Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Synoptisch bord

Gestart door PeterC, 13 mei 2018, 16:52:01 PM

PeterC

Citaat van: Geert op 21 mei 2018, 22:55:23 PM
...Met deze start stop kan je enkel één van de 12 device instellen. Maar is het ook de bedoeling dat je deze kan gebruiken om LocoNet signaal GPON GPOFF door te sturen?...

Geert, ik praat seriëel en jij leest I²C.  Even ons communicatiekanaal aanpassen in een taal die we beiden begrijpen.

Bij het indrukken van de startknop wordt via LocoNet een OPC_GPON verstuurd. 
Bij  het indrukken van de stopknop wordt een OPC_GPOFF verstuurd op voorwaarde dat de startknop niet is ingedrukt.
Is die startknop nog steeds ingedrukt, wordt die OPC_GPOFF niet verstuurd en komt de controller in programmeermodus.
Wat doet die conctroller dan?  Led 1 laat die 1 keer knipperen, led 2 laat die 2 keer knipperen, ..., led 12 laat die 12 keer knipperen en dan terug bij led 1.

Ondertussen luistert de controller naar het netwerk en verwacht hij een OPC_SW_REQ, met een waarde tussen 1 en 12 (device 1 tem 12).
Wanneer via die OPC_SW_REQ een geldige waarde wordt ontvangen, stopt het afzonderlijk knipperen van de leds en led 1 tem 12 gaat constant blauw aan afhankelijk van de parameters van de OPC_SW_REQ.

Het te programmeren device is nu ontvangen.  De controller wacht rustig af en verwacht terug een OPC_SW_REQ. 
Deze keer met een waarde tussen 1 en 16 (de 16 verschillende toestanden die een device kan aannemen - NOP - melder - wissel - 2 kleurig sein - 3 kleurig sein, ...).

Komt er een geldige waarde in een OPC_SW_REQ opdracht, gaat de led knipperen in de kleuren van dat desbetreffende device. 
Vb bij een OPC_SW_REQ met een parameter 3, knippert de led voor een wisselinstelling.  Maw de led knippert rood/groen.

De controller blijft luisteren.  Zolang er geen bevestiging komt voor die led (OPC_SW_REQ met adres 17 = Enter), kan die led bij iedere OPC_SW_REQ waarde tussen 1 en 16 één van die 16 verschillende toestanden aannemen.

Komt er uiteindelijk een OPC_SW_REQ met adres 17 (Enter), komt dat device in zijn eerste toestand (bij een wissel is dat eerst groen). Het device verwacht nu terug een OPC_SW_REQ met het groene adres.  Eenmaal ingegeven komt de led in de volgende toestand (bij een wissel wordt dat rood). 
Terug een OPC_SW_REQ geeft het adres voor de rode (afbuigende) toestand.

En dan komt er een eigenaardigheid: alle devices verwachten 4 adressen. 
Die vier adressen zijn nodig om de software iets of wat compact en universeel te houden om voor 12 mogelijke devices - 16 mogelijke toewijzingen en 1 tot 4 adressen.
Op dat vlak heb ik gekozen om voor elk device 4 adressen toe te kennen.
Dat kan heel simpel worden opgelost.  Voor een wissel zijn slechts 2 adressen nodig.  De overige 2 adressen worden ingevuld met zogenaamde 'dummy adressen'.

Als 'dummy adres' gebruik ik adres 250.  Dat adres is nog met oude Marklin digitale toestellen bereikbaar en met moderne besturingssoftware of centrales zonder probleem te adresseren.

Na het ingeven van de 4 adressen, herbegint de cyclus met het één voor één knipperen van de led's.  Dit tot de programeertoestand wordt verlaten door terug de start toets in te drukken, deze ingedrukt houden en dan de stoptoets in te drukken.
Daarna volgt een stevige herinitialisatie:


   ;opnieuw initialiseren (quick and dirty)
   asm goto 0


Voor de niet PIC mannen: een soft reset van de controller waardoor alle nieuwe gegevens uit de EEPROM worden gelezen en de controller
met die gegevens aan de slag kan ;)


Groetjes, Peter


PeterC

@Geert: je wilt niet weten wat muziek er nu op de achtergrond staat  :) :) :)
Een stukje steviger dan Judas Priest  ;D ;D ;D
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 22 mei 2018, 21:27:18 PM

Geert, ik praat seriëel en jij leest I²C.  Even ons communicatiekanaal aanpassen in een taal die we beiden begrijpen.

.....

Voor de niet PIC mannen: een soft reset van de controller waardoor alle nieuwe gegevens uit de EEPROM worden gelezen en de controller
met die gegevens aan de slag kan ;)
Dit gaat mijn hobby pet ver te boven.
Maar ik ben nog jong genoeg om wat bij te leren.  ;D

PeterC

#33
De printer draait overuren:



De rol is nu bijna op en dat wordt u-vormige verbindingsstukken en knopjes printen (2.7 m per 18 stukjes) en dat tot ik een nieuwe rol kan beginnen.

De stuurschakeling heeft soms nog kuren.  Dit weekend dat verhelpen met enkele 100nF condensatoren op de voedingslijnen van de led's.  In mijn eerste testschakeling liep alles stabiel maar nu zitten er langere draden tussen de µC en de APA106 led's.

Voor de rest voldoet het synoptisch bord reeds aan mijn verwachtingen.
Groetjes, Peter


PeterC

Ik noem mijn vrij weekend geslaagd!

