Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Messingprofiel haaks buigen , Hoe ?

Gestart door HO_COMP_FAN, 17 maart 2018, 12:06:23 PM

HO_COMP_FAN

Hallo,

voor mijn schaduwstation wil ik een messingprofiel  (110 mm * 10 mm * 2 mm) buigen in een L  , dus opstaande stuk 85 mm , dan hoek 90 graden en plat stuk 25 mm).
Ik heb het 2 keer geprobeerd door de staaf mooi vertikaal in de bankschroef te steken , en dan met zachtje hamerklopjes om te buigen.  Telkenmale brak het staafje als ik nog geen 45 graden bereikt had.  Youtube / internet leverde me niet direkt een antwoord voor dit modelbouw-probleemje.
Verkeerde werkwijze ?   Moet ik verwarmen ?
Aangezien het slechts enkele profielen zo wil buigen, liefst tips zonder gebruik te maken van extra machines.

Graag tips .  Alvast dank

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Dirky

Messing is vrij hard. Als je het verwarmt met bijvoorbeeld een kleine brander zal het geruime tijd vrij soepel blijven en vanzelf weer uitharden na verloop van tijd. Niet meer dezelfde hardheid maar da's geen probleem.
Tip2: maak eerst de plooi en kort dan het stuk af op 85 en 25mm.

HO_COMP_FAN

Hallo naamgenoot,

bedankt voor je feedback.

Heb reeds 2 testjes gedaan , maar nog steeds breken ze door.    Eerste test was met een zware elektrische verfstripper welke ik o.a. gebruik voor krimpkous verwerking , tweede test was met een vlam-verfstripper met langere voorverwarming.
Wellicht dus nog langer verwarmen ?

mvg
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Dirky

'k zal hier straks zelf eens een profieltje 10x2 buigen. Ik laat je dan weten hoe het gelukt is...

Dirky

20180317 008 by Dirky dyniMo, on Flickr

heb het maar eerst gedaan, anders geraakt dat vergeten  :)

Je moet het echt goed verhitten en dat kan alleen maar met een vlam. Je mag je stuk ook nog niet inspannen zodat alle warmte naar het messing gaat en dat je niet gewoon de bankschroef probeert mee op te warmen. :)
Radius kan misschien nog iets kkleiner maar veel zal het niet zijn.

sorry voor de mistige foto maar het cameraatje kwam uit de koude motorhome en de lensen slaan dan aan...

Klaas Zondervan

Moet dat profiel per se van messing zijn? Je kan ook aluminium of staal nemen. Vooral aluminium is makkelijk, dat kan je in de bankschroef steken en dan duw je het met je duimen zo om.

adrievans

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 maart 2018, 17:24:57 PM
Moet dat profiel per se van messing zijn? Je kan ook aluminium of staal nemen. Vooral aluminium is makkelijk, dat kan je in de bankschroef steken en dan duw je het met je duimen zo om.

En voor staal ga je naar de bouwmarkt , ze heten stoelhoekjes
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Pierre

Je kan messing natuurlijk ook heel netjes en makkelijk tegen elkaar aan solderen in een mooie scherpe hoek.
Groet Pierre.


HO_COMP_FAN

Allen,

Vandaag nog wat geprobeerd , en de 2 methodes die het meeste succes gaven waren

- aluminium profiel gebruiken en dus gewoon plooien
- 2 aparte stukjes gebruiken , 45 graden afschuinen , en dan gewoon hoekje van 90 graden solderen.

Denk dat voor mijn schaduwstation dan ook de aluminium profiel te gebruiken.

Bedankt voor de info/feedback.

mvg
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.