De Paternoster Kast - 3D onderdeeltjes

Gestart door dani, 09 maart 2018, 10:34:18 AM

Dirky

heb een tijdje geleden een spoor 1 paternoster van Kesselbauer gezien...

http://www.kesselbauer-funktionsmodellbau.com/de/paternoster_modelle

voor zover ik me herinner, beestig duur!

dani

#31
gisteren heb ik me een snipperdagje genomen.    Moest om 5u30 opstaan, want de dochter ging "afrijden" voor haar praktijk rij examen, we moesten om 7u in het examencentrum zijn, en we moesten eerst nog ontbijten en nog wat dingen doornemen, o.a. nog een paar keer oefrenen voor de "risicoinschattingsproef" die ze voor het eigenlijke examen moet doen.
Rond 8u30 stonden we terug thuis, en was het rijbewijs B alvast "binnen".   En dan begon een dagje  "me-time" voor papsken....    's avonds was ik chef kok van dienst, maar overdag :   hobby tijd !

De bestelde "kettingpons" was geleverd, dus ik kon beginnen met alvast een ketting op te delen in gelijk stukken van 5+5 schakels + tussenschakels en deze dan terug aan elkaar zetten met 3mm boutjes, waar dan de "beugels" gaan aan hangen.







En dan heb je  een aantal pinnentje op overschot :)




Ik heb gekozen on te beginnen met 1 enkele ketting van 10  "segmenten", voor het Proof of Concept.   Gewoon checken wat kan en niet kan.
Dan even de contramoertjes  er op en dan voorlopig "geborgd" met mijn favoriete middel:   nagellak !   Dat houdt voldoende voor een test maar is nog makkelijk los te maken.





Nog gauw enkele  tandwielen helemaal gedemonteerd , ontvet en proper gemaakt (voor en na foto's)





Dan nog een bevestiging ontworpen en geprint met de 3D printer om een tandwiel op de as van een  NEMA 17  stappenmotor te zetten.   




Niet helemaal zeker of de motor sterk genoeg gaat zijn, maar indien niet, vind ik wel iets sterkers of desnoods een zwaardere motor.
Het kleine tandwiel gaat via een aparte ketting, een groot (54T) tandwiel aandrijven op de as van de eigenlijke  carrroussel dus ik verwacht geen gigantische weerstand.


Op de eerste foto staat weliswaar de ketting van de kast zelf, maar dit is enkele om te testen of ze niet tegen de plastic schijf komt.





En dan nog wat 21T tandwielen  van centerpunten voorzien, en enkele gaatjes geboord in een houten plankje voor een "mock-up" opstelling van hoe het er uiteindelijk gaat uit zien.
Let wel : het onderste grote tandwiel gaat wslk nog vervangen worden door een groter exemplaar van 49 of 52 T   en in plaast van 10 ketting segmenten zullen er vermoedelijk 20 of 25 komen, naargelang de hoogte van de kast die ik kwijt kan onder de baan.







EN dan de ketting er rond en onderste tandwiel er in gehangen.   Hiervoor mpoet ik nog een "naaf" maken en dan alles dubbel uitvoeren voor de andere kant.  Nog wek genoeg dus !





Voor het spannen van de ketting, ben ik aan het overwegen om zowel zwaartekracht  (gewicht van onderste as met 2 grote tandwieken en de motor, als een voorsysteem te gebruiken.   Dit betekent dat de motor en "primaire overbrenging" samane met de 2 grote tandwielen en de hoofd-as  zullen gemonteerd worden op een stuk dat lichtjes vertikaal kan bewegen en wordt naar onder getrokken.

Al bij al toch een vrij productief dagje en ik ben best tevreden met het voorlopig resultaat....





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: dani op 15 maart 2018, 09:18:37 AMAl bij al toch een vrij productief dagje en ik ben best tevreden met het voorlopig resultaat....

Dat is zeker terecht dat je content bent!

