Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Analoog naar digitaal

Gestart door meeus, 17 april 2018, 14:23:01 PM

oli 11/01

Philippe,  een MS1 is wel zijn geld door de raam gooien .
Als Je bij Märklin wil blijven, kan de MS2/Zwart nog met de CS2/3 als " slave " gebruikt worden. De MS1 kan Je juist voor 29 € op 2dehands verkopen.

Alberke

Citaat van: philippe_007 op 23 april 2018, 20:26:43 PM

Alberke,
om even terug te komen op de Arduino,
kan dit ook met Motorola protocol (voor Marklin) ?
Ik heb er nooit achter gezocht of gedaan, maar het interesseert mij wel.
Wel, ik ook niet, dat Motorola protocol is wel wat overjaars. Ik ben ooit begonnen met Edits, dat gebruikt dat protocol, gewoon omdat er niets anders was.
Daarom is DCC uitgevonden. En ik vrees dat het op de duur het enige is dat gaat overleven. Bij mij zijn "alle" decoders nu DCC.
Als je iets wil weten over Arduino met Motorola googel je best eens op "Ardurail"
https://sourceforge.net/p/ardurail/wiki/Home/#booster
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ACFI

Oli,

een ms1 kan je als controler gebruiken bij een ecoscentrale. Ik doe dat zo. Een ms2 is recenter en er is af en toe nog een update. Doorgroeien kan je naar een marklin cs2 of cs3.

Albertke,

Met marklin heb je Motorola nodig al was het maar voork de oudere modellen die enkel dat formaat spreken.

Om eerlijk te zijn, jullie raden af om een kleine investering van 30 of 60 euro te doen en in plaats daarvan hard na te denken en te surfen op internet. Maar het gaat ook nog om het plezier. Konaan zeg, voor de prijs van een halve loc of minder kun je je eerste stappen digitaal zetten zonder veel te riskeren. Treinen gaat toch om het plezier ook, niet alleen het muggenziften over alternatieven en of het wel de juiste economische beslissing is. Als dat de doorslag geeft, dan kan je beter euromunten verzamelen en onder je matras verstoppen.

ACFI.
ACFI

dani

Citaat van: dani op 17 april 2018, 17:38:33 PM
De startset is wat de naam laat vermoeden: een startset.  Goed als je heel beperkt wil  werken,  enkele locs en enkele wissels.
Vooral veel opzoeken, Google'en en  Youtube'n ...   daar leer je veel van.  En hier de hoek "digitaal" eens doorspitten.

En vragen blijven stellen, niet beschaamd zijn !

Van waar ben je, misschien kan je eens bij een club of iemanbd van hier op het forum terecht voor een babbel en een introductie.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

meeus

Hey, ik Woon te Alken (limburg) nabij hasselt een intro en gedacht kan idd wel eens handig zijn.
Veel locs gaan er niet op rijden, meestal één en een andere op een zijspoor voor als ik eens een andere loc wil.
Het gaat vooral om de beleving van het geluid om meer realisme toe te voegen aan de treinrit.

Hetgeen waar ik aan zit is dat mijn baan in lengte te lang is voor één transformator.
Ik heb een bedieningunit met transfo voor een paar tientje op de kop kunnen tikken een Marklin 60657
Op die oude bediening is mijn loc snel en op die nieuwe bediening is de loc extreem traag.
Als ik dan die aansluit op een klein stukje spoor van een meter dan heeft diezelfde loc een goede snelheid.
Dus veronderstel ik dat men transfo onvoldoende spanning kan geven voor men hele spoor te voeden.

dani

er is een groot verschil tussen een  digitale lok die  in analoge mode rijdt op   gewoon AC  analoog spoor en een digitale lok die op digitaal gestuurd spoor rijdt.

Je decoder heeft een aantal installeingen zoals max snelheid.
Je  centrale (of MS2 in jouw geval) heeft ook instellingen

Zonder die na te kijken en te vergelijken kan niemand echt je probleem achterhalen.
Ga eens langs bij een club in de buurt of zo...  die gaan je graag wegwijs maken
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

CiteerHey, ik Woon te Alken (limburg) nabij hasselt een intro en gedacht kan idd wel eens handig zijn.

Yoni
Als ik van u was zou ik eens langsgaan bij de, overigens zeer vriendelijke en hulpvaardige leden, van de Hoeseltse modelspoorclub.
Die zullen je beslist helpen en goede uitleg geven.

http://www.hoeseltsetreinclub.be/
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Als men je wil wijsmaken dat digitaal rijden simpel is, geloof het vooral niet!
Probleem met alle 2de hands materiaal is dat je nooit weet wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft.
Als de loc op een stuk spoor beter rijdt dan op je baan dan zie ik een paar mogelijkheden: de sporen van je baan zijn vreselijk vuil of geven slecht contact, of er "hangt" een belasting op de sporen van die baan (andere loc, licht, wissels...)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

meeus

Citaat van: Alberke op 24 april 2018, 12:39:06 PM
Als men je wil wijsmaken dat digitaal rijden simpel is, geloof het vooral niet!
Probleem met alle 2de hands materiaal is dat je nooit weet wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft.
Als de loc op een stuk spoor beter rijdt dan op je baan dan zie ik een paar mogelijkheden: de sporen van je baan zijn vreselijk vuil of geven slecht contact, of er "hangt" een belasting op de sporen van die baan (andere loc, licht, wissels...)

