Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De Paternoster Kast - 3D onderdeeltjes

Gestart door dani, 09 maart 2018, 10:34:18 AM

stoomlokje

Dan zullen de kettingen en de plangskes wel van een zwaarder type zijn zeker ? ;) ;)

Dany , in ieder geval , prachtig gedaan !  :) :-X

dani

Citaat van: Snobby Crash op 02 april 2018, 21:28:05 PM
In elke Audi garage staat zo een  type vitrinekast... heb al gevraagd of ze deze
verkopen, maar doen ze niet.
Neen ze mogen dat niet verkopen en zelfs als ze het zouden doen  dan zou dat bijna onbetaalbaar zijn...
Mijn "plus-zoon"  is verkoper bij VW / Audi en  die dingen kosten aan de dealers STUKKEN VAN MENSEN.

En dan nog, kopen is voor rijke mensen,  een arme duts als ik moet het zo goedkoop en simpel mogelijk doen, met beperkte middelen :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Dani,

Ik volg nog steeds en sta er steeds verwonderd van hoe jij zoiets met huis-, tuin- en keukenmateriaal aan het werk krijgt.
Ik zoek het blijkbaar steeds te ver bij mijn ontwerpen waardoor ze nooit worden uitgevoerd. 
Toch enige vorm van (gezonde) jaloesie  ;)
Groetjes, Peter


dani

Citaat van: PeterC op 03 april 2018, 20:05:51 PM
met huis-, tuin- en keukenmateriaal
Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat in dit geval de  3D printer een hele grote hulp gaat zijn !
Bij de ruwbouw en opbouw van de treinlift was die er nog niet en die constructie is minder stabiel, (al werkt ze wel).

Het op maat kunnen maken en thuis zelf 3D printen van lagerblokken, frontplaatjes, en hulpstukjes  is toch een hele vooruitgang hoor .
Het komt de creativiteit, de precisie en de stabiliteit  ten goede en kost relatief weinig.  (enkel wat PLA, de printer had ik al langer)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bumper

Dani,

Prachtig werk hoor. Het juiste en het goede gereedschap is het halve werk.
Groeten.

Ludo.
 

dani

iemand een bakje vol 3D geprinte onderdeeltjes ?

Als ik zie hoe veel er al aan 3D  print in dit project gaat kruipen, dan is het eigenlijk wel cool dat deze techniek beschikbaar is voor Jan-met-de-Pet  de dag van vandaag.
Anders zou ik dat allemaal met de figuurzaag of andere tools moeten doen en hopen dat het past.



Puzzel het maar allemaal in mekaar  :) :) :)

















De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mahtoska1

Zoals je het zegt, je tovert fantastische stukjes uit je 3D printer.

CiteerAls ik zie hoe veel er al aan 3D  print in dit project gaat kruipen, dan is het eigenlijk wel cool dat deze techniek beschikbaar is voor Jan-met-de-Pet  de dag van vandaag.
Dat betwijfel ik toch. Ik loop al vast op het 3D tekenen. Ik weet het, het is een kwestie van oefenen, maar toch is er een hoge drempel.

PietB

3D tekenen en 3D printen zijn heel verschillende dingen.
Als Dani zegt dat het mooi is dat 3D printen bereikbaar is voor Jan met de Pat, dan heeft hij gelijk.
3D printers zijn al lang niet meer zo duur als 3-5 jaar geleden.
Dat je voor een goede 3D print een goede tekening nodig hebt, is evident.
Maar gelukkig zijn er voor de mensen die nie zo vaardig zijn met 3D teken pakketten genoeg tready-made ontwerpen op het internet.
En ja als je kijkt wat Dani maakt voor zijn heel specifieke toepassing dan moet je inderdaad kunnen tekenen.

grt Piet.

