Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Analoog naar digitaal

Gestart door meeus, 17 april 2018, 14:23:01 PM

meeus

Hoi allen,

Momenteel heb ik nog een oudere set van Marklin met de grijze bedieningsunit, wat ik denk dat analoog is.


De lokale treinboer geeft me de boodschap dat een digitale unit tussen de 450-700€ kost.
Als ik op internet even zoek kom ik op conrad op deze set uit: Märklin 29000 H0 startset "digitaal begin"
https://www.conrad.be/p/marklin-29000-h0-startset-digitaal-begin-1415682?WT.srch=1&gclid=Cj0KCQjwttbWBRDyARIsAN8zhbLWt76tHb9OnIkJUrrWiTGNlJJ8Nu3mVLcgiCUgFKGmdNqiZdrn6lgaAncAEALw_wcB&insert=8J&t=1&tid=731124176_37044705286_aud-168360636538:pla-64190011961_pla-1415682&utm_campaign=&utm_content=&utm_medium=&utm_source=&utm_term=

Hoe kan het dat deze startset 155€ kost?
Is dit hetzelfde of is dit een basic unit dat 2 treintjes kan bedienen met beperkte bediening?
Mvg,

Yoni

ACFI

In de startset zit een Mobile Station.

Deze kan tot 10 locomotieven bevatten in het geheugen.

In de praktijk kunnen er maximaal 2 a 3 locomotieven tegelijkertijd aangestuurd worden omdat de maximale stroom van de MS beperkt is tot 1,9 (?) Ampere.

Een Marklin of ESU installatie van 500 a 700 euro kan honderden locomotieven bevatten en tot 4 ampere op de rails zetten.

Je kan gerust met een Mobile Station beginnen en dan doorgroeien naar een Marklin centrale. De MS kan als handcontroller dienen bij de Marklin centrale. Het is dus geen weggegooid geld.

ACFI

dani

je hebt "digitaal" en "digitaal".
De startset is wat de naam laat vermoeden: een startset.  Goed als je heel beperkt wil  werken,  enkele locs en enkele wissels.

Als je verder wil gaan en groter / meer, dan ga je tegen beperkingen op lopen en ga je toch naar een "groter"  systeem met een andere centrale over moeten gaan.

Maar je hebt ook nog andere goedkopere "start" centrales met meer mogelijkheden.  bvb de z21   van Roco-Fleischmann, de  Intrellibox Basic en zo voort


Vooral veel opzoeken, Google'en en  Youtube'n ...   daar leer je veel van.  En hier de hoek "digitaal" eens doorspitten.

En vragen blijven stellen, niet beschaamd zijn !

Van waar ben je, misschien kan je eens bij een club of iemanbd van hier op het forum terecht voor een babbel en een introductie.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

meeus

Het spoor dat ik heb is in feite één grote lus met in een -1, gelijkvloers en een +1 (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27543.0.html).
Het digitaal gaan zou dan eerder voor de geluiden zijn en eventueel rook uit de loc en dat ik dan de drie loc's op het spoor kan laten staan en een algemeen leukere trein beleving voor mezelf.
De wissels elektrisch maken had ik nog niet aan gedacht aangezien alle wissels aan de voorkant van de plaat liggen en allemaal dienen om de trein om te leiden naar een zijspoor met stopstukje.


mahtoska1

Ik denk wel dat Mobile station dit aan kan. Zie ook commentaar van ACFI. Misschien iets te kort aan Ampere
CiteerIn de startset zit een Mobile Station.

Deze kan tot 10 locomotieven bevatten in het geheugen.

In de praktijk kunnen er maximaal 2 a 3 locomotieven tegelijkertijd aangestuurd worden omdat de maximale stroom van de MS beperkt is tot 1,9 (?) Ampere.

meeus

Kan ik dan een sterkere transfo aansluiten om de baan van voldoende Ampere te voorzien?

dani

als je digitaal rijdt kan dat enkel door extra "boosters" op gescheiden stukken van je baan.

Dat is een heel andere techniek.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

yoni,

Er zijn verschillende vraag dat je eerst moet beantwoorden voor je overstapt naar de aankoop van een centrale:
1) is hoe groot is uw baan (lees hoeveel locs ga je simultaan laten rijden)  2/3 of 15 maakt een groot verschil uit
2) wil je gewoon proeven van het digitaal rijden en nadien eventueel overstappen naar iets groter?
3) wil je dit alles aansluiten op de computer
3) wat is het budget
4) mag het 2de hands materiaal zijn
5) ga je enkel Marklin gebruiken, of wil je eventueel later ook gelijkstroom (lees DCC) gaan gebruiken
6) moet je locs ook nog ombouwen of heb je dure locs dat reeds zijn voorzien van 20 verschillende digitale functies...

Is het voor een klein testbaantje met beperkt aantal kleine locs dat enkel digitaal rijden en wat lichten hebben als functies dan zou ik persoonlijk het budget beperken en een mobile station kopen, deze vind je op beurzen voor minder dan de helft van de prijs dat jij deze hebt gevonden. 2de hands gaan deze nog goedkoper de deur uit.

Wil je iets meer opties dan kan je een Central Station kopen, daar zijn reeds verschillende versies van op de markt, hoe groter de nr hoe meer toeters en bellen en hoe hoger het prijskaartje. MAar een CS 2 kan je voor een mooi prijsje op de kop tikken.

Wil je de optie open houden om bv ook later DCC e gaan rijden dan kan je een Ecos kopen, ook hier, hoe groter de nr hoe meer toeters en bellen en euro's.

