

bellejt

alvast bedankt voor die aanpassingen.Kan ik mijn vroegere nmbs en cfl modellen mss ook eens omvormen naar sound met modernere versie :)

Anarchy

Citaat van: D_Loc op 29 juni 2018, 10:50:11 AM
Citaat van: Anarchy op 28 juni 2018, 15:51:08 PM
Dirk,

Ik heb zeker interesse in jouw aanpassingen. Houd ons gerust op de hoogte!
Wat betreft het ontbrekende geluid bij het aanzetten. Laat dat nu net iets zijn dat wel aanwezig was in de eerste generatie sounddecoder! Vreemd dat ze dit weggelaten hebben. Misschien kan je dat specifiek geluidsbestand recupereren uit de oude soundfile?

Groetjes,
Jeroen
Je hebt gelijk!
ik zal het geluidje uit de oude versie halen (kan gewoon van het oude project in de nieuwe worden gesleept). Je hoort dat geluidje trouwens 2x bij de echte loc dus zal het proberen er ook op die manier in te stoppen.

Bedankt voor uw moeite. Ik bezit momenteel enkel de "oude" soundversie. Ik overweeg ook de nieuwe aan te schaffen. Maar dan indien mogelijk met de door u aangepaste versie :)

Groetjes.

D_Loc

Hier een eerste test met de aanpassingen:

https://youtu.be/DTaq2Gd0cxs

Ik ben nog niet tevreden dus dit is zeker geen definitieve versie.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

krispy

Is in elk geval al wel prachtig , ben ik zekers wel in geïnteresseerd in de definitieve versie

Zou deze file ook in de vorige esu sound 3.5 geladen kunnen worden , dan zou ik men oudere versies ook hiermee kunnen uitrusten en moet er geen nieuwe decoder in want 4 x 110 euro is wel een beetje teveel van het goede hé,  als er reeds 3.5 decoders inzitten (is maar een vraag hé)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m