Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

UIC Open wagen (Om55)

Gestart door loco, 06 juni 2018, 14:38:07 PM

loco


Ik ben op zoek naar meer informatie en meer foto's van de open wagen die gebouwd is naar de UIC plannen en die in Duitsland bekend zijn als Om55.

Hiervan heb ik slechts twee foto's gevonden.
Deze twee foto's worden door verschillende fabrikanten gebruikt als basis voor de bouw van een NMBS model.
Deze wagens worden door fabrikanten in model steevast in het (licht)groen weergegeven. Onlangs nog door Lenz in schaal 0. Iets wat volgens mij niet kan.

Deze wagens zijn gebouwd in 1957 volgens UIC type 2 standaarden. Vanaf het begin hebben ze witte opschriften en een zevendelig nummer gekregen (ingevoerd in 1956). Bijgevolg zijn ze zeker in het bruin (of roodbruin) geleverd. (De bruine schildering werd ingevoerd vanaf 1955).
Ze werden aanvankelijk ingedeeld in het type 1215B (indeling 1956) en daarna als 1215B0 (1960-62-). Deze aanduiding werd echter nog niet systematisch op de wagens aangebracht. Dat gebeurde normaal vanaf 1964 bij de invoering van het UIC-nummer. Bij sommige wagens gebeurde dit accidenteel vroeger, maar niet systematisch (ik vermoed vanaf ongeveer 1959, maar het kan ook vroeger of later zijn).
Ze werden genummerd van 2.289.000 tot 2.289.210.
In 1964 (sommige bronnen zeggen vanaf 1965) kregen ze het UIC nummer 01 88 501 8500 /8999 (niet alle nummer werden gebruikt)
In 1980 werd het UIC nummer niet aangepast.
Er werden 211 stuks gebouwd door St. Eloi in Edingen.
Ze waren kipbaar (zowel zijdelings als op de kop)
Ze hadden een laadvermogen van 29,5 Ton met een volume van 36m³.
De wagens werden eveneens ingezet in de Europ-pool.
Wanneer de wagens uit dienst zijn gegaan weet ik niet. Ik vermoed begin jaren 1970 en niet in de jaren 1980 (ondanks nog een UIC nummer wordt vermeld in 1980, Misschien waren er nog enkele wagens actief)

Wie kan mij meer informatie geven, of verbeteren van wat hier al staat.
Is er iemand die nog andere foto's heeft van deze wagen en wil ze ook delen. Ook foto's van de wagen met een UIC-nummer.







Herwig

#1
aan Peter / Loco,

In het  "fotoboek"  van Peter Van Gestel is er, lijkt het, nog één kleurenfoto van een 1215 B 1 .

In model is (zijn) er de alomtegenwoordige groene Fleischmann-versie (s)  NMBS-nr.2289171  Europ  ; 
De ( enkele mm. langere)  Rivarossi-uitvoering met NMBS-nr. 5146137-8  E  RIV EUROP  type  1215B0,
maar de opbouw toch in 't groen;
Maar de KMB-modelletjes (glad of geblutst ..)  NMBS-nr.501 8 525-9  E  RIV EUROP waren bruin  ( nu Roco ...)

( maar vermoedelijk is dit alles niet echt nieuw(s) voor u ...)



RD25

Citaat van: loco op 06 juni 2018, 14:38:07 PM

Ik ben op zoek naar meer informatie en meer foto's van de open wagen die gebouwd is naar de UIC plannen en die in Duitsland bekend zijn als Om55.

(...)
Is er iemand die nog andere foto's heeft van deze wagen en wil ze ook delen. Ook foto's van de wagen met een UIC-nummer.

(...)

Hallo

Type 1215 Metalen open bakwagen van Pim Van Gestel zie hier   ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

PeterVG



Ik zal de boeken van Fernand nog een keer uitpluizen op zoek naar fotos van deze wagen.
Naar mijn mening heeft deze wagen inderdaad nooit een groen jasje gekend bij de NMBS.
De analyse van Peter Embrechts rond dit wagentype lijkt mij volledig juist.


loco

Peter, ik heb zonet de foto's van wijlen Frans Maes op jouw Flickr ontdekt, waarvoor dank.
Wat mij opvalt is dat er ook een foto bijzit van een 1215B1 in Chertal  in dezelfde nummerrreeks  als de 1215B0. Blijkbaar zijn een aantal of alle wagens nadien ingedeeld in een ander type (wat niet ongewoon was). Ook zijn blijkbaar een aantal wagens verbouwd voor het vervoer van glas, eveneens ingedeeld in het type 1215B1 maar een ander reeks UIC-nummer.

Metpetergaathetbeter

#5
ook open wagons met aan weerzijden 4 deuren(meer naar de buitenkanten)en met de assen verder naar buiten geplaatst werden gebruikt om verbouwd te worden als glasplaatwagons,verder zagen ze er uit als  deze wagons die jij aanhaalt
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/28685668071/in/album-72157670907108412/

PeterVG

Wie fotos van oude goederenwagens op mijn flickr site wil zoeken kan best deze link gebruiken:

https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/collections/72157671522300546/

Je krijgt daar een handig overzicht van alle wagentypes.

