Auteur Topic: Overdijzers h0  (gelezen 634 keer)

Offline efl045

• Forumlid
  • Voornaam: Franky
Overdijzers h0
« Gepost op: 02 mei 2018, 10:34:31 am »
Nog niet veel nieuwe idee├źn en ook nog geen naam, maar toch al een eerste aanzet voor wat een simpel baantje moet worden om mijn h0 locomotieven eens op los te laten.
't Is de bedoeling om een heel klein deeltje zichtbaar te houden en het grootste deel als schaduwstation te gebruiken.
Het zichtbaar gedeelte moet zeker een draaischijf met loodsen voor 12 locs bevatten om de eenvoudige reden dat ik dat al heb, en voor de rest een sporenbundel aan de rand van een vrij groot station om het loc depot te verrechtvaardigen en om af en toe eens een trein te kunnen laten voorbijrijden. En een minimum aan scenery. Enkel wat direct spoorweg gerelateerd is mag er op. Geen huisjes of kerkjes of noem maar op, dat de architecten zich daar maar mee bezig houden  :)
'k Heb ooit al heel wat ontwerpjes gemaakt met een depot, maar zoek toch nog naar iets anders, 't was mij uiteindelijk altijd te veel werk om het deftig aan te kleden.
De eerste aanzet: donker grijs blijft zichtbaar, licht grijs verdwijnt achter de coulissen:

Wordt vervolgd...
Mvg,
Franky

Offline efl045

• Forumlid
  • Voornaam: Franky
Re: Overdijzers h0
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2018, 10:23:44 am »
Nog wat ingredi├źnten toegevoegd aan het stoofpotje en dat laat ik nu een beetje pruttelen, niets is definitief, zowat alles zal nog veranderen, op zijn minst verschuiven...
Zoek niet te veel 'logica' in het ontwerp, er moet zoveel mogelijk plaats zijn om stoomlocomotieven op te stellen, ze mogen een beetje over en weer kunnen rijden en 't moet de drukte van een BW voorstellen. 
En af en toe mag er een trein passeren, daarvoor is er een schaduwstation met plaats voor lange getrokken treinen en treinstellen, 't stelt dus ook de sporenbundel voor aan de rand van een redelijk groot, in dit geval  'virtueel', station dat de grootte van het BW een beetje rechtvaardigt.
Omdat ik, sinds ik en jaar of 5 was, een grote collectie 3-rail locomotieven heb verzameld wordt het dus (jammer genoeg) 3-rail, maar met wat ik op Duitse fora al regelmatig gezien heb is er met slanke C-rail mits goede ballasting een heel redelijk resultaat te bekomen.
En voor wie denkt dat er niks zal passen, ik heb een Proxxon tafelzaagje ;-)   

Het BW en enige zichtbare deel van de baan (op de lichtgrijze omloopsporen na, die verdwijnen ook in de coulissen):

Het schaduwstation:

Het totaaloverzicht:

En aangezien dit de plaats inneemt van waar ik met mijn Gils baantje begonnen was noemt dit dan ook maar Overdijzers.
Mvg,
Franky