De Paternoster Kast - 3D onderdeeltjes

Gestart door dani, 09 maart 2018, 10:34:18 AM

dani

voor de nieuwsgierigen onder jullie die zich afvragen wat dat gele ding op de achtergrond is ... 
Dat is een schaal G /  1  karretje (eveneens 3D print) met daarop een voetje voor een GoPro camera (en camera er in) gemonteerd.
De bedoeling is dat ik daarmee op de tuinbaan kan gaan filmen als de baan klaar is deze zomer.  (wishful thinking)

Ik moet alleen nog wat lood toevoegen voor de stabiliteit want het is wat  "top-heavy" dus dat zwaartepunt moet naar beneden !
Het werkt wel, maar is ook nog een "eerste poging".

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

mooi werk dani
Ik zou schroefjes genomen hebben maar die 2K houd later ook alles op zijn plaats

hoe ga je de stroom verbindingen doen ??
je zit met 3 aan sluitingen als je de rails in 2 blokken verdeelt

blijf volgen want dit is misschien beter dan mijn klimspiraal als schaduw station
al kan ik daar 25 trein stellen op kwijt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Ik blijf met véél interesse volgen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SirGresley

Dani, maak u een dieplader want met het voetje van de camera kom je toch hoger.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

dani

Citaat van: raf op 27 maart 2018, 10:58:14 AM
hoe ga je de stroom verbindingen doen ??
je zit met 3 aan sluitingen als je de rails in 2 blokken verdeelt
Ik ga enkel 2 aansluitingen voor de stroom maken.  de aanwezigheids detectie kan ik op een andere manier doen, buiten de bakjes om.

Ik ga proberen 2 vliegen in 1 klap te slaan.   
Er moet gezorgd worden dat het bakje mooi op zijn plaats blijft hangen terwijl een loco in en uit rijdt.
Dus het mag niet wiebelen naar L or R.   Daarvoor zullen 2 servo's een paar speciale armpjes  aan beide kanten van het bakje scharnierend omhoog laten komen als het gestopt is.
De raakvlakken van die armpjes met het bakje is de ideale plaats om aan beide zijden van het bakje 1 contact te maken, bvb met een boutkopje waar een ander boutje (in het beugeltje) op drukt.   Stabilisatie EN  stroomvoorziening tegelijk.     Mocht ik beslissen om toch nog meer aalsuitingen te maken op het bakje, dan kan ik gewoon contactjes toevoegen op de klem-armpjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: SirGresley op 27 maart 2018, 11:34:03 AM
Dani, maak u een dieplader want met het voetje van de camera kom je toch hoger.
De camera zit precies op de juiste hoogte hoor.  Hij zit op "machinisten oogniveau".  Rekening houdend met het feit dat we hier over Spoor G  (of spoor 1) spreken uiteraard.  Dan mag het al es wat hoger zijn :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#51
Nu de definitieve maten gekend zijn, en de passage" getest is  (alles kan mooi passeren)  weet ik dat ik n de bak van 1 meter hoogte, welgeteld 15  bakjes kwijt kan.
Dus een maximum van 30 locomotieven. (of enkele meer als het korte zijn zoals bvb  een klein rangeerlokje of zo).

Dus:  3 blauwe , 3 groene,  3 rode, 3 gele en 3 witte...

Voorlopig 6 klaar, nog 9 te gaan dus !
En dan 45 rechte rails M-spoor proberen bij elkaar te zoeken of eens op koopjesjacht gaan !





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Goed bezig maat!
Hoeveel brillen heb jij, jonge vent, wel niet?  ;)

dani

Citaat van: PietB op 27 maart 2018, 18:13:19 PM
Goed bezig maat!
Hoeveel brillen heb jij, jonge vent, wel niet?  ;)

Een +1,   +2,   + 2.5  en  +3 , ik heb verschillende sterktes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

eens ik bezig ben, dan ben ik bezig hee, maar dan moeten ze me met rust laten....

De trays (bakjes) zijn nu volop in "massa productie".    Er zullen er dus 15 gaan in de kast hangen, en de houten bakjes zijn klaar.
Nu (terwijl ik dit tik)  is de 3D printer bezig met de 3 laatste frontjes te printen en dan zijn ze allemaal klaar.




