Analoog naar digitaal

Gestart door meeus, 17 april 2018, 14:23:01 PM

Ben

Citaat van: meeus op 30 april 2018, 10:17:58 AM

- De digitale loc die ik had de kolen wagen opgemaakt waar de chip zit en het kanaal waarop de loc zat genoteerd en de max snelheid verhoogd (zitten twee actuators op het printplaatsje).
- In de mobile station manueel een loc toegevoegd en kanaal 1 gekozen.


In de tender (kolenwagen) zit de digitale decoder. Die is voorzien van dipswitches waarmee je het digitale adres instelt (kanaal). De twee potmeters (actuators) zijn eentje voor de max. snelheid en eentje voor de optrek en afremvertraging. Overigens: onder in de doos zit doorgaans een boekje (gebruiksaanwijzing) waar dit allemaal in staat.

Als je in het vervolg weer een soortgelijke vraag hebt vermeldt dan het artikelnummer van de lok. Spaart 3 pagina's kletsen en het ritje naar Leuven. ;)

Over de broze rail: helaas is er een flinke serie C-rail geweest waarvan de weekmaker uit het plastic raakt na verloop van tijd. Recentere C-rail heeft daar geen last meer van.

Gr, Ben. 

efl045

Dus dat:
Citaat van: meeus op 24 april 2018, 12:48:10 PM
Als ik de analoge bediening aan de baan hang is de loc snel, met de digitale bediening is de loc traag.
Met de digitale bediening op een stuk spoor van 1m lang is de loc weer snel
Los jij hier mee op?
Citaat van: meeus op 30 april 2018, 10:17:58 AM
Wat ik juist heb gedaan is volgend:
- De digitale loc die ik had de kolen wagen opgemaakt waar de chip zit en het kanaal waarop de loc zat genoteerd en de max snelheid verhoogd (zitten twee actuators op het printplaatsje).
- In de mobile station manueel een loc toegevoegd en kanaal 1 gekozen.
- Op de baan zelf met stroomverlengkabels van Marklin gewerkt om eventueel verlies tegen te gaan.
- tevens ook de raad gekregen om de rails en middengeleider af te kuisen met nagellak verwijderaar.

Straf, heel straf...

INFO

Citeer- Op de baan zelf met stroomverlengkabels van Marklin gewerkt om eventueel verlies tegen te gaan.

Ja ja, je hebt draadjes gebruikt die onder de naam Marklin worden verkocht. Nu dat is hele normale draad die je overal kunt kopen voor een aanzienlijke goedkoper prijs,
Nu heb je per meter de HOOFDPRIJS betaald. Draadjes koop je o.a. beter bij Mecktronics

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

efl045

Ah, als je ziet wat je er kunt mee oplossen zijn ze hun geld toch dubbel en dik waard?  :)

Klaas Zondervan

Citaat van: INFO op 30 april 2018, 14:26:41 PM
Ja ja, je hebt draadjes gebruikt die onder de naam Marklin worden verkocht. Nu dat is hele normale draad die je overal kunt kopen voor een aanzienlijke goedkoper prijs,
Ach Wim, niet iedereen is elektrotechnisch geschoold en voor sommigen kost het gewoon tijd om er achter te komen dat er alternatieven bestaan voor Märklin. Beschouw het maar als leergeld.
Toen ik nog moest werken voor de kost kocht ik nooit draad. In mijn werkomgeving werd er zo veel draad weggegooid dat ik er een handeltje in had kunnen beginnen. Nu koop ik het bij de bouwmarkt.