Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Synoptisch bord

Gestart door PeterC, 13 mei 2018, 16:52:01 PM

PeterC

Geert,

Bedankt voor het meedenken!

Citaat van: Geert op 14 mei 2018, 18:55:27 PM
...Je hebt ongeveer 21 instructies de tijd om uit te zoeken wat de volgende bit is...

Dat lukt enkel in assembler...  Ik gebruik JAL die wel assembler toelaat.  De normale JAL code zorgt wel voor wat time-overhead.
Assembler gebruik ik enkel voor de 'NOP' instructie waardoor ik instructies wat vertraag met een vrij juiste timing.
Ik laat mijn code voor wat ze is.  Ze werkt zoals het hoort en ga die gebruiken: simpele bit-banging.  Zowel voor de APA106 led's als voor het LocoNet protocol  ;)




Via mail heb ik al de vraag gekregen of dit ontwerp ook zonder controller kan worden aangestuurd?  Natuurlijk!
Alles wat een 5 mm ledje kan aansturen en kan reageren op een drukknop is te gebruiken.  Zowel analoog of digitaal.




Als de tijd rijp is, plaats ik wel links met de afmetingen van de strokenprinten en de STL files van de behuizingen.
Groetjes, Peter


PeterC

Een vergelijking tussen duur en Action fotopapier:



Het rechts papier is duur en vertoont vlekken waar die niet behoren.  Het papier is ook veel meer geel.
Links: papier van de Action.  Krult wel meer maar een veel betere druk.

Helaas moet je kopen bij de Action wat voorhanden is.  Volgende week is het zeker een andere leverancier.

Morgen of overmorgen, als ik er passeer, nog enkele pakjes fotopapier gaan halen (1,45 € voor 20 pagina's).




Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat beide papiersoorten enkel voor inktjetprinters zijn bestemd!  Ik heb die wel door mijn laserprinter gestuurd!

Groetjes, Peter


marc goovaerts

Citaat van: PeterC op 14 mei 2018, 20:13:12 PM
Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat beide papiersoorten enkel voor inktjetprinters zijn bestemd!  Ik heb die wel door mijn laserprinter gestuurd!
Dan is het wel logisch dat ze krullen hoor. Ze zijn niet gemaakt voor een temperatuur van zo'n 600°.

PeterC

Eerst en vooral wat geschiedenis.  Daar ik al een tijdje met het idee rondloop, zijn er al enkele verschillende ontwerpen de revue gepasseerd.

De strokenprint.
Omdat ik zelf geen printen meer ontwerp en ets (die boot heb ik wat gemist) en ik zeker al niet met SMD componenten kan werken, zijn die strokenprinten voor mij de enige oplossing om discrete componenten te kunnen plaatsen.
9 posities had ik nodig om een ledje of een schakelaar te kunnen plaatsen.  Om nog deftig te kunnen werken, kwam ik op een bruikbare print van 25 x 48 mm (9 x 18 gaatjes op 0.1" van elkaar).




Met die afmetingen gekend, kon ik de behuizing en de opdruk beginnen ontwikkelen.
In een 3D tekenprogramma schetste ik eerst de matrix van de 9 mogelijke posities.  Die matrix ontstond omdat de componenten op de strokenprint telkens op eenzelfde positie komen.



Met een vrij ruime marge kon ik dan ook de uiteindelijke afmetingen van een module gaan bepalen.  Uiteindelijk heb ik gekozen 70 x 35 mm.  Niet echt klein in vergelijking met commerciële producten, maar voor mij haalbaar om zelf te bouwen.
Met die uiteindelijk vastgelegde afmetingen kon ik ook in PowerPoint de layout voor de bedrukking gaan ontwerpen.  Terug zoals in het 3D tekenprogramma eerst een sjabloon gemaakt met de juiste afmetingen en de juiste posities voor de eventuele openingen.



Met die basis gelegd, kan het echte werk beginnen...
Groetjes, Peter


PeterC

Ondertussen zijn er 7 modules voor het bord volledig ontworpen. 
Volledig betekent de opdruk en de 3D module.

De opdruk:


En om het mij wat gemakkelijker te maken, heb ik de 3D modules van hetzelfde nummer voorzien als de opdruk:


Tot de volgende...
Groetjes, Peter


PeterC

Ondertussen heel wat ontwerpfouten verbetert.
Enkele 3D prints zijn ondertussen al in de vuilbak terecht gekomen.  Enkele printjes ook  :-[
Dat hoort nu eenmaal bij een universeel ontwerp.




