Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

PeterC

Om het Anet A8 draadje te ontlasten en enkel nog over de printer zelf te laten doorlopen, begin ik hier een nieuw draadje.

Waar zijn we nu mee bezig (liefst modelbouw gerelateerd) met onze 3D printer of één of ander 3D tekenpakket?
Groetjes, Peter


PeterC

Bezig aan het tekenen om 'iets' te proberen printen:



Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

...Ik ook  ;)

Het is een modelbouwonderdeeltje om eindelijk na bijna 5 jaar eens verder te werken aan een projectje.
Groetjes, Peter


PeterC

Geduld loont.

Mijn printer op een HQ instelling gezet (0.06 mm laagjes).



Blij met het resultaat en de trapjes mogen er ook zijn






[Edit] En neen, ze zitten of staan niet in hun eigen kak.  Dat is Stick-all  8)
Groetjes, Peter


Pierre

Groet Pierre.


PietB

Heel fraai Peter.
Welk materiaal? En je schrijft 0.06mm wat is de print tijd dan?

grt Piet.

PeterC

Piet,
193 laagjes van 0.06 mm en een printduur van net geen twee uren...
Groetjes, Peter


raf

mooi werk peter

ik hoop dat mijn kleinere maat nozzels deze week gaat binnen komen dan zou ik nog kleiner kunnen moeten printen of zie ik dat verkeerd ??

de klinknagel latjes waren voor de 6 meter boten 6 mm breed
en nu zou ik ze 2 mm breed willen kunnen printen voor de boten van 2 meter
10.000 klinknagels heb ik voor deze boten laten snijden want 1 mm printen was geen optie
nu moet ik ze wel een voor een er de romp plakken
nog geen afbeeldingen maar die komen wel

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Deze morgen snel enkele klemmetjes getekend om ledstrips mee te bevestigen.
Die ledstrips hebben een zelfklevende achterkant maar op vrij ruw hout houdt deze tape niet.
De bedoeling is om inderirect licht te hebben onder mijn gordingen op mijn zolder.

Nu ja, even denken, tekenen en printen:



Het is de bedoeling dan die klemmetjes de ledstrip vasthouden ter hoogte van de doorknipzone (daar zitten geen weerstanden).
Die ronde vorm is er speciaal voor gekozen om het licht van de led's zo weinig mogelijk te hinderen.




En terwijl ik toch even aan het tekenen was, direct drie verschillende ontwerpen gemaakt: een volledige beugel, een halve (spaart een schroef uit) en een beugel om aan het begin (of einde) van de strip te plaatsen waar de draadjes aan de strip worden gesoldeerd.



De beugeltjes zijn gemaakt voor pgb-fasteneres 3.5x25mm houtschroeven (die er mooi in worden verzonken).






Als er iemand wat kan doen met de STL-files, laat het mij weten, dan zet ik die op mijn webruimte.
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 28 april 2018, 19:23:11 PM
Als er iemand wat kan doen met de STL-files, laat het mij weten, dan zet ik die op mijn webruimte.
Plaats je de stl dan in de speciale STL categorie Peter?
Dan heb ik als Moderator ook iets te doen  ;)

PeterC

Groetjes, Peter


59erke

Citaat van: PeterC op 28 april 2018, 19:23:11 PM
Deze morgen snel enkele klemmetjes getekend om ledstrips mee te bevestigen.
Die ledstrips hebben een zelfklevende achterkant maar op vrij ruw hout houdt deze tape niet.
De bedoeling is om inderirect licht te hebben onder mijn gordingen op mijn zolder.

Het is de bedoeling dan die klemmetjes de ledstrip vasthouden ter hoogte van de doorknipzone (daar zitten geen weerstanden).
Die ronde vorm is er speciaal voor gekozen om het licht van de led's zo weinig mogelijk te hinderen.


Ik vraag mij af waarom je perse klemmetjes wil om ledstrips te monteren ?
Ik kleef mijn strips steeds op een aluminium latje dat op zijn beurt op elke mogelijke ondergrond kan gekleefd of geschroefd worden.
Zo heb je ook ineens een zone waar de warmte van uw ledstrip kan wegvloeiien wat trouwens bij ledstrips wordt aanbevolen en dikwijls vergeten wordt.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

PeterC

#13
Koen,

Ik weet niet hoe je kennis of je niet kennis is wat betreft vermogen elektronica.  Hierbij enkele cijfers van de vermogenopname van ledstrips:

Verbruik per meter bij 60 led/m
RGB LEDStrip            14,4 Watt
LEDStrip met 1 kleur    4.8 Watt
Power LED Strip         24 Watt
Dual White LED Strip    9,6 Watt

Goed, we bekijken het vermogen per meter.  Die strips zijn (ongeveer) 1 cm breed.  Dus per meter heb je 100 cm² dissipatieoppervlakte.
Dus?  Waar wil je me op attent maken?
Mijn houten gordingen gaan zeker niet verwarmen, laat staan vuur vatten door geen aluminium koeling...

...En het zijn warm witte ledstrips met één kleur 4.8 Watt per meter en de maximum lengte is 2.5 m, dus 12 Watt op die 2.5m (1A op 12V - mijn vermogenfet's voor de sturing (PWM) koel ik zelf niet  :) :) :) ).

Probeer eens met een 12 Watt soldeerbout een oppervlakte van van 100 cm² (soldeerbaar materiaal) op te warmen en er iets op te solderen  ::) ::) ::)

Je mag nog een power ledstrip van 24 W/m gebruiken.  Volgens mijn bescheiden mening en kennis nog geen brandgevaar wat betreft dissipatie...  Die 24 W wordt voor het grootste deel omgezet in licht en slechts een klein deel in warmte.  Het zijn geen gloeilampen meer  ::)




...Vandaar die klemmetjes  ;)


[Edit] Koen, als er iets is waar ik een heilige schrik van heb, is dat een elektrische brand.  Ik heb dat als kind meegemaakt en het heeft mij al mijn ganse leven getraumatiseerd.  Vandaar dat ik heel (misschien overdreven) voorzichtig ben met elektriciteit en (vermogen)elektronica.  Maar wat kan, kan!
Groetjes, Peter


59erke

Peter, ik had het niet op warm worden van het oppervlak of materiaal waar de strips op gemonteerd zijn, ik weet ook wel dat ledstrips niet warm genoeg worden om brand te veroorzaken. Ik had het eerder op warm worden (en ja hoor ledstrips die lange tijd branden worden wel degelijk warm) en de levensduur. Een strip die niet gekoeld wordt gaat gewoon veel minder lang mee dan eentje waar de warmte wel weg kan.

Zie ook onderstaand artikel
https://www.led-gigant.nl/led-strip-afkoelen/

Ik ben zelf al 20 jaar werkzaam als electricien en heb voor verschillende grote projecten al tal van ledstrips en andere armaturen gemonteerd. Ledstrips plaatsen wij standaard steeds in of op een aluminium profiel zelfs wanneer ze in een open ruimte gemonteerd worden. Architecten en fabrikanten maken ons er ook telkens weer attend op en wat telt voor strips van hoogstaande merken geldt volgens mij evenzeer voor strips van de chinees of andere (niet dat deze slechter zijn, verre van)

Maar ik wou het gewoon meegeven, je doet er tenslotte mee wat je wil  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan