Auteur Topic: Algemene opmerking  (gelezen 1722 keer)

Offline Michael

• Forumlid
  • Voornaam: Michaël
Algemene opmerking
« Gepost op: 08 april 2018, 13:14:13 pm »
Ik ben een fervent lezer van MSM en heb de hele reeks in mijn bezit, dus eigenlijk zal het mij verder niet zoveel boeien, maar toch wil ik het volgende even kwijt.
Regelmatig lees je in de praktijk artikelen dat een bepaalde techniek reeds beschreven is in voorgaande nummers, ik begrijp dat niet alles weer uitgebreid uitgelegd kan worden, maar iemand die toevallig een los nummer koop zal hiervan zeker niet gecharmeerd zijn, moet hij dan al die vorige nummers aanschaffen om te achterhalen hoe zo'n techniek werkt?
Waarom niet in een paar korte zinnen de essentie van de techniek vermelden? Dan zal zo'n lezer wellicht ook een volgende nummer kopen.
Mvg,
Michaël

Offline SuSke

• Forumlid
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Re: Algemene opmerking
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2018, 13:33:33 pm »
Of gewoon en 'NVDR' (Nota van de Redactie) met vermelding van de bewuste nummers. Een voetnoot in een artikel misstaat niet en geeft inderdaad de informatie waar de schrijver naar verwijst.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2018 - Hangar 27, Edegem op 20 & 21 Oktober 2018
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Offline Gerolf

• Administrator
  • Forumlid
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2018, 18:06:15 pm »
Ik begrijp dat een verwijzing naar "zie eerdere nummers", of zelfs "zie nummer XXX" niet leuk is voor een nieuwe lezer.
Anderzijds wordt een artikel snel overladen als je elke techniek - ook al is het compact - moet uitleggen.
Waar trek je trouwens de grens? Schildertechnieken zoals drybrush of washing, solderen en lijmen, krassen, verweringstechnieken, ... ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline Michael

• Forumlid
  • Voornaam: Michaël
« Reactie #3 Gepost op: 08 april 2018, 19:15:55 pm »
Gerolf daar heb je ook weer een punt, misschien toch een idee om dit eens als verzamel werk uit te brengen?
Mvg,
Michaël

Offline Gerolf

• Administrator
  • Forumlid
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2018, 20:32:43 pm »
Wat steek je in een verzamelwerk? Onze hobby is zo veelzijdig, vereist zoveel skills ...
Baanplan ontwerpen, (houten) onderbouw, elektro(nica), landschap, gebouwen en kunstwerken, verlichting, ...

Het is wat onze hobby zo mooi maakt: het brengt diverse vaardigheden bij elkaar
  ... maar over zowat elk van deze vaardigheden bestaan al massa's boeken en artikels en internet-info en ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline Thommy

• Forumlid
    • daxforum.be
  • Voornaam: Thomas
« Reactie #5 Gepost op: 08 april 2018, 21:14:40 pm »
Onderaan een artikel kun je verwijzing zetten naar MSM X.
Soms zou een extra boekje met verwijzingen wel interessant zijn
Greetz

Thommy