Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Analoog naar digitaal

Gestart door meeus, 17 april 2018, 14:23:01 PM

INFO

Goed, de versteker/booster in de MS levert maximaal 1,9A door boven is hij begrenst. Een trafo die b.v. 10A kan leveren heeft totaal geen nut of effect. De MS zal nooit meer dan 1,9A aan stroom leveren.

Als de trein op de baan langzamer gaat rijden wat mee onwaarschijnlijk lijkt met de huidige decoders. Is er sprake  van verlies op de railverbindingen. Dat los je op door de rails om de 2 meter aan te sluiten op een CVL. Dat heeft eigenlijk niet met de centrale te maken en het te leveren vermogen, maar alles met de rails op de baan.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Alberke

Citaat van: INFO op 25 april 2018, 15:24:45 PM
Goed, de versteker/booster in de MS levert maximaal 1,9A door boven is hij begrenst. Een trafo die b.v. 10A kan leveren heeft totaal geen nut of effect. De MS zal nooit meer dan 1,9A aan stroom leveren.

Als de trein op de baan langzamer gaat rijden wat mee onwaarschijnlijk lijkt met de huidige decoders. Is er sprake  van verlies op de railverbindingen. Dat los je op door de rails om de 2 meter aan te sluiten op een CVL. Dat heeft eigenlijk niet met de centrale te maken en het te leveren vermogen, maar alles met de rails op de baan.

Groetjes
...zoals ik hier al een paar keer zei... ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045

#32
Als er analoog geen probleem is maar digitaal wel, hoe verklaar je dat met te weinig voedingspunten en slechte railverbinders? 't Gaat hem wel over dezelfde baan hé.
Een mogelijke verklaring is dat de analoge verbinding met de baan OK is/was, maar de digitale verbinding slecht uitgevoerd is, 't zij kant baan, 't zij kant centrale/booster.
Of er zitten ontstoorcondensatoren onder de rails, analoog is dat OK maar digitaal niet, ze belasten de centrale/booster.

INFO

Om niet gelijk zijn verslag in twijfel te trekken, geven we deze algemene oplossing/raad.
Er kan ook helemaal geen verschil zijn. Sterker nog de decoder met cruise control zal dat deels compenseren.
Maar het zal wel zoals altijd zo zijn. Het is nieuw onbekend en vooral eng, dat digitaal. Zelfde als je ineens het woord LocoNet gaat roepen, dan wordt het helemaal eng.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

efl045

Sorry, je was mij voor, maar ik heb nog iets toegevoegd ivm condensatoren.

meeus

Wel gisteren een handleiding gevonden voor men controle unit en al de taal en factory reset uitgevoerd.
Het volgende "probleem" is dat al locjes (3) van de jaren 90 zijn en dus analoog.
Een conversie daarvan is net iets buiten men kennis, dus zal het kijken worden naar een Epoch 2 loc die 100% digitaal is.

Ben

Ik begrijp dus dat je analoge lokjes op een Mobile Station wil laten rijden?  ;)

Gr, Ben.

efl045

En dat lukt op een kort stukje spoor?  :)

Ben

De kwaliteit van een gegeven antwoord op een hulpvraag is recht evenredig met de verstrekte informatie.  ;D

dani

Citaat van: meeus op 27 april 2018, 07:35:13 AM
Wel gisteren een handleiding gevonden voor men controle unit en al de taal en factory reset uitgevoerd.
Het volgende "probleem" is dat al locjes (3) van de jaren 90 zijn en dus analoog.
Een conversie daarvan is net iets buiten men kennis, dus zal het kijken worden naar een Epoch 2 loc die 100% digitaal is.

ombouw naar digitaal is iets waar vele mensen bang van zijn maar stel eigenlijk weing voor...    een lokje ombouwen duurt bij mij zowat 20 minuten en het kost je tussen de 20 en de 40 Euro naargelang welke decoder je koopt en of je een permanent magneet in bouwt of niet.

Laat je niet afschrikken, en als je het zelf niet kan, vraag dan eens of iemand het voor jou kan doen .  In een club zijn er altijd wel mensen die dat graag voor je aanpakken.

Voorbeeld van ombouw :
- met een Tams LD-W-32 decoder   : ongeveer 20 €   (geen magneet nodig)
- met een  ESU Lokpilot en permanent magneet  : ongeveer 40 Euro

Het psreekt voor zich dat de duurdere oplossing natuurlijk toch wel beter rijgedrag oplevert in de meeste gevallen.
EN er zijn ook nog andere merken decoders;.; ;  Bvb Uhlenbrock, Lenz, .....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

meeus

Ik heb een kennis die me eens een locje uitleent. Dus daar is het gedrag hetzelfde.
Maar dat ombouwen zal ik een ander moeten doen.

meeus

Zaterdag eens een rit naar Leuven gemaakt naar de trein shop "hetspoor".
Met de nodige uitleg over hoe het signaal te versterken en welke van mijn drie loc's al digitaal was en hoe ik deze moest installeren naar huis vertrokken.
Paar uurtjes later een oplossing en de loc gaat nu tegen een mooie snelheid over het spoor.

Klaas Zondervan

Voor degenen die hier adviezen hebben gegeven zou het wel aardig zijn als je vertelt wat je precies hebt veranderd.

Johnnytrein

"Maar dat ombouwen zal ik een ander moeten doen." en dit begrijp ik niet hoor. ???
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

meeus

Citaat van: Johnnytrein op 30 april 2018, 09:51:28 AM
"Maar dat ombouwen zal ik een ander moeten doen." en dit begrijp ik niet hoor. ???

Bij ons wil dat zeggen "ik wil het wel doen maar vrij zeker van dat het verkeerd gaat gaan, dus iemand anders zal het moeten doen"

Wat ik juist heb gedaan is volgend:
- De digitale loc die ik had de kolen wagen opgemaakt waar de chip zit en het kanaal waarop de loc zat genoteerd en de max snelheid verhoogd (zitten twee actuators op het printplaatsje).
- In de mobile station manueel een loc toegevoegd en kanaal 1 gekozen.
- Op de baan zelf met stroomverlengkabels van Marklin gewerkt om eventueel verlies tegen te gaan.
- tevens ook de raad gekregen om de rails en middengeleider af te kuisen met nagellak verwijderaar.

Dat laatste werkte zeker voor de plekken waar de loc van volle snelheid naar stop ging en hier en daar ook nog een stuk spoor verwijderd dat onderaan oxidatie had.

Thanks voor de hulp en de pointers, een eenvoudig treintje en dito baantje maar komt wel meer bij kijken dat verwacht.
Ook spijtig dat marklin sporen broos worden na 15 jaar, plastiek breekt gewoon.