Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Wissel aandrijving met servo

Gestart door Dvroonen, 21 maart 2018, 00:33:50 AM

Dvroonen

Hallo
Ik wil mijn wissel in het zichtbare gedeelte van mijn baan aandrijven met servo
Hoe kan ik die het beste aansturen ( niet digitaal maar gewoon met schakelaar )
                  Beste groeten Danny Vroonen
 

Gerolf

Er bestaan relatief eenvoudige elektronica-schema's die een 555 gebruiken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

De vraag is wil je zelf iets bouwen 'zelfbouw met basis elektronica' , of wil je kant en klare servo aandrijving aankopen?

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

59erke

Ik werk met de aandrijvingen van cobalt ip, werken met gewone drukknop of schakelaar.
Let wel hebben wel digitale spanning nodig ook al beweert de fabrikant het tegendeel.

Zeer tevreden over de werking en de installatie gaat als vanzelf.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dvroonen

Hallo
Dank u voor de reacties
De Cobalt ziet er wel ferm uit en de prijs valt wel mee
Wat bedoeld u eigenlijk met digitale spanning ?
                                       Beste groeten Danny
 

Snobby Crash

Danny,

Je kan ook de servomodules van Esu gebruiken. Deze kosten rond de 35€ en je kan daar
4 servos mee aansturen. Je hebt daarvoor geen digitale spanning nodig, maar je kan ze ook
als je dat wil aansturen via je centrale, maar dat hieft niet. Servo aansluiten, drukknoppen aansluiten,
voedingsspanning 14 of 16volt erop en je bent klaar.

Naar mijn mening is dit de beste servo aansturing die er momenteel op de markt is. Ook qua prijs zit je niet te duur....

Geert

59erke

Citaat van: Dvroonen op 21 maart 2018, 19:48:45 PM
Hallo
Dank u voor de reacties
De Cobalt ziet er wel ferm uit en de prijs valt wel mee
Wat bedoeld u eigenlijk met digitale spanning ?
                                       Beste groeten Danny

Digitale spanning is de spanning die van uw digitale centrale komt, indien je nog analoog rijdt zou het ook kunnen werken met een 36VA veiligheidstransfo (heb ik wel geen ervaring mee). Voordeel van de cobalt's is dat je geen sturingen of servohouders nodig hebt.  Gewoon onder de wissel monteren en klaar.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Freek

Ik heb gebruik gemaakt van het ontwerp op deze site:http://usuaris.tinet.cat/fmco/dccacc_en.html#servopoint.
Dit werkt zeer goed, snelheid en slag zijn in te stellen via DCC maar daarna kunnen ze evengoed bestuurd worden met de drukknop.
Is geen kant en klare oplossing, maar leuk om zelf te bouwen.

dani

En....  als je  NIET digitaal rijdt, maar wel met een soldeerbout overweg kan, dan kan ik je eventueel wel  "matsen"  met een hele simpele  "Arduino" oplossing.
Op basis van een  ATTiny85  chip, een drukknopje, een servo en een paar LEDjes kan je meteen aan de slag.
Het programma kan ik wel voor je maken en opladen in de chips als dat nodig blijkt.

Kostprijs per "wisselsturing"  schat ik ongeveer op een Euro of 6..7, inclusief printje, ATT85 chip, 2 LEDs en drukknopje en 5V regulator voor de chip.

https://hackaday.com/2011/09/25/attiny-hacks-attiny4585-servo-library/

https://mogshade.wordpress.com/2012/05/06/running-a-servo-on-attiny-85/


JAAAAAAAAAAAAAAAA... ik ben  Arduino-Verslaafd !   Ik gebruik ze voor vanalles en nog wat.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Als het goedkoop mag, is deze servo driver een optie. Eenvoudig in te stellen, en te bedienen met schakelaars. Is te doen voor zelfbouw, en de geprogrameerde controller kan ik eventueel leveren. Een duitse LGB club heeft er al zeker een 40 tal van deze schakelingen in gebruik.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

philippe_007

Hey Dany,

zelfbouw is leuk, maar als je dan aan 6a 7€ per wissel sit kan je evengoed de ESU switchPilot Servo 2 kopen.
kost een 30€ voor 4 wissels.
Het voordeel is dat je alles kan instellen aan de hand van de 3 drukknoppen op de module (start-eind-hoek, snelheid...) en de wissels zelf kan besturen met behulp van (puls) schakelaars.
Als je nadien eventueel wilt overstappen naar digitaal is het maar aansluiten op de centrale en de decoder een adres geven.

heb nu niet direct gezien of het voor een AC of DC baan is, maar punt polarisatie kan dan of met behulp van eindschakelaars die reageren op de stand van de servo's of met een ESU switchpilot extension (ook 30€) die voor de polarisatie zorgt.

Zoals Geert zegt, denk een van de goedkoopste en simpele oplossingen,

Als je natuurlijk met arduino's overweg kunt dan is het natuurlijk stuk goedkoper om dit te regelen, maar de overstap naar digitaal iets moeilijker 

Herwig

#11
Artikel in één van de voorbije MSM's :        Peco Smart Switch.        Bruikbaar voor u ?

Je zou een aparte DCC-decoder PLS 135 nodig hebben indien je (later) digitaal gaat.
Met andere woorden:  Peco Smart Switch werkt standaard ook met klassieke schakelaars.

http://www.tower-models.com/towermodels/ogauge/peco/smartswitch/Peco%20Smart%20Switch%20Flyer%20screen%20res.pdf

dani

Citaat van: philippe_007 op 22 maart 2018, 10:09:36 AM
Hey Dany,

zelfbouw is leuk, maar als je dan aan 6a 7€ per wissel sit kan je evengoed de ESU switchPilot Servo 2 kopen.
kost een 30€ voor 4 wissels.
De prijs die ik aanhaalde is dan ook voor één  printje per wissel.
Als je een ATMega328P gebruikt (Arduino Uno/Nano/ProMini)  dan kan je makkelijk  12 servo's of meer sturen  met 1  printje en komt het nog op een 2a max 3  euro per wissel...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dvroonen

Zelfbouw zie ik niet zitten wegens vroegen teveel gebouwd wat dan achteraf niet werkte
Ik denk dat ik voor de Esu ga  Bedankt allemaal
                   Beste groeten Danny Vroonen
 

philippe_007

ik heb mijn laatste decoders bij Ars Tecnica gekocht in Duitsland (juist over de grens)
https://www.model-railway.expert/

https://www.model-railway.expert/de/esu-51822-switchpilot-servo

Momenteel in promo voor 26€69

gratis verzending vanaf 75€