Wat ik me wat afvraag: Zijn zo'n geprinte onderdelen sterk genoeg?
Zo'n bak met een trein er in weegt al gauw een paar kilo,
    voor de tandwielsteunen te vermenigvuldigen met je aantal bakjes, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Heel mooi en vooral interessant project Dani. Ik volg je dan ook met volle belangstelling.

Enneuh ... gefeliciteerd met je dochter. :)
Groet Pierre.


dani

Citaat van: Gerolf op 15 maart 2018, 09:47:46 AM
Wat ik me wat afvraag: Zijn zo'n geprinte onderdelen sterk genoeg?
Zo'n bak met een trein er in weegt al gauw een paar kilo,

Voor dit concept zullen geprinte onderdelen voldoen, Gerolf.  Het gaat enkel om een handjevol loks, ik ga geen volledige treinstellen stockeren.    In later fase of voor iemand die hele treincomposities will gaan stockeren en afroepen, zal inderdaad naar steviger materiaal moeten worden om geschakeld.   En naargelang de  "invulgraad" van het geprinte stuk wordt dat ook steviger.  Als je print met PLA  en 20%  invulling gebruikt zijn ze eerder broos, maar zelfde materiaal met 80% of 90% invulling is vrij stevig en stug hoor.   Daar durf ik al een kilo aan hangen.   Ik schat dat elke  "tray", dus  de 2  kopprofielen (geprint) + een stukje triplex + een stuk spoor van 30 a 35 cm +  een lokomotief  ongeveer  500 gram zou wegen.   dat durf ik wel riskeren.

Inderdaad, iemand die het groter ziet zal ook meer budget moeten uittrekken, en zal misschien onderdelen moeten laten frezen of draaien in  aluminium of staal.   Maar dit is een low cost, huis-tuin-en -keuken-testje.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

modelbaanHO

Mooie realisatie, Dani.
Je proefstuk ziet er veelbelovend uit.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Steam.N

Ik volg met véél interesse !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

philippe_007

Dani,
Waar ga je de in/uitgang plaatsen? Tussen de 2 bovenste tandwielen ?

dani

inderdaad, de ingang/uitgang komt bovenaan in het midden.  Door 2  relatief kleine tandwielen (21T of 23T) te gebruiken kan ik er mooi tussen met mijn "rekjes" en blijft het totaal van de kast toch smal genoeg om ergens langs de muur te zetten en er een enkel  spoortje naartoe te leiden.   Ik wou eerst de kast  onder de baan bouwen ergens op een "rustige" plek, en de loks er ook laten "doorrijden", maar ik denk dat ik toch een doodlopend spoor ga maken.  Momenteel overweeg ik om de paternosterkast vlak voor de bestaande treinlift te zetten en dat spoor te ontdubbelen met een extra wissel.   Het zal van de beschikbare plek af hangen.   Maar eerst mijn  PoC  eens bouwen  en testen of het wel werkt.

Als ze effectief voor de lift komt te staan, dan gaat de kast op wieltjes komen met een systeem waarmee ik ze kan vast klikken aan de voorkant van de liftconstructie, en alles mooi uitlijnt, maar zodat ik ze toch nog kan weg halen indien er iets aan de lift moet gebeuren.  Even opzij schuiven en klaar, en nadien weer op haar plek rollen en vastklikken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

buzz_4stroke

Dani,

Toch grappig hoeveel mensen met hetzelfde idee rondlopen. Zelf ben ik met een kast bezig (beginfase) die volgens het 'Kesselbauer' principe werkt. Onder en boven worden 32T shimano tandwielen gebruikt. Totale diepte van de kast (1 H0 spoor) is max 40 cm. Aansturing d.m.v. een Arduino met stepper. Bakken kunnen mijn inziens het beste van 1mm aluminiumplaat gemaakt worden. Graag blijf ik aangehaakt.

buzz_4stroke

Voor geinteresseerden:
Op het zwitserse forum is iemand genaamd Andy (waarvan ook de youtubefilmpjes zijn) die daar redelijk wat foto's heeft gepost. Die foto's laten soms behoorlijk wat details zien van de paternostertechniek die gebruikt wordt. Doordat de opbouw wordt gefotografeerd is ook de constructie goed te herleiden.