In de toekomst worden de fotos aangevuld.
Er zit nog heel wat fotomateriaal te wachten op verwerking.
Momenteel zit ik steeds te knutselen aan mijn modelbaan en blijft dit werk liggen.

Fotos plaatsen op het forum kan iedereen.
De collectie is vrij te gebruiken
Gebruik de link die flickr aangeeft:
Een pijltje naar rechts wijzend die je kan vinden rechts van de foto tussen 4 iconen.
Kies dan voor:
BBCode
Je krijgt nu een link die je zo in je tekst kan plakken zonder dat je in je forumtekst moet kiezen voor invoegen van foto.
Kies best voor afbeeldingen van 640 pixels, groter is soms onhandig.

Herwig

#7
De letter en het cijfer àchter het NMBS-typenummer 1215 van deze diverse metalen wagens,  is/was (blijkbaar) belangrijk.
Met een verschil in o.a. het aantal deuren,  de plaats van de twee assen ,  e.a. . 
Een 1215 B 1    is helemaal géén    1215 A 5,  bijvoorbeeld.

Een aantal van deze metalen NMBS gewone open en omgebouwde glaswagens en roldakwagens zijn dan ook nog eens overgenomen door de toenmalige DR(DDR)-spoorwegen    (de NMBS-versies in model van KMB, nu Roco)

( zie in dit verband:   over de DB  Om55 en andere:    Offene Güterwagen Band 3  door  Stefan Carstens   van Miba )

>>     Foto van enkele NMBS type 1215 B's,  op de voorgrond:    Nicolas - Jaren '70 :      blz. 64     ( in Houdeng )

GDE

Citaat van: PeterVG op 07 juni 2018, 12:53:34 PM
Wie fotos van oude goederenwagens op mijn flickr site wil zoeken kan best deze link gebruiken:

https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/collections/72157671522300546/

Je krijgt daar een handig overzicht van alle wagentypes.

In de toekomst worden de fotos aangevuld.
Er zit nog heel wat fotomateriaal te wachten op verwerking.
Momenteel zit ik steeds te knutselen aan mijn modelbaan en blijft dit werk liggen.

Fotos plaatsen op het forum kan iedereen.
De collectie is vrij te gebruiken
Gebruik de link die flickr aangeeft:
Een pijltje naar rechts wijzend die je kan vinden rechts van de foto tussen 4 iconen.
Kies dan voor:
BBCode
Je krijgt nu een link die je zo in je tekst kan plakken zonder dat je in je forumtekst moet kiezen voor invoegen van foto.
Kies best voor afbeeldingen van 640 pixels, groter is soms onhandig.
Bedankt Peter voor het delen van deze mooie foto verzameling .

RD25

Citaat van: geert desc op 07 juni 2018, 18:28:10 PM
Citaat van: PeterVG op 07 juni 2018, 12:53:34 PM
Wie fotos van oude goederenwagens op mijn flickr site wil zoeken kan best deze link gebruiken:

https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/collections/72157671522300546/

(...)
Bedankt Peter voor het delen van deze mooie foto verzameling .

+1 

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Metpetergaathetbeter

fantastische bron van  info  ;)

stoomlokje

Ik ben in het bezit van een rode open bakwagen type " E " van de SBB van het merk Roco - schaal H0.
De wagen is gelijklopend met het type Om
Ik vindt hiervan echter geen foto's terug alsook het katalogus nr van Roco niet .
Heeft iemand hier info over en wil die delen met mij ?

Grtjs ,
Saskia

Werner

@Saskia
Heb je al eens een internet zoekopdracht met SBB en het wagennummer geprobeerd? Soms staat er dan iets zinvol in de lijst van hits.

Ik ben nog geen online databank van Roco tegengekomen (vergelijkbaar met Fleischmann-HO).
Een heleboel Roco wagens staan op http://www.bahn.hfkern.de/Roco_Wagen/Menue.html, maar geen SBB type E.

Op http://www.modellbahn-fokus.de/list/H0/Roco/offene+Wagen/4-1-0-002002-0-0-de-0-0-0-0-0-1-1-/index.html kom ik er 2 tegen:
Maar deze site gaat geen 30 jaar terug in de tijd.
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

stoomlokje

Ik heb er nog geen foto van gevonden op het I-net.
De DB had ( heeft ) deze wagens ook ( type Omm ) in't bruin
Het is de volledig stalen bak met langs beide zijden 1 dubbele deur , en een horizontale knik in de panelen naast de deuren.

Roco kat nr. 4302 van de DB

Herwig

#14
't Zou kunnen dat jullie een metalen DB Omm52 bedoelen met inderdaad een horizontale knik (uitstulping) op de flank , zonder verticale verstevigingsprofielen... ( of een SBB-versie hiervan ?)

Loco had het echter over de NMBS-versie van een Om55 met vlakke wanden mét verticale versterkingsprofielen, dacht 'k.