Overdijzers h0

Gestart door efl045, 02 mei 2018, 10:34:31 AM

efl045

Nog niet veel nieuwe ideeën en ook nog geen naam, maar toch al een eerste aanzet voor wat een simpel baantje moet worden om mijn h0 locomotieven eens op los te laten.
't Is de bedoeling om een heel klein deeltje zichtbaar te houden en het grootste deel als schaduwstation te gebruiken.
Het zichtbaar gedeelte moet zeker een draaischijf met loodsen voor 12 locs bevatten om de eenvoudige reden dat ik dat al heb, en voor de rest een sporenbundel aan de rand van een vrij groot station om het loc depot te verrechtvaardigen en om af en toe eens een trein te kunnen laten voorbijrijden. En een minimum aan scenery. Enkel wat direct spoorweg gerelateerd is mag er op. Geen huisjes of kerkjes of noem maar op, dat de architecten zich daar maar mee bezig houden  :)
'k Heb ooit al heel wat ontwerpjes gemaakt met een depot, maar zoek toch nog naar iets anders, 't was mij uiteindelijk altijd te veel werk om het deftig aan te kleden.
De eerste aanzet: donker grijs blijft zichtbaar, licht grijs verdwijnt achter de coulissen:

Wordt vervolgd...

efl045

#1
Nog wat ingrediënten toegevoegd aan het stoofpotje en dat laat ik nu een beetje pruttelen, niets is definitief, zowat alles zal nog veranderen, op zijn minst verschuiven...
Zoek niet te veel 'logica' in het ontwerp, er moet zoveel mogelijk plaats zijn om stoomlocomotieven op te stellen, ze mogen een beetje over en weer kunnen rijden en 't moet de drukte van een BW voorstellen. 
En af en toe mag er een trein passeren, daarvoor is er een schaduwstation met plaats voor lange getrokken treinen en treinstellen, 't stelt dus ook de sporenbundel voor aan de rand van een redelijk groot, in dit geval  'virtueel', station dat de grootte van het BW een beetje rechtvaardigt.
Omdat ik, sinds ik en jaar of 5 was, een grote collectie 3-rail locomotieven heb verzameld wordt het dus (jammer genoeg) 3-rail, maar met wat ik op Duitse fora al regelmatig gezien heb is er met slanke C-rail mits goede ballasting een heel redelijk resultaat te bekomen.
En voor wie denkt dat er niks zal passen, ik heb een Proxxon tafelzaagje ;-)   

Het BW en enige zichtbare deel van de baan (op de lichtgrijze omloopsporen na, die verdwijnen ook in de coulissen):


Het schaduwstation:


Het totaaloverzicht:


En aangezien dit de plaats inneemt van waar ik met mijn Gils baantje begonnen was noemt dit dan ook maar Overdijzers.

efl045

Na een maandje proefrijden (in Koploper ;)) is dit wat ik schematisch heb overgehouden van mijn eerste ideeën.
Toch wat betreft de weinige treinen die zullen 'rondrijden'.
Het merendeel zal zich afspelen in een lokdepot naast de sporenbundel waar ik een deeltje van mijn lokverzameling wil opstellen (en heel korte stukjes wil laten rijden...).



Centraal in donkergrijs een inrij/uitrijbundel van een virtueel station links in lichtgroen (uitgevoerd als schaduwstation/keerlus in een aanpalende kamer).
Alle treinen die naar links het station binnenrijden komen er dan ook van terug, zowel getrokken treinen als treinstellen.
Rechts 2 enkelsporige lijnen die via de zichtbare sporenbundel samenkomen in het virtuele station en een gemeenschappelijk lichtblauw  schaduwstation/keerlus hebben (ook in de aanpalende kamer).
In de aanpalende kamer liggen de 2 keerlussen door elkaar en alle sporen van de 2 schaduwstations naast elkaar.
Een opgevouwen dogbone dus.
Detailtekeningen volgen.

efl045

Dit is het volledige plaatje, in dezelfde kleuren als de schematische voorstelling maar met wat meer detail.