Het bord werkt en doet wat ik ervan verwacht had!

De bovenkant:


En natuurlijk de onderkant:


Detail:


De helderheid van de led's kan via een lokomotiefadres worden aangepast (standaard adres 99 - maar heel eenvoudig aan te passen).

Heldere (eerder felle) led's:


Gedimde led's:


Voor mij is dit project geslaagd!  Duurtesten volgen nog maar ik heb er goede hoop op!
Alleen bij een heel heldere instelling van de led's, krijg ik problemen met de voeding.  220 µF afvlakking is dan toch iets te weinig.

Wordt vervolgd!
Groetjes, Peter


PeterC

De verschillende modules passen mooi op elkaar maar er ontbrak mij nog een deftige rand.

In de Hubo een hoekprofiel 15*15*1mm (PVC) gevonden en daarmee aan de slag.  Helaas zijn de modules 16mm hoog.
Ik ben momenteel bezig om afstandsstukken en hoeken te ontwerpen om toch een rand met die 15mm pvc-profielen te kunnen gebruiken (met 1mm hoekverstevigingen).
Groetjes, Peter


755philippe

Peter,
Knap gedaan man maar zoiets kan ik niet maken. Ben maar een leek op gebied van elektronika alhoewel ik soms wel wat uitdagingen doe met wat hulp van de experts dan. Hetgene je hebt gemaakt trekt enorm veel op het modulesysteem dat je van Uhlenbröck kunt kopen met het verschil dat je meer voldoening hebt nu doordat je het zelf hebt gemaakt en waarschijnlijk ook VEEL GOEDKOPER vermoed ik. Succes ermee.

Mvg

755philippe  8) 8)

stoomlokje

Peter ,
prachtig gemaakt systeem.

PeterC

Bij het kleven van de opdruk op de verschillende modules heb ik moeilijkheden ondervonden om de print direct juist uit te lijnen.
De bovenkant van de module is geprint met een honingraatmotief om de lijm beter houvast te geven.
Als lijm gebruik ik een ordinaire Pritt lijmstift.



Het uitlijn probleem heb ik opgelost door een "dekseltje" te ontwerpen waarin de uitgesneden opdruk omgekeerd komt in te liggen.
De bovenkant van de module wordt ruim met Pritt ingesmeerd, de zijkanten ontdaan van overtollige lijm en de module wordt in het dekseltje gedrukt.
Alles omkeren en met een aandrukrol goed aanrollen. Resultaat: opdruk staat direct op de juiste plaats!








Ook bij het maken van de openingen voor de leds en de schakelaars in de opdruk had ik moeilijkheden.
De openingen in de modules zijn 5 mm.  De gaten worden op exact 5 mm geruimd (een 5 mm handruimer had ik in mijn bezit).

Na het opkleven moeten die gaten ook in de opdruk komen.
Verschillende manieren geprobeerd, doch iedere keer een rafelige kant aan de gaten.

Terug een "dekseltje" ontworpen met de negen mogelijke openingen in.

Het dekseltje wordt op de module geplaatst en met een vlak gedraaid messing buisje wordt het fotopapier vanuit een opening in het dekseltje in de module geponst door op dat buisje een slag met een hamer te geven.



Zo is er voor elk probleem bij een ontwerp een oplossing mogelijk  :) :) 8)

Groetjes, Peter


dani

heel goed bezig zo !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mahtoska1

Zeer toffe oplossingen.

PeterC

De afstandsstukken en hoekjes zijn ondertussen ontworpen en geprint
Eentje voor de brede en eentje voor de smalle kant en een hoekje om over het verstek van de hoekprofielen te zetten (om mijn onkundig verstekzagen te verbergen).




De afstandsstukken zijn ontworpen om in de uitsparingen van de modules te klikken.
Op die manier zitten ze altijd juist.




Even een try-out op het testbord en het ziet er al veel beter uit.




En terwijl de digitale ontwerptafel toch aan stond, de stukken enkele keren gekopieerd en aan elkaar geplakt zodat ik zijkanten heb voor 2 of 3 modules.



Op naar een afgewerkt bord...
Groetjes, Peter


SuSke

Mooie toepassing Peter :)

Maar als je verstekzaagkunsten zo belabberd zijn, waarom ontwerp je dan niet gelijk een stukje met een hoek onder 45°. Die sluiten dan wel perfect aan, tenzij je tekenkunsten ook zo belabberd zijn, maar daar twijfel ik toch sterk aan.  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterC

Frans,

Het langste stuk dat ik kan printen in 31 cm.
Het synoptisch bord wordt langer dan die 31 cm en dan zit ik met naden in die boord.
Om die reden gebruik ik bestaande PVC profielen (15*15*1 mm - lengte 2.1 m) die ik op lengte zaag en met een kapje over het slecht verstek  :) :) :)
Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: 755philippe op 13 juli 2018, 09:14:52 AM
...Knap gedaan man maar zoiets kan ik niet maken. Ben maar een leek op gebied van elektronica alhoewel ik soms wel wat uitdagingen doe met wat hulp van de experts dan...

Philippe,

Als alles werk zoals het voorzien is, heb je geen elektronicakennis meer nodig om dit na te bouwen.  Ik ben van plan om alles, wat ik er van ontwerptijd heb ingestoken, publiek te maken: schema's, printontwerpen, STL files, ...
Het enige wat ik enkel via PM ga doorgeven is de HEX file van de controller  8)
Groetjes, Peter