Als ik de analoge bediening aan de baan hang is de loc snel, met de digitale bediening is de loc traag.
Met de digitale bediening op een stuk spoor van 1m lang is de loc weer snel, dus denk ik dat de transfo van de digitale te slap is.
Sporen zijn 70% nieuw en al de oude roestige zijn eruit gehaald.


Alberke

Citaat van: meeus op 24 april 2018, 12:48:10 PM
Citaat van: Alberke op 24 april 2018, 12:39:06 PM
Als men je wil wijsmaken dat digitaal rijden simpel is, geloof het vooral niet!
Probleem met alle 2de hands materiaal is dat je nooit weet wat de vorige eigenaar er mee uitgespookt heeft.
Als de loc op een stuk spoor beter rijdt dan op je baan dan zie ik een paar mogelijkheden: de sporen van je baan zijn vreselijk vuil of geven slecht contact, of er "hangt" een belasting op de sporen van die baan (andere loc, licht, wissels...)

Als ik de analoge bediening aan de baan hang is de loc snel, met de digitale bediening is de loc traag.
Met de digitale bediening op een stuk spoor van 1m lang is de loc weer snel, dus denk ik dat de transfo van de digitale te slap is.
Sporen zijn 70% nieuw en al de oude roestige zijn eruit gehaald.
Dat eerste klopt, dat heeft Dani al uitgelegd, een loc met een decoder reageert anders op een digitale of een gewone transfo.
Dat tweede is iets moeilijker: of je die digitale centrale nu aan een stuk spoor van 1m hangt of aan een rondje van 5m, dat mag geen verschil uitmaken; niet de sporen zijn de belasting maar wel de loc.
Dus toch de verbindingen eens bekijken en zeker zijn dat er geen andere belasting op je baan staat
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

philippe_007

vuile sporen hebben in dit geval niets te maken met het verschil tussen analoog/digitaal,
het zal vooral met instellingen te maken hebben...

Laat u vooral niet afschrikken, zo moeilijk is digitaal rijden nu ook weer niet.
Ok je moet enkele basisinstellingen kennen, maar dan ben je vertrokken. Nadien kan je u verdiepen om er het fijne van te weten. Na al die jaren weet ik het zelf ook nog niet. Om te rijden niet echt nodig mijn gedacht... 

ivm de MS1, voor 30€ kan je niet echt sukkelen, ok niet het laatste, maar het is voor de basis stappen te leren kennen...
met Arduino starten om te gaan digitaal rijden, zeker geen goed gedacht denk ik... eerst leren stappen en dan lopen...
Een CS3 of Ecos 2 om te gaan starten? Grote investering voor een kleine baan...

Wil je mee dan een MS1 of heb je meer budget, dan zijn er voor 150€ reeds een pak alternatieven, 2de hands of andere merken.

ivm 2de hands, ok je weet niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan en welke instellingen hij heeft aangepast, maar je kan steeds terug naar fabrieksinstellingen en dan begin je met een propere lei.

Ben

Citaat van: philippe_007 op 25 april 2018, 09:01:11 AM

Wil je mee dan een MS1 of heb je meer budget, dan zijn er voor 150€ reeds een pak alternatieven, 2de hands of andere merken.


Hij is al mee, hij heeft een MS2 schrijft hij. En die doet het goed op een stuk spoor van een meter maar niet goed op een langere baan.

De oplossing is dus meer voedingspunten maken en / of slechte railverbindingen oplossen....... ;)

Gr, Ben.

philippe_007

sowieso moet een mens meer contactpunten zetten.

Maar ben het niet eens dat dit de oorzaak zou zijn...
Bij digitaal staan de sporen steeds onder max spanning, wat niet het geval is bij analoog. Ik zou er dus van uitgaan dat vuile sporen meer problemen geven bij Analoog traag rijden dan bij digitaal.

Alles eens resetten naar basis instellingen en dan testen zou ik zeggen.

Alberke

Citaat van: philippe_007 op 25 april 2018, 09:22:49 AM
...
Bij digitaal staan de sporen steeds onder max spanning, wat niet het geval is bij analoog. Ik zou er dus van uitgaan dat vuile sporen meer problemen geven bij Analoog traag rijden dan bij digitaal.
Maar de spanning moet de loc wel bereiken. En ook het digitaal signaal heeft een goede verbinding nodig om de decoder instructies te geven. Ik heb al ondervonden dat het een tijdje kan duren eer de loc reageert, ondanks dat hij aan het rijden is.
Dat zijn probleem opgelost is op een los stuk spoor zegt genoeg toch?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

55erke


Ik heb ooit al lange proefopstellingen gemaakt met c rail en een mobile station erop op 1 voedingspunt , allemaal geen probleem. Volgens mij kan dat het probleem niet zijn, als de sporen in orde zijn , de loc en decoder in orde zijn.
Groetjes
Johan