En ja, soms gaat er een s iet hopeloos fout met 3D printen.;     Met de ro wit (kleurloos)  PLA filament liep het fout.  Om de ene of andere reden is die "verstorven",  de andere kleuren gaan allemaal prima door de nozzle  bij dezelfde installingen, maar de transparante  sputtert, spat, en knettert  dat het niet meer aan te horen is.     En de groene rol heeft gelijkaardige verschijnselen maar minder erg.





Bijgevolg dan maar weer verder met de "goede" kleurtjes :)



En zo nadert het einde van de voorbereidende werkjes aan de trays.  En dan kan de fun pas echt beginnen.  Het bouwen van de eigenlijke kast, het pas zetten, het meten en rekene, boren en schroeven en afregelen van de kettingen...




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Leuk om je bezig te zien - ik volg nog steeds  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

buzz_4stroke

Dani,

Kun je vertellen wat een bakje nu weegt inclusief spoor?

dani

ik had me trouwens even misteld.   Ik was aan het schatten geweest en kwam uit bij 15 trays, maar er kunnen er 16 hangen, ik heb onderaan een groter tandwiel waardoor er meer ruimte is  en dus 16 trays zullen gebruikt worden.

@Christiaan :  Wat dat gewicht betreft : zie de foto's hieronder ... :    leeg (hout+plastic)  190 gram,   met spoor  297 gram  (3 stuks M spoor 5106)
Door C rails of K rails te gebruiken kan ik daar nog wel enkele grammetjes af snoepen denk ik, maar de ketting zal het wel houden zelfs met M track.

Snelle berekening levert dan dit op :
**  16 trays aan 300 gram =   4.8 kilo, afgerond 5 kilo
**  ketting   ongeveer  1 kilo inclusief boutjes en moertjes
**  32 locomotieven aan pakweg 500 gram elk = 16 kilo

Dus dat wil zeggen dat er in totaal zowat 22 kilogram aan gewicht aan de kettingen zal hangen.
Verdeeld over de 2 kettingen is dat dus 11 kilo.
Bovenaan op de tandwielen komt dus 11 kilo, over de 2 tandwielen verdeeld.
Pakweg 6 kilo per tandwiel, dat moeten ze zeker kunnen houden, ook de plastic  "hubs" waarop ze zitten (3D geprint).
En ik denk net voldoende om de ketting zodanig te spannen dat ze soepel loopt.

En dan onderaan nog eventueel gewicht toe te voegen op de as, of een veersysteem.







De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik verwacht dat straks het gewicht vooral wordt bepaald door de twee locomotieven die er in staan. Alles bij elkaar bijna 1 kilo schat ik zo. (per tray)

Ben wel benieuwd naar het vervolg, b.v. hoe ga je straks de bakjes op precies de goede plaats laten stoppen zodat de sporen netjes aansluiten.
Niet dat ik het ga namaken, maar gewoon technische nieuwsgierigheid.

dani

IK word hoe langer hoe benieuwder of het gaat lukken  met mijn  "el cheapo" materiaal van uit de Hubo en recuperatie...

Voor de lol eens een bakje met spoor en 2 relatief zware loco's opgehangen en de beugeltjes houden het prima !
Ze laten wat speling toe in het vertikaal vlak om oneffenheden of kleine maatafwijkingen op te vangen . 



De ketting is nu op de juiste lengte gebracht, en het onderste bakje kan nog net passeren.  De kast zal onderaan wel open blijven en ze komt op wielen t staan dus er is zeker nog 7 a 8 cm vrije ruimte.  Let op de 2 blause streepjes onderaan, daar wordt de plank doormidden gezaagd om de 2 kopse kanten van de kast te maken.   Een stevig stuk plank van ongeveer 3,5 cm dik.



En ik weet dat er nu ongetwijfeld mensen zullen zijn die zeggen :  "de tijd die je in deze prullaria steekt had je even goed aan je baan kunnen voort werken".
Ja, daar is iets van waarheid in, maar dit zijn dingen die ik zo eens in 5  vrije minuten tussendoor kan doen, of een uurtje 's avonds.    Elke keer naar zolder doe je niet voor 5 min.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.