Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

welke arduino aanschaffen

Gestart door 755philippe, 17 mei 2018, 09:24:21 AM

755philippe

Hallo allemaal,
Graag zou ik misschien toch overwegen om een overstap te maken op arduino. Ik heb hier totaal geen ervaring mee daarom heb ik wat info nodig.
Ik zou de arduino willen gebruiken om 12V motortjes te willen aansturen zoals vb een kraan, een brug omhoog laten gaan, lichtreklame die roteerd ed..
Op internet bij de chinezen vond ik een arduino maar weet niet of die voor 12V van toepassing is daarom even jullie mening hierover. Heb ik nog andere zaken nodig die ik moet aanschaffen om te kunnen beginnen. Een voeding van 5 en 12V heb ik hier liggen.
Even de link :
https://nl.aliexpress.com/item/high-quality-One-set-UNO-R3-CH340G-MEGA328P-for-Arduino-UNO-R3-USB-CABLE-ATMEGA328P-AU/32810825676.html?spm=a2g0z.search0104.3.15.58be3cecjaUwyy&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10151_10065_10344_10068_5722815_10342_10343_10340_5722915_10341_5722615_10696_10084_10083_10618_10304_10307_10302_5722715_5711215_10059_308_100031_10103_10624_10623_10622_5711315_5722515_10621_10620-normal#cfs,searchweb201603_1,ppcSwitch_5&algo_expid=fcd229fd-dbaa-4dc7-a582-e14d37b56300-5&algo_pvid=fcd229fd-dbaa-4dc7-a582-e14d37b56300&priceBeautifyAB=0

Mvg

755philippe

Alberke

Kies een Arduino Mega, en voor de motortjes een Motor Shield.
Allemaal te krijgen op het jou bekende adres.
Uitleg ten overvloede op de miljoenen forums (of is het fora?)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

dani

alles hangt af van wat je er mee wil doen, hoeveel uitgangen en ingangen je nodig hebt en hoeveel inbouwruimte je nodig hebt.  Niet zo zw&art-wit als wat Hugo stelt, dus ....

Het gaat van een Pro Mini (het kleinste) tot de Mega  (de grote klepper met wel 60  I/O pins)

En dan is er nog de ATTiny familie, die gelijkaardig loopt maar enkel de "chip"  ipv het gehele board
En de  ATMel  328P  series chip (het hard van de arduino familie) die ook apart kan werken
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

Ik heb de grootse bewondering voor je Arduino-know how, dat weet je hé Dani; ik wou dat ik al een tiende wist van wat jij weet!
Mijn ervaring beperkt zich tot die digitale treinbesturing, ik sta dus maar één klein trapje hoger op de ervaringsladder dan 755philippe.
Qua aankoop zal die Mega niet veel schelen, en die is wel "uitbreidbaarder" dan de Uno, maar voor de rest compatibel.
Ik heb het expres zwartwit geschreven omdat Philippe an absolute beginner is, zoals ik trouwens.
Ik heb ook beroep moeten doen op onze vriend Google om aan de nodige info te geraken, en die is er in overvloed!
Wat hij misschien nog niet beseft is dat je ook moet programmeren om beweging te krijgen in die dingen  ;) . Maar laat ons het simpel houden om hem niet te ontmoedigen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Hugo, dat je een arduino moet programmeren om iets te laten bewegen of om speciale licht-effekten te kunnen bekomen besef ik zeer goed. Zelf werk ik momenteel met de oc32 die je ook moet programmeren maar de kostprijs is ook serieus gestegen alsook ben ik beperkt met de mogelijkheden tov de arduino. Wat me lang heeft tegengehouden is dat je weer alles van nul moet beginnen te leren.
mvg

755philippe

dani

Philippe,  als je specifieke dingen wil doen,  pen dan even je verhaal neer.
Dan kunnen we je helpen met de "instap".   En eventueel ben je ook meer dan welkom om er eens gezellig een avondje of een weekend-namiddagje over te babbelen, en je een "kickstart" te geven.

