yoni,
Er zijn verschillende vraag dat je eerst moet beantwoorden voor je overstapt naar de aankoop van een centrale:
1) is hoe groot is uw baan (lees hoeveel locs ga je simultaan laten rijden) 2/3 of 15 maakt een groot verschil uit
2) wil je gewoon proeven van het digitaal rijden en nadien eventueel overstappen naar iets groter?
3) wil je dit alles aansluiten op de computer
3) wat is het budget
4) mag het 2de hands materiaal zijn
5) ga je enkel Marklin gebruiken, of wil je eventueel later ook gelijkstroom (lees DCC) gaan gebruiken
6) moet je locs ook nog ombouwen of heb je dure locs dat reeds zijn voorzien van 20 verschillende digitale functies...
Is het voor een klein testbaantje met beperkt aantal kleine locs dat enkel digitaal rijden en wat lichten hebben als functies dan zou ik persoonlijk het budget beperken en een mobile station kopen, deze vind je op beurzen voor minder dan de helft van de prijs dat jij deze hebt gevonden. 2de hands gaan deze nog goedkoper de deur uit.
Wil je iets meer opties dan kan je een Central Station kopen, daar zijn reeds verschillende versies van op de markt, hoe groter de nr hoe meer toeters en bellen en hoe hoger het prijskaartje. MAar een CS 2 kan je voor een mooi prijsje op de kop tikken.
Wil je de optie open houden om bv ook later DCC e gaan rijden dan kan je een Ecos kopen, ook hier, hoe groter de nr hoe meer toeters en bellen en euro's.
Je zal dus vooral eerst moeten zien wat de bedoeling is en dan kan je gaan beslissen. Maar laat zeker uw kop niet zot maken om direct grote sommen geld te verteren.
De z21 centrale van Roco zou ook Marklin materiaal moeten kunnen aansturen, daar kan je ook 10tallen locs in steken, heb je al een pak functies beschikbaar, kan je zelf aansluiten op een router en via uw GSM besturen en de witte (kleine z) z21 kan je vinden voor 120€ of zelf minder, de router kost nog eens een 35 a 40€. Voor nog geen 160€ kan je zowel Marklin als gelijkstroom rijden en met de GSM besturen of aansluiten op de PC.
Zelf heb ik met een Marklin Mobile station 1 en 2 gereden, de oeroude 6021 centrale en nu gebruik ik de z21 centrale (laatste wel enkel DCC, AC nog niet geprobeerd) , van de z21 ben ik heel tevreden.
Er stonden dit weekend 15 locs op mijn baan allen met verlichting aan en simultaan 2 treinen in actie, ik heb geen problemen gehad.
Er is veel keuze op de markt, allemaal met hun voor en nadelen en vooral met verschillende prijskaartjes, even goed bekijken wat je wilt en informeren is de boodschap.