Linkje naar de pagina heb ik voor jullie HIER neergezet.

dani

het eerste "bakje" is klaar voor testen...

Het is 54 cm lang (3  M-rails  5106) en ongeveer 6 cm breed  (44mm+2*7 mm).
Er kunnen dus makkelijk 2 locomotieven achter elkaar in gestockeerd worden

Het 3D ontwerp van de frontjes  voor de bakjes is nu ook definitief (hoop ik toch) en van zodra ik de tandwielen allemaal klaar heb kan ik nog enkele bakjes maken.
Belangrijk is dat ze allemaal identiek zijn kwa lengte en breedte en hoogte.

Om de ene of andere duistere reden kan ik vandaag  (WEERAL) geen foto's oplade naar FlickR  vanaf mijn aaifoon...
Die volgen later , dan zal ik de post aanpassen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

vandaag lukt het wel om foto's te gaan "uploaden".    Raar beest hoor die Flikker  :)

Bij deze dan, het bakje.  1 van 12.

** de dwarsstukjes vooraan en achteraan gaan weg, die dienen enkel om de vorm te bewaren terwijl de lijm droogt.
(en  ** OOPS **  er zit een nageltje scheef zie ik nu.  Is intussen  gefikst !


** portaaltjes gepast, gelijmd en genageld


** spoor gepast


** toch een mooie lengte voor een "prototype"


** en dan eens een lokje gepast.


Al bij al ben ik vrij tevreden van mijn werk.   Nu nog de rest van de bakjes maken.
Maar ik had me vergist van latjes bij de Hubo.   Je zal misschien gemerkt hebben bij de eerste foto dat het horizontaal latje onderaan ligt en de 2 zijlatjes er bovenop staan.   Dat onderste is eentje van 55mm breed bij 7mm dik, en de sijlatjes zijn 27mmx7mm.    Op die manier had ik net  41 mm ruimte tussen de zijlatjes.     M spoor kon er nog mooi tussen, maar een locomotief was nipt.  Het was letterlijk  "millimeterwerk".  Dus ik ga nu met  44mm onderaan werken en de zijlatjes er opzij aan vast maken ipv er bovenop.  Dan hou ik netjes heel de 44mm  vrij.   Het scheelt "maar" 3 mm in de breedte, maar voor de loco maakt het een wereld van verschil.   Zeker als er eens eentje wat breder blijkt.
Dus straks terug naar de Hubo om  44mm latjes !   Die van 55 komen wel eens elders van pas :)



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Even spoor er in gelegd en een paar treinen geplaats om een idee te hebben van lengte, gewicht en van de stevigheid van de 3D geprinte deeltjes ..
Over dat laatste maak ik me voorlopig alvast geen zorgen meer,  ze dragen het prima !!   Wel ga ik de uiteinden waar hout en  plastic samen komen, nog wat verstevigen met 2K Epoxy. om zeker te zijn dat ze niet los komen.







Vroeger zou ik alles veel "ruimer" gemaakt hebben, maar waarom , als het ook mooi gepast kan...
ZO bespaar ik op gewicht en op ruimte, meer moet dat niet zijn.



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

En terwijl ik aan het werken ben, is de "massa productie" van beugeltjes gestart.
Er zijn al 6 blauwe  (voor 3 bakjes),  nu is hij bezig aan 6 oranje/roze  (ook 3 bakjes), dan nog eens 6  groene, 6  gele en 6 witte.
Daarmee zal ik nog wel even bezig zijn, en dan heb ik er genoeg om de ketting vol te hangen (15 stuks zal wslk zelfs te veel zijn... moet nog even meten).

Waarom in verschillende kleuren ?   Wel... ik heb toch verschillende soorten filemant liggen, dus waarom eentonig blauw  ?    "Omdat het kan", dus   :) :) :)

De  "ouwe trouwe"  K8200  doet het nog steeds vrij aardig.  Naar hedendaagse normen is dat een dinosaurus, met 3mm filament tn 0,5 mm nozzle.  Maar voor dit werk ruim OK.






De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.