Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Fantasietje

Gestart door meeus, 08 april 2018, 09:46:39 AM

meeus

En ook eens de lamp in de berging vervangen door een krachtiger exemplaar.





59erke

Yoni, tof dat je zo bezig bent maar ik heb een beetje de indruk dat je te vlug resultaat wilt boeken.

Dat merk ik een beetje in zowat alles.

De rotsen hebben mijn inziens een ietwat vreemde vorm, zoek eens op het web naar wat rotspartijen en je zal zien wat ik bedoel.
De naaldbomen kunnen ook beter maar dat laat ik nog even in het midden.
En als laatste misschien de marklin rails een natuurgetrouwer kleurtje geven.

Maar voor de rest goed bezig
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

meeus

Ja het is ook vaak trial and error. De naaldbomen waren makkelijk de loofbomen is nog verre van daar.
Wat ik zover van natuur heb gezien is dat niets symetrisch is en alles gaat, loofbomen zijn daar een pracht voorbeeld van.
De marklin rails, idd, die grijze berm is iets wat niet "klopt".

Van snelheid, ja ik ga graag tegen een aardig tempo. Maar niets is definitief zeg ik altijd je kan altijd aanpassen.
Het tempo ligt ook aan het feite dat ik buiten werk en wat huishouden niet veel andere zaken heb die mijn tijd opeten.

meeus

Zo... vandaag nog wat bezig geweest met het verder aankleden van de luchthaven en hangars voor de messerschmidt's.

Kom ik op volgend moreel dilemma.. er komen vlaggen aan de hangars, dit een duits WO2 luchtmachtbasis zijnde kom je automatisch uit aan hun rode vlag met dito swastika.
En dat is net het dilemma, rode vlag met of zonder swastika. Als het correct moet zijn is het met swastika. Maar laten we zeggen ik ben niet van die rechtse strekking..

Enige suggesties want ik wil niet in de shits komen met dit. Ook al is het een hobby en het idee is duidelijk, het blijft het internet waar men altijd snel supernova gaat over een prul..

meeus

Eerste werkje aan de hangars gedaan, verder ben ik nog een beton motief aan het zoeken.


Dan de omheining voor de schapen weide afgewerkt en ook de luchtleiding zijn "toren" gemaakt uit houten balkjes en voorzien van de nodige camouflage.



Luchtleiding observatie toren met zicht op de landingsbaan


In de live versie staan er de nodige vlaggen, op de foto's worden deze verwijderd.
Dank aan Luc aka Doomslu voor de nodige info hieromtrent!

meeus

Al even hier niet meer geweest maar de baan gaat "vlot" vooruit.
Met dat deze baan zonder plan is gestart en letterlijk "alles gaat" gecombineerd met "eureka" momenten zijn er toch nog een aantal ontwikkelingen geweest.

Het hoekje rechtsvoor met de landingsbaan heeft een brug gekregen.

Dat zelfde hoekje heeft een rotsplateau gekregen met een zijspoor om één van de twee treinen te stallen met zijn wagons.
Beginselen

Ter plaatse maar zonder afwerking



De T18 die personen wagons gaat trekken (maar nog een degelijke onderhoud en vervanging van stukken moet krijgen)


Het wachtershuisje met stuk rots erachter



Op een dag had ik zin om een vrij grote bruggen te bouwen met balsa hout en proberen een berg te "fabriceren"






En wat overzichten








doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SirGresley

Flakstellung, luchtafweer emplacement:

https://www.google.be/search?tbm=isch&sa=1&ei=I_eEW5m6MMjewALlx4C4BA&q=flakstellung+flughafen&oq=flakstellung+flughafen&gs_l=img.3...10587.21641.0.22086.20.16.0.4.4.0.91.987.16.16.0....0...1c.1.64.img..0.11.586...0j0i67k1j0i30k1j0i24k1.0.4QtL2pCw4WU#imgrc=PWe9Kfd20W-nVM:&spf=1535440698592

Denk eraan dat ze vrij zicht moesten hebben en ik denk ook dat die dennebomen op het einde van de vliegpiste niet echt interessant zijn voor vliegtuigen te vangen...
Is die Messerschmidt op 1/87?
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Dirky

Da's het plezante aan een "fantasietje". Als niets juist is blijft het een fantasietje... (Bf109 en FW189 erboven zijn duidelijk een slag te groot maar "who cares?")

Het andere voordeel aan dergelijk baantje is dat je het kan gebruiken om technieken bij te leren of te verfijnen. (als ik de laatste rotsen met de eerste vergelijk wordt hier wel degelijk vooruitgang geboekt!)  :)

meeus

Wel dat is het leuke aan een fantasietje, je kan inderdaad doen wat je wilt.
Die flak zal wel ergens anders komen na verloop van tijd.

Nu bezig geweest met wat silicone en gietmallen te maken

Na een nacht drogen is de siliconemal gezet en van het origineel losgemaakt..

Het origineel na verwijderen van de mal


De siliconenmal


Een eerste proefgietsel met sneldrogende fijne gips



Het proefgietsel is gebroken maar was om te zien of alles goed overgezet was door de mal, wat het dus wel vrij degelijk is.

Hoe het gieten in zijn werk gaat gaan is volgend.
1. PU plaat als basis structuur
2. Gipsband op de PU plaat aangebracht
3. Fijne gips in de steenvorm strijken
4. De siliconenmal aandrukken tegen de PU/gipsband muur.
5. 15 minuten drogen voor de gips en benieuwd naar het toekomstige resultaat.

De bedoeling is dat ik muur kan zetten zonder dat het er te gemaakt uitziet en hier en daar een stuk rots ea dat de muur onderbreekt.
Hier kom ik wel is een aantal foto's van posten.  :D

SuSke

Als ik het werkproces goed lees en begrijp, ga je de muur dus gewoon "ter plaatse" maken.
Die resultaten wil ik ook wel eens zien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

Citaat van: SuSke op 15 september 2018, 10:48:25 AM
Als ik het werkproces goed lees en begrijp, ga je de muur dus gewoon "ter plaatse" maken.
Die resultaten wil ik ook wel eens zien.

En het resultaat van het eerste gieten on the spot is er.






Het resultaat is beter dan een recht op recht gietsel dat erna op de scenery is geplakt.
Hetgeen ik ervaar dat bij voorgegoten muren deze te recht uitkomen naar mijn zin.
Als je een "geleefd" scenery wil maken is recht op recht niet op zijn plek.

Wat zijn jullie gedachten?

loebaske


Niet mis, kijk al uit naar het eind resultaat

SuSke

Mooi resultaat.

Misschien nog voor die muur helemaal uitgehard is even met een oude tandenborstel de stenen wat meer reliëf geven. Ik vind ze nu te vlak. Als je wacht tot het gips droog is dan zal je een staalborstel moeten nemen.

Zie wel hoe je het verder afwerkt  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

Het resultaat van de "on the spot muren", toegegeven er moeten nog wat bomen bijkomen hier en daar.
Al bij al redelijk geslaagd.  :D












Wat zijn de gedachten, on the spot gieten een degelijk resultaat?