Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

vaste of modulaire baan

Gestart door The Railwarrior, 12 april 2018, 08:38:17 AM

The Railwarrior

Hoi iedereen,

ik heb altijd plannen zitten maken vanuit het oogpunt om modulair te werken.  Maar er zijn toch wel wat beperkingen die je worden opgelegd als je modulair werkt (vooral voor de wissels dan) Ik wilde eigenlijk modulair werken om het geval moest ik ooit verhuizen dat ik de baan kon meenemen.  Echter als je ooit verhuisd en je hebt een baan van x aantal meter op x aantal meter is de kans dat deze baan ergens in de nieuwe woonst in te passen valt eerder klein lijkt me.  Ik zie rondom me dan ook veel modelspoorders eerder hun materiaal van de gebouwde baan recupereren en opnieuw beginnen... Het is zoiezo niet de bedoeling om een tentoonstellingsbaan te bouwen.  Eerder wil ik graag mijn modellen zien voorbijschuiven door een mooi landschap.

Wat denken jullie?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Klaas Zondervan

Mijn vorige spoorbaan had ik modulair opgebouwd om verschillende redenen: ik had geen zin om onder de baan boven mijn hoofd te werken. Als ik aan de onderkant moest zijn kon ik een module op zijn kant zetten.
Verder was mijn plan om er ook mee naar tentoonstellingen te gaan, dat is twee keer gebeurd. En de derde reden was makkelijke verhuizing. Die baan is eenmaal verhuisd en die bleek precies in de nieuwe ruimte te passen.

Maar ook als een baan niet in de nieuwe woning past kun je voordeel hebben van een modulaire opbouw. Rond een verhuizing is er altijd veel te doen, en voor het zorgvuldig ontmantelen van de spoorbaan is dan geen tijd. Modules kun je in de nieuwe woning domweg opstapelen en dan later op je gemak uitzoeken wat er mee te doen is.

Tussen een vaste baan en een modulaire baan bestaat ook een tussenweg. Je kan een baan in modules opbouwen en toch als vast beschouwen. Voordeel is dat je op de modulescheidingen de rails kan doorleggen. Bij een goede planning kan de indeling van de modules zo inrichten dat je makkelijk de rails op de scheiding kan doorslijpen of een stukje spoor wegnemen zodat de spoorbaan alsnog makkelijk in verhuisbare delen is te splitsen.

59erke

Het laatste wat Klaas schrijft heb ik ook min of meer gedaan. De onder baan van mijn baan is ook opgebouwd uit modules. Dit is vooral gedaan omwille het feit dat de baan hier opgesteld staat op de bovenste verdieping. De modules werden opgebouwd in de garage en afgewerkt naar boven gebracht.

Eenmaal boven krijgen de modules een vast karakter, uitgezonderd dat electrisch onder de baan alles wordt gescheiden tussen de modules (gebruik van steekklemmen) ,scenery loopt gewoon door en wissels of rails die op de scheiding liggen zijn niet mechanisch verbonden en liggen zo dat ze uitneembaar zijn.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

The Railwarrior

Daar zit natuurlijk wel wat in.  Mijn initieel plan was ook om alles in de garage te bouwen en dan te verhuizen naar het zolder.  Het probleem is dat ik met mijn modules ook redelijk beperkt ben, ik kan alles wel met een verhuislift naar boven brengen, maar je gaat echt niet telkens een verhuislift laten komen als je wat wil aanpassen.  De trap is hier vrij smal en maakt ook nog eens halverwege een bocht van 180 graden. Dat moet ik dan ook nog eens 2 maal overbruggen... een module van 120x60 krijg ik net naar boven, maar veel groter moet ik niet gaan.  Ik was eerst aan het denken om een schaduwstation te maken onder de baan en dat gedeelte vast te maken (alles vast schroeven zodat je alle elementen kan hergebruiken. dan de effectieve baan daarboven bouwen uit modulaire elementen.  het probleem is dat enerzijds onder dat schaduwstation ook nog bergruimte moet voorzien worden, en dat de baan onder een schuin dak zit.  Dat maakt dat je al snel veel ruimte verliest.  Daarenboven was ik toch aan het denken om een baan met toch enkele niveau's te bouwen daardoor, zeker onder schuin dak, je opties al snel verminderen...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)