3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

evan

Citaat van: Gerolf op 08 januari 2019, 10:05:07 AM
Misschien moet je eerder eens nadenken waarom je de FEP-film zo vaak hebt vervangen.
  normaal gesproken is dat echt niet vaak nodig ...

+1
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

hapkin

Vandaag weer wat tijd gehad om te printen en een servohouder voor een wisselaandrijving gemaakt
De STL file is niet van mij, maar zo gevonden op het net

Wissel aandrijving by Steve, on Flickr
Wissel aandrijving by Steve, on Flickr

Een microswitch voor de puntstuk polarisatie en een microswitch voor de weergave van de wisselstand met leds .


evan

Proper werk die servo houders en hun assemblage !


Vandaag ook nog wat geprint en verwerkt...

IMG_1965 by evan Daes, on Flickr

IMG_1966 by evan Daes, on Flickr

IMG_1967 by evan Daes, on Flickr
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PietB

Citaat van: hapkin op 08 januari 2019, 18:17:31 PM
De STL file is niet van mij, maar zo gevonden op het net
Waar heb je die gevonden, Steve.
Want ik sta op het punt dat ik er plm 20 nodig heb, dus zou ik alvast kunnen gaan printen.

grt Piet.

hapkin


PietB

Dankjewel Steve, ga meteen de printer aan het werk zetten.

grt Piet.

railrunner

Citaat van: Dirky op 07 januari 2019, 21:28:41 PM
Citaat van: railrunner op 05 januari 2019, 14:52:32 PM
Ik voer nu de test uit met bouwplastiek, eens zien wat dat geeft. 1,5 uurtje wachten.

FEP is UV-bestendig, bouwfolie niet. Ik zou dit dus ten sterkste afraden als je geen lekken wilt...

Klopt, maar lekken heb ik (gelukkig) niet gehad.  Ondertussen vatje leeg gemaakt, ook reiniging leverde geen problemen op.  Het was een experiment, en ik moet zeggen dat mijn printjes wel geslaagd zijn.  Voor mij kan bouwplastiek gebruikt worden als kortstondig gebruik.  Ook niet vergeten dat bouwplastiek wel enige tijd aan UV stralen blootgesteld kan worden, maar niet te lang.

Voor mijn eerste bericht hierover had ik reeds een aantal nieuwe vellen FEP besteld, zijn onderweg.  Het was maar een gedachtengang, maar ik ben toch verder op zoektocht gegaan, curieus zoals ik ben.  Serreplastiek zou wel interessant kunnen zijn gezien zijn UV bestendigheid.  Ik stel me dan meteen de vraag of serreplastiek ook FEP is.

railrunner

Citaat van: Gerolf op 08 januari 2019, 10:05:07 AM
Misschien moet je eerder eens nadenken waarom je de FEP-film zo vaak hebt vervangen.
  normaal gesproken is dat echt niet vaak nodig ...

Tja, dat vraag ik me ook af. 

Ik plaats hier een van de dagen een foto van een print waarin duidelijk de vervorming van de FEP te zien is, NB na een paar printjes. Ik kan je verzekeren dat deze folie van Anycubic kwam en geplaatst werd volgens de handleiding.  Vervorming werd erger en erger met telkens een nieuwe print te maken.  Ik stel mezelf de vraag of ik iets verkeerd gedaan heb, maar dat zal me misschien wel duidelijk worden met de aanlevering van de nieuwe FEP.  Wait and  see

Enfin, ik ben in ieder geval blij met julie input over mijn experiment, dat maakt een mens wat wijzer.







Dirky

Mijn FEP-film werd beschadigd door een "splinter" die van de print losgekomen is. In het bad kon ik die splinter niet zien en wat me opviel bij een volgende print is dat er een mechanisch gegrom was toen de Z-as beneden aandrukte.

In de film zie ik dus de afdruk van de krul van die splinter maar blijkbaar werd het plateau ook "scheef" geduwd waardoor over de gehele breedte aan de achterkant schade zichtbaar is aan de film. Nog geen ramp...

Vandaar dat ik nu steeds vóór elke print die iets complex is, de resin uit het bad opnieuw filter en het plateau opnieuw afregel.


De oorzaak van de splinter:
De bogie van de M2 had ik iets verkeerd georiënteerd waardoor er op enkele plaatsen geen "automatisch" steuntje werd gezet. Een niet ondersteund fijn printlijntje "plooit" weg, de volgende laag hecht niet, plooit weg, enz... Het meerdere malen "bewegen" zal voor het afbreken gezorgd hebben.
Nu heb ik iets anders georiënteerd, steuntjes bijzet, en klaar is kees... :)


MoVi

Waar je dus allemaal op moet letten.....  ;)   Het plezier van 3D printen.
Mooie resultaten tot nu toe.

Ronald Visser
Ronald Visser

755philippe

Hallo,
Ik heb een ander probleem. Mijn bottom-laag alsook drafts  kleven onderaan in het vat aan de FEP-film. Dit is dan ook alles wat er dan geprint wordt. De rest van mijn ontwerp wordt niet geprint. Heb al instellingen gewijzigd maar helpt niet. Ik heb voldoende steunen geplaatst dus dit kan de oorzaak ook niet zijn.
Wat ik wel bemerk is dat de film steeds doffer wordt. Is de film misschien aan vervanging toe ?? kan toch niet dat je de film na 14dagen gebruik al moet vervangen.
Mvg

755philippe

evan

Wat zijn je instellingen?
Is je bouwplaat laag genoeg gekalibreerd?
De bouwplaat mag je ook gerust ns lichtjes schuren met een korrel 400.  Lichtjes he, niet dat de blauwe kleur er van af is he :)

Dat de FEP dof wordt is doordat de resin er aan kleeft.  Ook geen IPA gebruiken om je FEP te reinigen want dan wordt die ook dof.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

De bodemlaag moet lang genoeg belichten. Dat kan je apart instellen.
  Ik start met 6 lagen die elk minstens 40 seconden licht krijgen, en zo hangt de bodem steeds goed vast aan de bouwplaat.

Over splinters: ook al voorgehad tijdens een print, meestal een gevolg van een ontbrekend of te dun steuntje.
  Ik kijk sowieso na elke print het rest-resin na. Het is immers maar zelden dat er geen fragmentje zweeft
    ... en dat heeft te maken met mijn streven naar fijne details  ::)

De bouwplaat wordt ook na elke print grondig gereinigd. Schuren heb ik nog niet gedaan (en dat wil ik eigenlijk ook niet doen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Ik gebruik de heldere resin van Monocure.  De fabrikant geeft aan dat de bouwplaat lichtjes mag opgeschuurd worden en dat heb ik gedaan.  Je ziet het niet, maar m'n grondlaag lost niet.  Soms lost er wel ns een support van de grondlaag.  Ik heb dit net voorgehad met een stuurtje dat ik aan het printen was.  Nu het valt mee want het was een vel met meerdere stuurtjes.  Echter moet ik bij de volgende print wel even de resin filteren, maar dat gaat vlot.

Voor de heldere resin hier hanteer ik 4 lagen voor de basis en deze zijn telkens 90 seconden belicht.  Voorschrift fabrikant.

Terwijl de printer liep deze voormiddag, heb ik in Tinkercad nog wat getekend:

Een IBC watervat:

IMG_1989 by evan Daes, on Flickr

Een afvalcontainer voor heftruck:
IMG_1990 by evan Daes, on Flickr

En een TOYOTA heftruck:
IMG_2009 by evan Daes, on Flickr

IMG_2007 by evan Daes, on Flickr

IMG_2008 by evan Daes, on Flickr

Deze gaat in meerdere onderdelen geprint worden...

Ondertussen hebben de RTV's al een eerste kleur gekregen, maar ze zijn nog niet klaar.  Het zwart moet nog een laag krijgen, lichten schilderen, stuur en zwaailicht plaatsen en dan nog spiegels  :o

IMG_1999 by evan Daes, on Flickr

Er is ook een Utility Truck in de basiskleur gezet:
IMG_1998 by evan Daes, on Flickr

Ik ben blij dat me dit goed af gaat en het bevordert m'n revalidatie :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modelbaanHO

Je hebt duidelijk de smaak te pakken !

En dat het je goed af gaat & je revalidatie bevorderd is dan mooi meegenomen.
Ik ben blij voor jou !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be