Je zal dus vooral eerst moeten zien wat de bedoeling is en dan kan je gaan beslissen. Maar laat zeker uw kop niet zot maken om direct grote sommen geld te verteren.

De z21 centrale van Roco zou ook Marklin materiaal moeten kunnen aansturen, daar kan je ook 10tallen locs in steken, heb je al een pak functies beschikbaar, kan je zelf aansluiten op een router en via uw GSM besturen en de witte (kleine z) z21 kan je vinden voor 120€ of zelf minder, de router kost nog eens een 35 a 40€. Voor nog geen 160€ kan je zowel Marklin als gelijkstroom rijden en met de GSM besturen of aansluiten op de PC.

Zelf heb ik met een Marklin Mobile station 1 en 2 gereden, de oeroude 6021 centrale en nu gebruik ik de z21 centrale (laatste wel enkel DCC, AC nog niet geprobeerd) ,  van de z21 ben ik heel tevreden.
Er stonden dit weekend 15 locs op mijn baan allen met verlichting aan en simultaan 2 treinen in actie, ik heb geen problemen gehad.

Er is veel keuze op de markt, allemaal met hun voor en nadelen en vooral met verschillende prijskaartjes, even goed bekijken wat je wilt en informeren is de boodschap.
       


Alberke

Ik heb het hier al eens gepredikt, als je iets van elektronica en computers kent, schaf je dan een Arduino aan. Voor minder dan een paar pintjes heb je alles wat je wensen kan.
Als je zonder poeha wil vertrekken, en je hebt centen, koop dan een Ecos centrale, toekomstvast en je kan er alle kanten mee uit.
Waarbij ik nog wil opmerken dat je voor die laatste ook wel geen computer newbie moet zijn.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

philippe_007

Alberke,

als je teveel geld hebt of dit wilt spenderen dan ben je id met de allerlaatste ECOS goed gesteld, ook wel direct een 600€ armer... 

Maar ivm de Arduine uw baan te gaan besturen daar heb ik mijn twijfels over.

DCCplus in combinatie met JRMI is inderdaad leuk, enkele euro's voor een arduino en shield en je bent gesteld.
Om locs uit te lezen en te programmeren en backups te maken van uw instellingen zeker een aanrader voor deze prijs,
om wat te testen en te automatiseren kan het ook leuk zijn.

Maar een treinbaan besturen? Ga je alles via de PC gaan besturen? Ieder zijn ding, maar als je alles gaat automatiseren dan kan je al evengoed naar een film van treinen kijken (is mijn mening natuurlijk)

Yoni heeft Marklin materiaal,
kan je met een arduino ook het Motorola formaat gaan besturen?

Alberke

Met je Z zit je toch ook op een scherm bezig? En met JMRI kan je toch een baan tekenen en besturen.
Wat dat Motorola-protocol betreft heb je gelijk DCCplus is... DCC, alhoewel er op het web toepassingen zijn te vinden met Arduino en Motorola.
Maar als Yoni nog moet digitaliseren kan hij ineens de juiste keuze maken en DCC decoders plaatsen  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Ronald

Misschien is het eerste advies wel het beste..... gewoon een setje met die Mobile Station. Leer daar omgaan met digitaal want dat kan best tegenvallen als "nieuweling". Als je daar ervaring mee opgedaan hebt kun je altijd opschalen indien dat nodig is. En als het bij 3 of 4 treintjes blijft zal die MS het prima doen.

Zoveel mensen, zoveel adviezen. Een ieder preekt meestal toch voor eigen parochie en ziet zijn eigen idee graag terug bij een ander.

Alberke

Citaat van: Ronald op 23 april 2018, 19:50:11 PM
Misschien is het eerste advies wel het beste..... gewoon een setje met die Mobile Station. Leer daar omgaan met digitaal want dat kan best tegenvallen als "nieuweling". Als je daar ervaring mee opgedaan hebt kun je altijd opschalen indien dat nodig is. En als het bij 3 of 4 treintjes blijft zal die MS het prima doen.

Zoveel mensen, zoveel adviezen. Een ieder preekt meestal toch voor eigen parochie en ziet zijn eigen idee graag terug bij een ander.
Dat klopt! Maar je kan veel verschillende dingen uitproberen en veel centen verkwisten om op de duur bij het beste uit te komen, of het spaarvarentje kelen en ineens iets goed kopen, en dat moet niet echt een Ecos zijn  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

oli 11/01

Ben-Je zeker ervan dat Je verder zal gaan met Uw hobby ?
Om te beginnen is een MS voldoende. Als Je later iets meer " geperfectionneerd " wil hebben, zal Uw MS aldijd nodig zijn om de CV gemakkelijker te veranderen dan op een CS. En met een MS is het ook mogelijk in DCC te rijden. Voor 128 €, minder dan een loc, is het een goede " deal "
Om meer dan 5 locs tergelijkertijd doen rijden, moet-Je al een grote baan hebben.

philippe_007

Id, ieder zijn ding, maar je kan wel uw eigen ervaring delen natuurlijk.

Het belangrijkste is eerst uitzoeken wat je er wilt mee gaan doen...
En dan inlichten en beslissen. En waarom geen 2de hands? (nee heb er geen te koop, maar ze zijn wel een pak goedkoper)

Vraag het eens bij cc-rails  (https://www.cc-rails.com/) als je op zijn startpagina kijkt zie je al een MS-1 voor 29€
of kijk eens op marktplaats, een MS1 kan je vinden voor 30€ en een MS2 voor 60€...

Alberke,
om even terug te komen op de Arduino,
kan dit ook met Motorola protocol (voor Marklin) ?
Ik heb er nooit achter gezocht of gedaan, maar het interesseert mij wel.