Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Rare kolen/erts wagen??

Gestart door Peter, 10 juni 2018, 09:28:11 AM

Peter

In het prachtige boek " Stomend Belgie " uit de Nicolas collection staat op bladzijde 121 , buiten de 26.067, rechts op de foto een kolen of ets wagen van een type, die ik nog nooit ergens gezien heb. deze draagt al nummer (als ik het tenminste goed ontcijferd heb),  191118.
Bestaan er nog meer foto(s van dit soort wagen, en waarvoor werd die eigenlijk gebruikt.
PS: dit boek is trouwens een aanrader
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

heb t boek niet, hebbie misschien een (uitsnede van) die foto?


Peter

Bedankt voor de foto Patrick / Pim Van gestel.
Waarvoor wordt deze, toch vrij onbekende, wagen eigenlijk gebruikt
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

gaaf ding. Qua gebruik, tja, klein bakkie, veel wielen, dus zwaar spul, geen kolen of cokes. Die beugel bovenover lijkt me voor een zeil (kalkvervoer? kunstmest?) maar de volgende wagen heeft die zo te zien niet meer.

Peter

Op de foto in het boek is de wagen vol beladen met , het lijkt, ballast of kolen.
En nee, ik neem geen kopie van die foto, want wat ik van die uitgeverij enz? gehoord heb: ik wil geen deurwaarder aan mijn deur
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Hallo,

Als je de foto uitvergroot staat er op vermeld "wagon tremie - remise kinkempois".  Ik denk dus dat het wel eens om een specifieke loswagon gaat.

Roland

PeterVG

Citaat van: rgp op 10 juni 2018, 19:42:29 PM
Hallo,

Als je de foto uitvergroot staat er op vermeld "wagon tremie - remise kinkempois".  Ik denk dus dat het wel eens om een specifieke loswagon gaat.

Roland

Een juiste analyse
Het boek "stomend Belgiƫ" toont de wagen aan de bekolingsinstallatie van Kinkempois. Het betreft wagen 191118. Duidelijk een zusterwagen van bovenstaande foto. De wagen in het boek is duidelijk gevuld. Ik vermoed met slakken vanuit de vuurhaarden van de stoomlocs. Waardoor mijn conclusie is dat deze wagens gebruikt werden om de slakken af te voeren.

In een oude NMBS nummerlijst vond ik dat de nummers 188601 - 194000 toegewezen waren aan dienstwagens.