In een paar uurtjes "face to face" ben je echt wel gelanceerd in deze wereld, zeker als je al wat kan programmeren.
En ik heb altijd wel enkele boardjes van elk model  in mijn privé stock, die je kan bekijken en testen.

Mocht ik een club vinden die zich kan en wil engageren (lokaal, faciliteiten) dan ben ik altijd bereid om eens een workshop in elkaar te boksen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

755philippe

Hallo Dani,
Wat mijn eigenlijke bedoeling is, is zoals het draadje dat lopende is "uitbreiding Hoogoven Ougrée" waar ik een kraantje heb gemaakt van Artitec. Bedoeling is dat dit kraantje kan rijden en draaien dus 2 motoren. Verder wil ik wat huis-en straatverlichting mee schakelen. That's it. Een brug op- en neer laten gaan is voor later. Ik heb ook servo's die door de OC32 aanstuur maar dit laat ik momenteel zo.
Mijn seinen worden door de OC32 aangestuurd dmv Koploper wat perfekt werkt en dus ook zo ga laten. Naar Aalst moet voor mij wel lukken hetzij op een namiddag of in het weekend.
mvg

755philippe

dani

dan denk ik dat je met een "UNO" of een  "nano" of  "pro mini" voldoende hebt.

De  Nano en Pro Mini kan je makkelijk op een stuk gaatjes print solderen  waardoor je dan kan gaan "interfacen" met soldeerconnnecties.
De  Uno   heeft rijen  gaatjes die helaas niet overeenkomen met een stuk standaard gaatjes print.   Je kan daar met  zgn Dupont kabeltjes werken.

Een weekend , moet kunnen....

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik zou toch ook kiezen voor kleinere controllers, ipv één hele grote met een hoop aansluitpennen.
Splits je projecten op: eentje voor de kraan, eentje voor de lichtjes, ... en zo hou je het simpel

Indien nodig kan je die kleinere chips nog met elkaar laten babbelen - en dan krijg je ook hele krachtige systemen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

de nagel op de kop, Gerolf !!!

Met bvb gewons seriële comm of met I2C bus kom e al een heel eind
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

755philippe


dani

geen slechte keuze.   Ik heb beiden  hier liggen dus eventueel kan je eerst eens checken of dat is wat je wil en dan kan je nog verder gaan.

Als je handig bent met soldeerbout en printjes, kan je dit ook makkelijk allemaal op 1 print maken want een paar  L293D chips en een  ATM328P  kosten samen een paar euro.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

Citaat van: 755philippe op 18 mei 2018, 09:41:54 AM
Ik had de Uno in gedachten in kobinatie met een motorshield.
Ik weet niet of deze combinatie wat is :

      http://www.dx.com/p/keyes-l293d-motor-control-shield-motor-drive-expansion-board-for-arduino-blue-227033#.Wv6C_OQUmM8
Met deze kan je tot 4 motoren aansturen.

met deze arduino

     http://www.dx.com/p/uno-r3-development-board-microcontroller-mega328p-atmega16u2-compat-for-arduino-blue-black-215600#.Wv6DTeQUmM8

mvg

755philippe
iets intensiever googelen; dat kan veel goedkoper  ;D . Kan je een voorraadje aanleggen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Ik was vergeten de zeggen dat het wel de bedoeling is om alles digitaal aan te sturen met de ecos en Koploper. Dus ik zou wel een dcc signaal moeten hebben om dit te kunnen aansturen want zal volgens mij  anders niet gaan.
Weet wel niet of dit met "simpele komponenten mogelijk is. heb wel gelezen dat de arduino wel enkele digitale
in- of uitgangen heeft.

Mvg

755philippe

Alberke

Misschien ga je het dan wat te ver zoeken, vermits de Ecos motoren kan sturen (locomotieven, weet je wel  ;) ), en met de nodige interface ook relais en servo's.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D