Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Belgisch Armsein in schaal N

Gestart door 59erke, 07 mei 2018, 19:05:07 PM

59erke

Zoals beloofd een topic over mijn nieuwste vondst namelijk een Belgisch armsein in schaal N.

Het betreft een messing bouwpakket welke te koop is voor 10€ voor 2 setjes.
Meer info vind je op onderstaande websites

http://molignee150.blogspot.be/p/production.html

en de handleiding
http://rail-et-fer-en-gaume160.blogspot.be/2015/06/signalez-vous1.html

Pakketje is vandaag toegekomen en dit is wat je krijgt



Zal nu wat proberen zijn om dit tot een goed eindresultaat te krijgen (eerste keer messing solderen) maar we zullen wel zien wat we ervan bakken.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Haha Koen,

Heb je de armseinen ontdekt van Didier Delfosse?  Ze staan reeds op Voneche van RMM, waar Didier lid van is.  Dat zijn inderdaad zeer fijne armseintjes, heel mooi.  In ieder geval veel plezier en succes met de bouw ervan.  Mocht je problemen ondervinden, dan breng ik je in contact met Didier, hij kan je wel bijstaan met raad en daad (wel in het Frans).

59erke

Jim, Didier kan zich wel helpen in het Nederlands hoor, heb hem al gemaild voor de bestelling.
Ik heb van hem trouwens ook de krokodillen gekocht
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner


59erke

Vandaag eindelijk eens begonnen aan het bouwpakketje.
Het was ook de eerste keer dat ik mij aan een messing bouwpakketje waagde, maar eerlijk gezegd viel het best mee.

Ik heb gebruik gemaakt van een klassieke 25w soldeerbout met punt en soldeer van 0.7mm wat redelijk goed ging.
Wat wel een nadeel is dat de onderdelen zo klein zijn dat wanneer je het volgend onderdeel wil solderen het vorig gesoldeerde onderdeeltje terug loskomt door het verwarmen.  Secondenlijm was hiervool wel een oplossing.

Ook dient men wel op te letten want de geplooide stukjes messing (vb. voetjes onderaan de mast) breken zeer snel af, Wanneer het armsein klaar was was ik al 3 van de 4 voetjes kwijt.

Hieronder een kleine fotoreportage


De geplooide mast, ik heb geprobeerd deze te plooien met behulp van een kleine bankvijs en een punttang.




De mast voorzien van enkele onderdelen





Bijna klaar...



En het voorlopige eindresultaat

Nu nog alles proper maken ontdoen van teveel soldeer en bramen en dan verven en serieus weatheren.
Bedoeling is dat dit armsein eentje in verval wordt dewelke aan een verlaten spoor komt op het MSM N baantje Project X
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

BC911

Ja, zeg dat wel. Maar wordt wel een heel leuk detail op je bak  8).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

Knap, hoor. Ik heb het etswerk hier ook ontvangen, en de onderdelen zijn nog kleiner en fijner dan de fotos laten vermoeden. Heel knap gebouwd. Dat wordt een eye-catcher op je module. Benieuwd naar het schilderwerk want ook niet evident.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Mooi, man  8)
Een tip om de plooilijntjes minder breekbaar te krijgen: na het plooien de hoeklijn solderen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Merci voor de positieve reacties en Gerolf uw tip hou ik in mijn achterhoofd.

Even een vraagje voor het proper maken. Ik lees hier op het forum verschillende draadjes waarbij na het ontvetten aangeraden wordt om het messing licht op te schuren, doch zie ik dit niet echt zitten om met schuurpapier of staalwol te liggen prullen. Kan dit met een glasvezelpotlood of is schuren niet echt noodzakelijk?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Schuren lijkt me niet nodig. Grondig ontvetten en een goeie primer is voldoende.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

#11
Ondertussen de laatste hand gelegd aan het armsein zijnde geverfd en zijn definitief plaatsje gegeven op de baan.

(foto met de gsm)

Voor wie het mocht interesseren de Primer van Revell, Revell Basic Color in spuitbus hecht zeer goed en is wel een aanrader voor messing.
Misschien nog een kleine tip. Ik heb het volledige sein (buiten de primer) geverfd met fijne penseeltjes. Doch ik vermoed dat het beter gaat met een kleine airbrush.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 07 september 2018, 17:03:30 PM
zijn definitief plaatsje gegeven op de baan.

Wat een heerlijk verwaarloosde troep! ;D
Bedenk dat, als je het gras en het onkruid niet uit je seinmast snoeit dat dit op den duur de goede werking zal verhinderen en roest aantrekken.....maar ik begrijp dat wel, men mag niet meer sproeien van die groene rakkers hé... ::) ;D

I like it!!

;)

59erke

Citaat van: Rangeerduivel op 07 september 2018, 17:30:58 PM

Bedenk dat, als je het gras en het onkruid niet uit je seinmast snoeit dat dit op den duur de goede werking zal verhinderen en roest aantrekken

Rudy, het spoor is al jarenlang verwaarloosd en aan de natuur overgeleverd dus die werking zal mij en de NMBS een worst wezen  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Heb ik daar nu zo over gezien zondag of is dit stukje spoor nieuw?
In elk geval weeral een mooi stukje.