Afdrukken lukt momenteel niet, 2 van de 4 toners zijn bijna leeg (en ik print nu enkel nog dringend nodige documenten).  Dinsdag komen nieuwe toe en kan ik verder aan de slag.
Groetjes, Peter


modelbaanHO

Waarom voorzie je aan je blokjes geen systeem waarmee je ze gemakkelijk aan elkaar kan koppelen ?
Iets in de volgende stijl :


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

eve

Citaat van: modelbaanHO op 21 mei 2018, 08:26:24 AM
Waarom voorzie je aan je blokjes geen systeem waarmee je ze gemakkelijk aan elkaar kan koppelen ?
Iets in de volgende stijl :



Dat heeft Peter voorzien : de U-balkjes...
Naar mijn mening eleganter dan de zwaluwstaarten.
Mvg, Erik

Geert

#23
En de blokjes, waar geen text op staat, kan je ook zo 180° draaien? Als de elektronica connectie dit toelaat?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

modelbaanHO

Citaat van: eve op 21 mei 2018, 08:45:01 AM
Citaat van: modelbaanHO op 21 mei 2018, 08:26:24 AM
Waarom voorzie je aan je blokjes geen systeem waarmee je ze gemakkelijk aan elkaar kan koppelen ?
Iets in de volgende stijl :



Dat heeft Peter voorzien : de U-balkjes...
Naar mijn mening eleganter dan de zwaluwstaarten.
Mvg, Erik
Dat was ik uit het oog verloren  :(
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

PeterC

Citaat van: eve op 21 mei 2018, 08:45:01 AM
Citaat van: modelbaanHO op 21 mei 2018, 08:26:24 AM
Waarom voorzie je aan je blokjes geen systeem waarmee je ze gemakkelijk aan elkaar kan koppelen ?
Iets in de volgende stijl :



Dat heeft Peter voorzien : de U-balkjes...

Inderdaad.  De wanden van de modules zijn slechts 1,5 mm dik.  Daar een zwaluwstaart aan en in printen lijkt me onmogelijk.

Citaat van: Geert op 21 mei 2018, 08:48:55 AM
En de blokjes, waar geen text op staat, kan je ook zo 180° draaien? Als de elektronica connectie dit toelaat?

En zoals Geert schrijft, kan ik op die manier de bakjes omgekeerd gebruiken.
De elektronica laat dit toe omdat ik een module met slechts drie draadjes met een vorige module moet verbinden.
De draadjes worden rechtstreeks op de print gesoldeerd.  Connectoren gebruik ik niet want het is niet de bedoeling dat die bakjes ooit nog los moeten.
Groetjes, Peter


PeterC

Vandaag aan het eerste synoptisch bord begonnen.
Afmetingen: 4 x 3 modules.
10 devices (3 melders, 4 seinen en 3 wissels).  De intillegentie is ook reeds klaar en kan 12 led's en drukknoppen aansturen.



Slechts 7 modules worden van intillegentie voorzien.  De rest worden dummies (lege modules).

Het stelt een dubbelspoor (enkel bereden) voor met een aftakking naar een enkel spoor dat dubbel wordt bereden (geen Engelsman maar een eenvoudige kruising en 3 wissels).

Een module met een sein stelt een blok voor (de led in het spoor wordt oranje bij een reservering van het blok, nadien 3 verschillende kleuren tussen ciaan en blauw, afhankelijk van de melder, wanneer het blok wordt bezet).

De uitlijning op de tekening klopt niet maar dat is de PowerPoint dia die ik ga afdrukken voor de verschillende modules die ik nadien toch moet uitsnijden.

...En nu nog wat solderen...

Eén module printen kost ongeveer anderhalf uur tijd.  2 modules gelijkertijd printen vraagt 2:30 u.
Afdrukken als de toners zijn geleverd...

Die start/stop ga ik op elk bord voorzien.  Die interface vraagt niets extra van de schakeling.  Het ontwerp/schema/programmering van het synoptisch bord is een uitbreiding van een eenvoudige LocoNet start/stop schakeling.

En die start/stop is nodig om het bord eenvoudig te programmeren: elk van de 12 devices kan tot 16 verschillende jasjes aantrekken: wissel, melder, 2 kleur sein, 3 kleur sein, rangeersein, drukknop groen, drukknop rood, drukknop geel, dubbele wissel (Engelsman of driewegwissel), ...
Groetjes, Peter


PietB

Interessant verhaal Peter.

PeterC

Nog vlug iets over de programmering van de verschillende devices.
Start toets indrukken en gelijkertijd (of even nadien) de stoptoets indrukken.  De start/stop led kleurt blauw ipv groen of rood.
Alle led's beginnen in volgorde hun nummer aan te duiden: device 1 knippert één keer, device 2 twee keer, ..., device 12 knippert 12 keer.
Gemakkelijk om te weten waar welk device zit.

De schakeling wacht op een adres van 1 tem 12. 
Eénmaal een adres geselecteerd (1 tem 12) licht de desbetreffende led continue blauw op.
Het programma wacht nu op wat ik met dat device wil doen: wissel, sein, ...  Toetsen 1 tem 16 op een keyboard (of virtueel keyboard in een treinbesturingsprogramma)  geven de verschillende mogelijkheden weer.
1 betekent niets -  een dummy led - eigenlijk overbodig
2 betekent een wissel/twee kleurig sein - led gaat knipperen tussen rood en groen.
3 betekent een driekleurig sein - led knippert tussen rood-groen-geel.
4 betekent ...

...En zo de 16 mogelijkheden voor de 12 devices.




Terwijl ik bezig ben Judas Priest - Nostradamus  op de achtergrond.
Groetjes, Peter


Geert

Niet echt iets voor mij, ieder zijn smaak natuurlijk. (De muziek hé, of zoiets...)  ;)

Het ontwerp ziet er goed uit. Met deze start stop kan je enkel één van de 12 device instellen. Maar is het ook de bedoeling dat je deze kan gebruiken om LocoNet signaal GPON GPOFF door te sturen?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen