Auteur Topic: weatheren stoomloc nmbs 64  (gelezen 1355 keer)

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.780
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: weatheren stoomloc nmbs 64
« Reactie #15 Gepost op: 30 mei 2018, 09:52:49 am »
Of anders: Wat een water, wat een water !
(Rixke Rail’s Archives)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Alberke

  • Forumlid
  • Berichten: 564
  • Voornaam: Hugo
Re: weatheren stoomloc nmbs 64
« Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2018, 10:07:20 am »
Ja, dat heb ik ook allemaal gelezen, maar waar is de referentie naar watertorens voor locomotieven?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Offline Val-Rikard

  • Forumlid
  • Berichten: 411
  • Koyaanisqatsi, met modelspoor ben ik in evenwicht.
  • Voornaam: Rik
Re: weatheren stoomloc nmbs 64
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2018, 13:59:26 pm »
Ja, dat heb ik ook allemaal gelezen, maar waar is de referentie naar watertorens voor locomotieven?

Naar ik meen trachtte men zoveel mogelijk gebruik te maken van regenwater voor het bevoorraden van de locomotieven. Bijvoorbeeld door middel van de open constructie van de watertoren, die in geval van te weinig neerslag kon bijgevuld worden met water uit een naburig bassin. Regenwater bevat zo goed als geen kalk.

Offline PeterVG

  • Forumlid
  • Berichten: 1.104
    • Modelspoor fotocollectie
  • Voornaam: Peter
Re: weatheren stoomloc nmbs 64
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2018, 16:17:41 pm »
Een praktisch voorbeeld:
In Gouvy kwam het water voor de stoomlocs uit de Ourthe. Via pompen en een leiding ging het naar een bassin. Eentje dat hoger gelegen was dan het station. Een watertoren werd daardoor overbodig. De dienstgebouwen rondom het waterbekken staan er nog steeds. 
Je kan ze zien op deze foto die recent genomen werd