Het enige zichtbare gedeelte met de bedoeling om op een vrij kleine oppervlakte toch de sfeer van een grote baan op te roepen:


En een beetje uitgekleed:


En voor er weer een paar roepen dat er teveel rails liggen, dit is wat er gewoonlijk te zien is aan de rand van en groot station, ik hou mij dus nog wat in hé  ;)


't Moet toch niet altijd 'landelijk' zijn? Als ik groen wil zien ga ik gewoon een beetje buiten, ik woon er midden in...


efl045

En zo zou het er een beetje moeten uit zien:






efl045

Behalve de schaduwstations moet er ook nog een treinenlift zorgen voor een afwisselend treinenverloop; de 2 voorste sporen in de blauwe rechthoek moet je zien als een reeks gestapelde sporen die op en neer kunnen bewegen met behulp van een oude TV lift die hier al jaren stof ligt te vergaren en die tot 65 kg kan heffen:






Spaart heel veel wissels en maakt ellenlange klimspiralen waar treinen op rijden die je toch niet ziet compleet overbodig  ;)

55erke


efl045

Ik ben ook tevreden met het depot, maar omdat het er misschien 'te' troosteloos zou uitzien met enkel dat en dan nog alles plat, heb ik er voor geopteerd boven de verdwijnpunten links en rechts bebouwing en wat groen te voorzien. Aan de linkerkant maak ik van 1 klein station een grote facade en aan de rechterkant komt de rand van en stad zodat het depot in een kom ligt en de illusie gewekt wordt dat er links en rechts nog heel wat meer zit. Een trammetje moet vanaf de rand van de stad naar het stationsplein pendelen, het verbindingsspoor komt net na de achtergrond plaat te liggen:


Het meeste materiaal heb ik al jaren in huis, er ligt hier een hele stapel wissels en rails gereed om te verzagen, mijn draaischijf heb ik al vele jaren geleden aangepast voor C-rail (toen ik nog Nouga heette: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=43978.0), 4 bouwpakketten van 3-standige ringlokloodsen heb ik ook al, enkel de zin om echt aan een baantje te beginnen is er tot nu toe nooit echt geweest...
Tijdens het baanontwerp voer ik steevast alles in in Koploper om te kunnen 'proefrijden', waar het niet vlot zoals ik wil wordt het ontwerp aangepast, maar als alles naar wens is bekruipt mij steeds de zin om met een ander ontwerp te beginnen. Ontwerpen en automatiseren is altijd mijn 'ding' geweest en nu met WinTrack en Koploper heb je daarvoor eigenlijk geen fysieke baan meer nodig :-)
Maar mijn lokverzameling moet toch eens uit de dozen/kasten/vitrines geraken, en dat is misschien iets voor komende winter.
Nu eerst nog wat met echt groen bezig zijn, met deze droogte schreeuwt dat nog om iets meer aandacht dan mijn treintjes ;-)

efl045

#8
Een filmpje van een 'testrit': https://tinyurl.com/y8pl7jy2

efl045

#9
En nog een filmpje met 6 treinen.
Enkel de rechthoek rechts onder zal zichtbaar zijn op de baan en er zal daar zo te zien afwisseling genoeg zijn, natuurlijk moeten de treinen elkaar daar zo snel niet opvolgen, 't is maar een achtergrondgebeuren (wel op de voorgrond  ;)), af en toe een trein, maar dan steeds anders is voldoende, het accent komt te liggen op het depot en de opgestelde locs.


https://tinyurl.com/y982zpun

Floris

leuk plan dit, mooi duidelijke keuze wat je wilt uitbeelden en wat niet, denk dat t wel gaat werken!

efl045

Ik geloof er ook wel in dat het visueel goed zal werken.
Er is veel meer niet zichtbaar dan wel zichtbaar en dat is altijd veel boeiender dan alles ineens te zien, geleerd van een stripper en van een tuinarchitect  ;)   
Door de breedte die ik maar heb, of beter, er maar wil aan besteden, ben ik wel genoodzaakt geweest R1 bochten te gebruiken, zowel links als rechts om de 180° bochten te maken. Maar er is voor gezorgd dat alle treinen die R1 niet aankunnen (ik heb er zo toch meerdere) volledig kunnen rond rijden op R2 bochten, rechts door te kiezen voor het onderste/buitenste enkelspoor traject (dat moet het toch voor stellen) en links door de buitenste keerlus te gebruiken waar het eigenlijk logischer zou zijn de binnenlus te nemen. Vandaar dat er wel wat meer wissels ingekomen zijn dan oorspronkelijk, maar zonder die extra wissels was R1 niet te omzeilen.