INFO

Persoonlijk had ik dan toch liever wat onderdelen uit hout of plexiglas oid gemaakt.
En of die tandwielen een lang leven zijn beschoren betwijfel ik en ook of ze wel precies genoeg zijn.  ;)
Verder een leuke poging.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Citaat van: INFO op 17 april 2018, 18:37:53 PM
En of die tandwielen een lang leven zijn beschoren betwijfel ik

Die bedenking heb ik ook. Ik heb geen idee hoe sterk die kunststof is, maar op tandwielen komen nogal wat krachten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

wel, heren sceptici ik zal jullie moeten teleurstellen....

De tandwielen zullen net GEEN  al te grote krachten te verwerken krijgen, en over de precisie valt ook te discussiëren.
Ze zullen gebruikt worden aan het begin van  een "kinetische ketting" (geen fietsketting) met een heel grote overbrengingsverhouding waar het uiteindelijk op geen mm of 2 steekt.

Kritiek is makkelijk getikt en deze is misschien (al of niet) terecht, maar ik geef het toch een kans, en een reële mogelijkheid op slagen.   Lukt het niet, dan kan ik nog altijd dingen wijzigen.

Wie beter kan, mag me altijd komen helpen of het beter doen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik hoop oprecht dat het lukt, Dani.
Jij noemt het sceptisch, ik noem het bezorgdheid.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

what's in a name, Gerolf ...    Ik kan best begrijpen dat je er zo over denkt.
En ja, in een hoogtechnologische wereld  zou een oplossing als deze absoluut niet door de beugel kunnen, en zou nooit door een goedkeuring geraken bij een review.

Maar...  dit is "Dani's  World",  en daar gaat het niet zo heel nauw, en mag er al eens een foutje gemaakt worden of een experimentje mislukken.   Het is dan ook zoals heel in het begin gezegd: een proof of concept.    Met de bedoeling om er van te leren wat kan en niet kan.    Als ik zie hoe sommige mensen in de modeltreinwereld  some "onder-plankse"  contructies en voorhistorische mechanismen bouwen om in het zichtbare deel van de baan toch iets fijn te laten bewonderen (en daar ook nog wonderwel in slagen met soms primitieve middelen), dan moet dit zeker ook een kans krijgen.

Maar we bekijken het wel ...   wie weet krijgen jij en Wim gelijk.   Time will  tell.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

just4fun

Citaat van: dani op 19 april 2018, 09:31:36 AM
Maar...  dit is "Dani's  World",  en daar gaat het niet zo heel nauw, en mag er al eens een foutje gemaakt worden of een experimentje mislukken.
En laat het nu net dat zijn waar ik in dit (en soortgelijke experimenteer-) draadje van geniet.
De trial and error druipt er vanaf ...
Het spelen met ... is het plezantste.
Paul

dani

Dankjewel Paul,  jij hebt de essentie van dit draadje helemaal mee !   De anderen ook wel vermoed ik, want ze blijven volgen en brengen inderdaad goede en vaak gegronde opmerkingen naar boven waar ik dan kan van leren.   Dus vooral niet ophouden mannen,   die input wordt wel degelijk ernstig bekeken en overwogen.

Een mooi voorbeeld daarvan :  origineel gingen de "bakjes" naast de ketting hangen met speciale afstandhouders.   Maar de opmerking over het "torsen" van de ketting heeft me doen nadenken en gezorgd voor de huidige opzet met de bakjes  "auto-balancerend" uitgelijnd met de ketting en de in/uitgang bovenaan.

Citaat van: just4fun op 19 april 2018, 12:22:02 PM
De trial and error druipt er vanaf ...
Gelukkig is het aantal "errors" beperkt want elk foutje kost sowieso leergeld. (letterlijk)


Citaat van: just4fun op 19 april 2018, 12:22:02 PM
Het spelen met ... is het plezantste.
dat is voor mij inderdaad ook het belangrijkste, ik ben eerder een bouwer dan een rijder...

Net zo met mijn ander hobby : ik geniet meer van sleutelen aan oude VW kevertjes en aan motorfietsen, dan er zelf mee te rijden.  Dat laatste is  "passief" vind ik.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.