goedkope airbrush > ervaringen

Gestart door Dirky, 19 maart 2018, 21:05:58 PM

Dirky

Naast een Badger heb ik een 3st-set goedkope spuiten gekocht bij HBM-machines. Ik gebruik enkel acrylverf op waterbasis.
Eentje is voor grote oppervlakken zeer goed maar het verfdebiet moet groot staan of er is gesputter. Na een half potje (ten hoogste) moet ik doorspuiten met reinigingsproduct (water met ruitenreiniger).
Een tweede sputtert altijd, zelfs met water. Hoort in de vuilbak thuis...
Het derde echter is er eentje met een heel klein bekertje en dat heb ik onder de loupe genomen en alle braampjes verwijderd. Ook de binnenkant van het top-stuk (vooraan met de vleugeltjes) is nu gepolierd omdat er aanvankelijk na enkele sekonden al verf-opbouw was. Daar spuit ik nu haarfijne lijntjes mee die ik zelfs met een F-setup op de Badger niet haal. Na het spuitwerk MOET die wel helemaal gereinigd worden... GRONDIG.


dani

Mijn allereerste ervaring was met een airbrush pistooltje van 15€ van op eBay, en nog eentje van Revell, met zo een bus druklucht .
Ik moet er zeker niet bij zeggen dat na deze teleurstelling, het airbrush gerief in de kast is gegaan en er niet meer is uit gekomen de eerste 5 jaar ?

Dan kwam Revell met zijn  99€ kistje.   Een compressortje dat gewoon continu lucht blaast in 3 debieten,  en een enkele airbrush   "pen" met een bovenbekertje.   De meesten kennen dit setje wel.
Dus ik dacht...  "ok, tweede poging, we zullen wel zien".   En het viel nogal mee, ook al was het geen echte  "dual action"  airbrush.  Het was "llaes of niks"  voor de lucht en enkel de hoeveelheid verf kon je regelen met de naald.   Hiermee is wel één en ander gespoten zoals miniatuur VW modellen  "naar echt voorbeeld"  voor mezelf en voor vrienden die een kleine versie van hun eigen kever, busje, karmann of Notch wilden.    En ook wat treintjes mee vervuild en occasioneel eens een loco overspoten.    Maar het bleef toch kriebelen voor een andere "installatie".

Dus sinds kort heb ik een nieuwe setup, met een "stille" compressor met luchttank van 3 liter,  een vochtafscheider en drukregelaar, een  verdeelbklok voor 3 aansluitingen,  en daarbij dan 2  "dual action"  airbrushes van Fengda en voor het grof wekr en het primeren een klein hand-"pistool" met bovenbeker van bij de Chinees.   Fengda is ook niet meteen het duuurste of meest professionele merk, maar degelijk materiaal en ik voel duidelijk verschil met  de Revell set.     Bij 1 van de 2  brushes zaten ook nog eens 2 extra nozzles en naalden, zodat ik van 0,2 - 0,3 - 0,5 voorzien ben.   De   "elite Pro" reeks levert degelijk werk, maar toch iets minder dan bvb een Badger, hoswel dat ook aan MIJ zou kunnen liggen, want ik heb zelf nog niet echt met een Badger gewerkt.

REINIGEN  en proper houden is wel de eerste vereiste , dat voorkomt heel wat miserie.

Oh ja,  en NIET laten vallen :) :)

Hopelijk is dit een bijdrage die wat waarde heeft?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

modelbaanHO

Mooi dat jullie de ervaringen willen delen ! Dat zal mijn keuze gemakkelijker maken.
BTW ik heb reeds een spuitpistool met compressor van PROXXON.
Dat werkt redelijk goed, maar fijn werk is bijna niet mogelijk.
De verf zit ook onderaan in een potje en je moet steeds veel meer verf aanmaken dan wat je nodig hebt.
Daarom zoek ik een spuit met bekertje bovenop (Gravity).
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

krispy

Men eerste setje was ook een pistooltje van 15 euro met glazen potje onderaan , dit op met gamma compressor , wat een teleurstelling was dat
Het pistooltje deed niets anders dan spetteren,  iets deftig doen onmogelijk en de compressor oorverdovend , dit was niets voor op men zolder tijdens de nachturen.
Daarna ben ik over geschakeld naar een deftig airbrushpistool met een stille compressor
Goed onderhoud is wel de aanrader , goed uitkuisen is het antwoord hierop

Deze combinatie is super voor mij .
Pistool is van Harder & Steenbeck model infinity
Compressor sparmax  met dubbele kop en 3l vat , muisstil voor het nachtwerk
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Martin Welberg

Sparmax spuitpistolen kosten een euro of 50 en zijn elke cent waard.

Heb zelf een aardige collectie
- Sparmax DH102
- Sparmax DH103
- H&S evolution met 0.15
- H&S evolution met 0.4
- H&S infinity met 0.2
- Ammo by Mig Aircobra

Compressor Sil-Air 20A die slechts 38dB produceert

Peter

Mijn Badger 200 (niet duur) is al meer dan 30 jaar oud en funktioneerd nog altijd perfekt
Alle onderdeeltjes zijn nog bijna overal te koop
Op al die jaren slechts een paar keer die kurkeren dichting tussen toestel en verfglas, reeds 1 keer teflon buisje voor in verfglas, en laatst het luchtdarmpje tussen airbrush en compressor vervangen.
Met vriendelijke groeten
Peter