Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dwarsligger 1 : Wielen

Gestart door eve, 11 mei 2018, 20:01:54 PM

eve

Waarschuwing
Gelieve volgende tekst niet ernstig te nemen. Meestal is het schrijfsel ook onwaar. Het lezen ervan kan schade toebrengen. Waarvoor de schrijver niet verantwoordelijk kan gesteld worden. Hijzelf is trouwens reeds verminderd toerekeningsvatbaar. Dit verschijnsel wordt enkel onder controle gehouden door legale drugs, zelfs illegale en vooral ongezonde medicatie. Of bij voorkeur met producten van Moortgat, maar niet exclusief : Trippel Westmalle, Cornet, Chimay blauw, La Chouffe, Rochefort 10, Abt 12 ed. geven bij aangepaste dosis uit ervaring gelijkaardige gunstige resultaten.


Wielen dus.

Door de band worden modellocomotieven geleverd met wielen. Ik weet het : dat is een slag als je dat beseft.
Modellen aangeschaft op ruilbeurzen mogen wel eens afwijken van dit criterium. Uiteraard verhoogt het ontbreken van die onderdelen de zeldzaamheidswaarde van het beoogde stuk. De verkoper zal ook steeds uitgebreid informeren over die niet voorhanden zijnde stukken, de defecten, de slechte werking van het aangeboden stuk. Er mag nooit getwijfeld worden aan de absolute eerlijkheid van collega's onder mekaar. Hoewel.

De wielen van het model vervullen verschillende functies. Zij zorgen er voor dat het model op de rails bijft : dat is geen te verwaarlozen eigenschap. Het draagt bij tot de tevredenheid van de bezitter. Investeringen in rails worden op deze wijze nuttig gebruikt.
De wielen zijn verbonden door een stalen staafje : de as. Op deze as zit soms een tandwiel. Dat is geen onbelangrijk gegeven. Zo kan de as voor tractie zorgen. De kracht daarvoor komt uit de motor die veelal elektrisch is. De nodige spanning en stroom komen via rails en de wielen naar de motor. U ziet, alweer een rol voor het wiel. Opdat het aantal kortsluitingen tot een minimum zou herleid worden zijn de wielen ten opzichte van mekaar geïsoleerd. Maar dat is enkel ten gerieve van een afvallige fractie van de model spoorgemeenschap. Deze duurdere techniek is onbekend bij het andere deel van de kleine treinenwereld wegens niet nodig. Een middengeleider most dat probleem elegant op. Dat dit grotendeels volledig voorbeeldvrij is, is een te verwaarlozen detail.
Tenslotte worden sommige wielen voorzien van anti-slip-banden ter verhoging van de trekkracht. Terecht uiteraard. Steile hellingen moeten vlot beheerst worden met een geloofwaardige sleep achter de locomotief.
Het uitrusten van het wiel met een anti-slip-band het tot gevolg dat de andere genoemde eigenschap, het elektrisch contact onderhouden tussen de locomotief en de rails te niet wordt gedaan.

Even herhalen. Er zijn meeloop-assen (zonder tandwiel) en tractieassen (met tandwiel).
Er zijn tractieassen zonder ant-slip-banden en tractieassen met anti-slip-banden.

Meeloop-assen met anti-slip-banden : dat zou, ondanks de teneur van deze tekst, toch te gek zijn ???

Edoch :

by Dwarsligger

Vertaling : set wielen met as, 1 anti-slip-band zonder tandwiel.

We laten ons nog een Duvel brengen en beraden ons over de toepassingsmogelijkheden.

Ebenezer Dwarsligger



doomslu

Het kan ook iets te maken hebben met die sleper.  :o ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

Toch niet vreemd?... een paar jaar terug heb ik er dergelijke gekocht. Eenmaal hier toegekomen, één wieltje afgetrokken, het tandwiel van de slechte as erover gespannen, wieltje er weer op en op de loc gemonteerd. Klaar is Kees...

Klaas Zondervan

Het gesignaleerde verschijnsel kan te maken hebben met het type loc en de positie van het wielstel.

efl045

Soms moeten wielen die niet door de motor zijn aangedreven zelf iets aandrijven en dan mogen ze ook niet slippen...
Bij een Mallet zijn bijvoorbeeld de achterste 4 assen aangedreven door de motor, maar de 4 voorste moeten zonder motor zelf ook 't een en't ander in beweging krijgen en houden:

eve

Opdat de goegemeente hier ter plaatse niet verder zou afdwalen geven wij hier nog mee dat de getoonde lijst van onderdelen hoort bij een locomotief E50 van de DB. In model H0 uiteraard.

Ebenezer Dwarsligger, genietend van een familieverpakking Dafalgan.

bellejt

heeft inderdaad te maken met de sleper.Is bij roco modellen voor ombouw steeds het geval.Identieke as maar zonder tandwiel.Degene die ombouwt kan ook zelf het plastic tandwieltje er gewoon afknippen.
Ps dit tandwieltje zit in de weg om de sleper te monteren.Er moet ook een andere onderplaat van het draaistel gemonteerd.Daarom zijn er 2 lijsten : 1 DC model en 1 AC model.

doomslu

Dat van die sleper had ik wel als grap bedoeld hé.  ;)

Het blijft een knappe vondst van Erik, sorry Ebenezer.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bellejt

en toch was het de waarheid :)