Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Perron boorden

Gestart door Koen, 02 mei 2018, 10:56:38 AM

Havoc

Citaat van: Koen op 02 mei 2018, 19:16:41 PM
Inderdaad maar ik heb een deel liggen en om dan een zelf gemaakte versie te mengen met de reeds bestaande versie ...
Misschien ben ik te perfectionistisch?

Al eens een echt perron bekeken dat er al wat jaren ligt? Die zien er zo regelmatig niet uit, er zijn er verzakt, spleten tussen (al dan niet met planten ertussen), hoeken van de boorden afgebroken, boorden op verschillende hoogtes, in verschillende kleuren (her)schilderd...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

gardevil

De niet zichtbare zijde afsnijden en dan een silicone mal maken. Daarna gips in de mal afgieten, kan je zou oud maken als je zelf wil.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Koen

Zo te lezen veel stof tot nadenken.

@Eric,
Ik probeer veel zelf te maken maar wat doe je als je een deel van vroeger hebt liggen? Dit kieper je niet zomaar in de vuilbak. Bijgevolg probeer ik een oplossing te zoeken om de boorden in eenzelfde trend te bouwen.

@ Piet,
Mijn perrons zijn niet recht maar lopen in een zwakke boog. Vandaar mijn vraag naar de buigbaarheid van 3D-geprinte onderdelen  ;).

@ Johan,
Inderdaad perrons liggen er over het algemeen niet bijster goed bij.

@ Frank,
Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn maar het is niet evident daar er een zeer lichte kromming aanwezig is. Om deze vooraf te bepalen ...

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat er nog wat stof tot nadenken klaar ligt  :).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Citaat van: Koen op 02 mei 2018, 19:16:41 PM
Citaat van: loebaske op 02 mei 2018, 17:35:03 PM

Heb gewoon een styreen gesneden op de breedte die ik nodig had, daar op de afstand van om de 2cm een inkeping gemaakt en als boord een styreen vierkant aangekleeft...., blijf altijd plezant als je in de hobby iets zelf maakt...

Inderdaad maar ik heb een deel liggen en om dan een zelf gemaakte versie te mengen met de reeds bestaande versie ...
Misschien ben ik te perfectionistisch?

Groetjes,
Koen

Een beetje verweren, hier en daar een stukje dat wat heeft meegemaakt en geen mens die het verschil merkt.
Allen jij weet waar die van Jocadis zitten en de zelf gemaakte.
Ik durf er bijna om te wedden dat men de zelf gemaakte mooier zal vinden dan het serieproduct  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: Koen op 02 mei 2018, 22:18:24 PM
@ Piet,
Mijn perrons zijn niet recht maar lopen in een zwakke boog. Vandaar mijn vraag naar de buigbaarheid van 3D-geprinte onderdelen  ;).
Had ik begrepen Koen, maar zoals Dani al schreef standaard PLA en ABS zijn niet echt felxibel als ze geprint zijn.
En bv Styreen kun je redelijk eenvoudig buigen(sorry plooien), daarom verdient volgens mij de klassieke doos construktie met een licht rondlopende wand de voorkeur, ook boven printen.
Want bij printen is er juist alles aan gedaan om een mooie rechte en vlakke oppervlak te krijgen.
Waar je wel aan zou kunnen denken is een geprintte bovenkant met tegel motief.
En zoals Johan schreef, perrons munten niet uit in mooi en recht.

grt Piet.

Dirky

Als er mij iemand de correcte afmetingen geeft, en er is dan ook iemand die de 3D print wil doen (en me ook de juiste "design guidelines" geeft), wil ik wel de STL file(s) maken...

Koen

@Piet en Suske,

Ik heb er een nachtje over wakker gelegen en heb besloten om de volledige constructie uit styreen  te maken (volgens het principe dat PeterVG uit de doeken heeft gedaan).
De reeds geplaatste Jocadis ga ik er uit gooien.

@allen,

Bedankt voor de opmerkingen, visies en suggesties die jullie gedeeld hebben. Zij waren waardevol voor mij  ;).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Citaat van: Dirky op 03 mei 2018, 09:26:17 AM
Als er mij iemand de correcte afmetingen geeft, en er is dan ook iemand die de 3D print wil doen (en me ook de juiste "design guidelines" geeft), wil ik wel de STL file(s) maken...

Dag Dirk,

Als je wenst, stuur ik U een boord op. Voor mij gaat het geen oplossing zijn maar misschien kunnen er anderen mee gediend worden.
Mocht je interesse hebben, laat het mij gerust weten.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren