weatheren stoomloc nmbs 64

Gestart door DIORAMABOUWER, 21 mei 2018, 21:21:45 PM

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Ja, dat heb ik ook allemaal gelezen, maar waar is de referentie naar watertorens voor locomotieven?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Val-Rikard

Citaat van: Alberke op 30 mei 2018, 10:07:20 AM
Ja, dat heb ik ook allemaal gelezen, maar waar is de referentie naar watertorens voor locomotieven?

Naar ik meen trachtte men zoveel mogelijk gebruik te maken van regenwater voor het bevoorraden van de locomotieven. Bijvoorbeeld door middel van de open constructie van de watertoren, die in geval van te weinig neerslag kon bijgevuld worden met water uit een naburig bassin. Regenwater bevat zo goed als geen kalk.

PeterVG

Een praktisch voorbeeld:
In Gouvy kwam het water voor de stoomlocs uit de Ourthe. Via pompen en een leiding ging het naar een bassin. Eentje dat hoger gelegen was dan het station. Een watertoren werd daardoor overbodig. De dienstgebouwen rondom het waterbekken staan er nog steeds. 
Je kan ze zien op deze foto die recent genomen werd




Dafke

Ik heb een maand of 2 geleden testen moeten uitvoeren op het werk ivm trager opwarmen van een watervat naar 80°C. Ik weet het, is nog steeds geen stoom. Daar de verwarmingsweerstanden ook met kalk aangeladen waren en er klacht was dat de ene produktiemachine meer tijd nodig had dan de  andere. Dus hebben we de test gedaan en alles nauwkeurig laten loggen. Daarnaa de weerstanden volledig van alle kalk ontdaan en terug de test + logging gedaan. Resultaat was dat er niets van verschil was. Alhoewel ikzelf er ook van overtuigd was dat kalk hier de boosdoener was, ben ik er nu niet zo zekerst van of kalk zo nadelige gevolgen heeft.  Want tenslotte heeft dit grapje me 1dag werk gekost. En moeten de overige machines niet gedaan worden.