Auteur Topic: UIC Open wagen (Om55)  (gelezen 891 keer)

Offline loco

  • Forumlid
  • Berichten: 1.608
    • Cooltrain
  • Voornaam: Peter
Re: UIC Open wagen (Om55)
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2018, 08:23:26 am »
Loco had het echter over de NMBS-versie van een Om55 met vlakke wanden mét verticale versterkingsprofielen, dacht 'k.

Inderdeed.
Ik ben nog steeds op zoek naar enkele foto's, en heb het gevoel dat ze stilletjes aan boven water gaan komen.
We zoeken intussen lustig verder.
Alvast iedereen bedankt voor zijn positieve reacties. Ik ben hiermee al heel wat meer te weten gekomen.
Loco

Mijn favoriete website: http://www.cooltrain.be. Ook voor smartphone en tablet.

Offline PeterVG

  • Forumlid
  • Berichten: 1.138
    • Modelspoor fotocollectie
  • Voornaam: Peter
Re: UIC Open wagen (Om55)
« Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2018, 21:28:05 pm »
Dit lijkt mij een omgebouwde versie
Foto uit de collectie van Fernand Maes (MSC De Kempen)
Helaas is de foto niet haarscherp waardoor ik niet kan afleiden waarvoor deze dienstwagen exact diende



NMBS 40 88 9586 908-4
Type 9586 B6
Haine Saint Pierre
11 09 1982
Omgebouwd tot roldakwagen, in dienst als dienstwagen.

Offline PeterVG

  • Forumlid
  • Berichten: 1.138
    • Modelspoor fotocollectie
  • Voornaam: Peter
Re: UIC Open wagen (Om55)
« Reactie #17 Gepost op: 10 juni 2018, 21:48:37 pm »


01 88 570 0 926
Type1222B5
Ts
Foto Fernand Maes
Col MSC De Kempen



NMBS
01 88 570 0 877-7
Type1222B5
Ts
Foto Fernand Maes
Col MSC De Kempen



Offline PeterVG

  • Forumlid
  • Berichten: 1.138
    • Modelspoor fotocollectie
  • Voornaam: Peter
Re: UIC Open wagen (Om55)
« Reactie #18 Gepost op: 10 juni 2018, 21:51:19 pm »


NMBS 21 88 514 1 145
Type1213B1
Eo
Vervoer van glas
Foto Fernand Maes
collectie MSC De Kempen

Offline Herwig

  • Forumlid
  • Berichten: 1.966
  • Voornaam: Herwig
Re: UIC Open wagen (Om55)
« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2018, 10:32:32 am »
Dit zijn weer prima Maes-foto's :
Ook die verzameling neutrale, merkloze olie-/vetten-vaatjes zijn interessant als voorbeeld.

 > Roldakwagen <

Heb hier bij de hand de   (late) tijdperk3   Klein-versie (KMB) van de roldakwagen, recent terug uitgebracht door Roco.

Meest linkse vak op de flank, in 't wit :
grote B-in-ovaal    102 1426   Europ in kleine lettertjes hieronder

Tweede vak van links:
Stelplaats Antwerpen Noord     (+ Franstalige versie)

De tekst in de rechter benedenhoek luidt (in h0) als volgt:
RIV   St
Type 1215 B 1
Onderhoud door CWW Schaarbeek                                         (+ Franstalige versie hieronder of erboven)
Nagezien en tijdelijk onderhoud
De bijzondere uitrusting

Deze laatste zinnetjes zijn in H0 zelfs met een vergrootglas nauwelijks te lezen....

Eén-en-ander betekent echter niet automatisch dat alle roldakwagens een identieke tekst op de zijkant hadden ... (?)
Misschien waren er ook àndere stel- of onderhoudsplaatsen voor deze getransformeerde wagens ?
En de latere dienstwagens hadden wellicht nog een, deels, andere tekst (?)

De échte roldakwagens zouden geproduceerd zijn (omgebouwd) in het jaar A°1963.
Met andere woorden nog net op de valreep tijdperk3 .     Later kregen ze ook nog de lettercode T(m)s .
( de vierasser met roldak was een Taems   A°1972 )

-----------------------------------

> Glastransportwagen <                   Eo    en na A°1980    Elo

Ook de glastransport-wagen (Glaverbel) werd destijds door KMB uitgebracht.
Inclusief twee metalen profieltjes om in de langsrichting op de wagen te leggen als steun voor de, in platte kisten verpakte, glaspanelen. Deze H0-kratjes zitten er ook bij.
Naar verluidt tevens voor het rechtopstaand vervoer van marmeren platen.

De échte glaswagens zouden geproduceerd (omgebouwd) zijn in het jaar A°1976.