Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

weatheren stoomloc nmbs 64

Gestart door DIORAMABOUWER, 21 mei 2018, 21:21:45 PM

DIORAMABOUWER


ik ben onlangs begonnen aan het weatheren van mijn eerste stoomloc een type 64.
Om wat kalksporen te imiteren zou ik graag weten waar op de tender er water werd genomen? Op de zijkanten naast de kolenbak is er een opening over de volledige lengte van de tender( het model is een oude liliput), zou het kunnen dat er daar water werd genomen?
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

PeterVG

#1
De klep die je achteraan op de bovenzijde van de tender ziet werd opengelegd om water te kunnen nemen.
De zijkanten waren dicht met beplating waarop gemorste kolen te vinden waren aangevuld met werkmateriaal van de stoker.
Tip: Een Belgische kolentender was typisch gevuld met briketten aangevuld met steenkool.

DIORAMABOUWER

Citaat van: PeterVG op 21 mei 2018, 21:26:30 PM
De klep die je achteraan op de bovenzijde van de tender ziet werd opengelegd om water te kunnen nemen.
De zijkanten waren dicht met beplating waarop gemorste kolen te vinden waren aangevuld met werkmateriaal van de stoker.
Tip: Een Belgische kolentender was typisch gevuld met briketten aangevuld met steenkool.
Ik vermoedde al dat het deze klep achteraan de tender was, maar doordat de zijkanten van de tender open zijn, twijfelde ik, nu ben ik zeker waar de kalksporen moeten komen, bedankt Peter
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

Rangeerduivel

Marc,
Bij een echte tender waren die zijkanten niet open, het was een gesloten tank die gevuld werd langs het deksel achteraan zoals Peter zegt
Er zal wel iets ontbreken aan je model mijgedacht...

;)

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

en ik dacht dat ze ontkalkt water gebruikten want kalk en een stoom ketel gaan niet goed samen
daarom ook steeds die water toren waar ze dat water in opsloegen dacht ik

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

#6
Citaat van: raf op 22 mei 2018, 17:17:11 PM
en ik dacht dat ze ontkalkt water gebruikten

Blijkbaar niet overal hé Raf...

Foto een paar jaar geleden op dit forum gepost door ons Turks forumlid waarvan de naam mij nu even ontgaat(ik word oud... :-\ :-[)

;)

edit; dan toch gevonden: Ebaykal, maar dat zinnetje tussen haakjes zal ik toch eerlijkheidshalve laten staan!  ;D
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?action=profile;u=5070

raf

 :D :D :D :D :D :D :D

ja blijkbaar niet echt overal
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

guy holbrecht

Liliput heeft, jammer genoeg, de tenders van de P8/type 64op deze wijze uitgebracht. Ik bekeek even de twee exemplaren die ooit door Liliput als NMBS model zijn uitgebracht (64.168 en 64.109) en ook daar is de zijkant open. Dat kan m.i. mits wat gefoefel met plastikard, opgelost worden.

Gr.
Guy

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

raf

een deel ook nog voor stoom boten  welke werken met een gesloten systeem
maar de condens treinen waren ook een gesloten systeem

dus het was niet gewoon kraantjes water wat gebruikt werd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Sta me toe te twijfelen aan de behandeling van het water. Tenzij een specialist ter zake er meer van weet.
De watertorens werden gebouwd om de locomotieven heel snel van (veel) water te voorzien. De druk op het leidingnet was daarvoor veel te laag. Dat ze deze enorme hoeveelheden water eerst gingen ontkalken lijkt me sterk.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

Laat me toe een kanttekening te maken.
Een stoomloc was zelden echt extreem vuil, toch zeker niet in de gloriedagen van de stomers, want de meeste machinisten zorgden wel erg goed voor hun machine. (Dat heeft een overleden familielid mij ooit gezegd die met een stomer reed).

En toen ik laatst, hemelvaartweekend, in Engeland was, ik kan het niet laten om es te gaan piepen naar zo'n oude lijnen, vertelde die machinist me een gelijkaardig verhaal, ik gok dat dien oude mens toch zeker de 70 voorbij was. Stomers werden meestal verzorgd vroeger tot ze begonnen de stomers te vervangen door diesels en sommige machinisten de noodzakelijke onderhouden begonnen na te laten om sneller een 'nieuwe' loc te krijgen.

Doet me wat denken aan de maatschappij van vandaag... kapot -> nieuwer en 'beter'
Greetz

Thommy

SirGresley

Waterbehandeling BRON Wikipedia

Om de ketel in zo goed mogelijke conditie te houden dient men een goede waterbehandeling toe te passen door:
Ontharden van het suppletiewater en van het voedingswater is nodig om de vorming van ketelsteen te voorkomen. Door de vorming van ketelsteen loopt het rendement van de ketel sterk terug en is er meer energie nodig om dezelfde hoeveelheid stoom te maken, extra kosten. Doordat er een zogenaamde isolator op de pijpen is gevormd kunnen deze hun warmte niet voldoende meer kwijt, waardoor de afgastemperatuur stijgt en de kans op het scheuren van de pijpen aanwezig is. Het is dus zaak dat de ketel waterzijdig goed schoon is en vrij van corrosie.
Toevoegen van chemicaliën zoals ammonia om de pH te verhogen, hydrazine om zuurstof te binden en pentanatriumtrifosfaat om calciumionen te binden
Ontgassen: hierbij wordt vooral het zuurstofgehalte in het ketelvoedingwater teruggebracht in een ontgasser op stoom

De waterbehandeling gaat over het algemeen als volgt:
Vanaf het waterleidingnet of andere bron wordt water aangevoerd naar de waterontharder of eventueel ander filtersysteem waarna het water naar de ontgasser wordt gevoerd. Hier wordt het water in de ontgasser "gesproeid". In de ontgasser staat een bepaald niveau water en daar wordt stoom in geïnjecteerd als gevolg van het sproeien. Door de temperatuursverhoging zal het percentage zuurstof en kooldioxide dalen.In het hele traject tussen ontharder en ontgasser zijn watermonstertappunten gemonteerd om de kwaliteit van het water in diverse stadia te kunnen controleren. Na de ontgasser worden de waterbehandelingschemicaliën gedoseerd ter voorkoming van zuurstofcorrosie in de ketel en om hardheidsneerslag tegen te gaan. De ontharder en de chemicaliën dosering worden geregeld door middel van de niveauregeling van de ontgasser. Naast het voeden van de ontgasser door middel van suppletiewater kan de ontgasser ook worden gevoed met het eventueel terug gevoerde condensaat - dit komt het ketelvoedingwater ten goede. Vanuit de ontgasser wordt dan eventueel via de economizer en of rookgascondensor de ketel gevoed om energie te besparen.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama