De Paternoster Kast - 3D onderdeeltjes

Gestart door dani, 09 maart 2018, 10:34:18 AM

dani

ik vond het al zo een rare kronkel, maar je weet nooit natuurlijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

een paar "denkpistes"...   let wel op , die met de "dubbele lade"  is niet de vorm van het eigenlijke bakje, zie daarvoor de schets van  Gerolf hierboven.

eerste : met de afstandshouders, die voor onbalans zouden zorgen, en met extra kettingspanrol/geleiding

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

tweede : met 2 extra tandwielen (zonder doorgaande as want die zou in de weg zitten)  zodat je midden in de kast kan in en uit rijden en dus in principe een kast van vloer tot plafond zou kunnen maken

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

derde = met de dubbele bakjes (die extra stabilisatie geleiding aan de zijkant nodig hebben om onbalans op te vangen)
Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

En de vierde, die ik op dit moment de simpelste  vind, en die ONDER de baan wordt gebouwd met enkel 1 spoor bovenaan en uitgang tussen de 2 kleine tanwdielen.
Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr


Momenteel heeft de vierde mijn voorkeur.  Vrij simpel van opzet en compact .   De kleine tandwielen zijn dan wel maar langs 1 zijde  (buitenzijde)  "gelagerd" want als je die assen laat doorlopen dwars naar de andere kant, dan  zitten ze in de weg voor de "bakjes".   Anderzijds is het een vrij smal ontwerp en als de tafel op 90 cm à 1 meter hoog is  dan kan je daar toch al flink wat "rekjes" onder kwijt.    De tweede is een goeie "runner-up"

Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen, maar we zien het nog wel...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Leuke denk/praktijk  :)

Enkelvoudige bakjes hebben een belangrijk voordeel: evenwicht. Ze zullen niet kantelen, zoals dubbele die aan één kant leeg (of lichter) zijn ...
2 en 4 zijn dan goeie opties - 2 biedt meer capaciteit omdat je hoger kan gaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

en dan nog 1 stapje....   in parallel met mijn treinenlift/magazijn...

Als ik (2) en  (4) zou combineren, dan kan ik zowel midden als bovenaan  in-en uit  rijden en de 2 niveaus van mijn bestaande lift koppelen aan deze kast.

Maar ik denk dat ik nu iets "over the top" ga.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Dani,

Onnodig te zeggen dat ik dit ook met veel interesse ga volgen.

Het broedseizoen is bijna begonnen en dergelijk ei zit ook al een tijdje in mijn achterhoofd.
Ik zou het vooral willen gebruiken als stockage/schaduwstation onder de baan.

Ik heb nog een hele boel motoren, kettingen en tandwielen van Fischertechnik.  Die tandwielen hebben een modul 1,5 en zijn zelfs misschien te printen.

Ik ken dat systeem van opbergen wel, maar van die benaming had ik nog nooit gehoord  :o

Succes!
Groetjes, Peter


Gerolf

@ Peter: Hoe degelijk (en leuk) Fisher-Technik ook is, aan die ketting zou ik geen treinen ophangen.
Een fiets- (of andere metalen machineketting) is wel betrouwbaar genoeg. Het gaat immers om heel wat kilootjes  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

ja, als je volledige treinen wil stockeren dan heb je wel flink wat gewicht aan de ketting hangen, dat is een feit.
Ik denk dat ik het voor het prototype zal beperken tot enkel lokomotieven.....   Maar zelfs dan nog, zou ik inderdaad voor de stevigheid gaan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

aangezien de kleinere tandwielen (17..24 tanden) van op een "kassette" komen, moet er een manier gemaakt worden om deze stevig te bevestigen op de "as" die ze ondersteunt terwijl ze toch maar aan 1 kant gelagerd kunnen worden.    Dus  ik heb een opvulring in 2 delen.    Aan de zijde van de kassette, een "perspassing" van 33mm diameter om de ene ringhelft mooi in het plateau te persen, en op de tegenring een perspassing van 20 mm diameter op de eerste ring, met een drupje sekondenlijm er nog tussen .   Die komt er nooit meer tussenuit !!

In de dunste kant van de ring (de kant waar geen lager zit en de "karretjes" moeten passeren,  zit een VIERKANT gat!   Dat is omdat ik Houtbouten zou kunnen gebruiken als as, die hebben een plattere kop dan gewone bouten, en met die vierkante uitsnede kunnen ze zich lekker vast zetten.  ZO kan ik ook nog aandrijven op de as als dat nodig blijkt.

het tandwiel, bemerk de vertanding


eerste kraag in tandwiel persen.


het vierkante gat


perspassing van de 2 delen op elkaar diam 20mm met lijm


En dan het totaal...
Dit komt niet los !



Hopelijk blijkt dit sterk genoeg !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske


Lijkt een beetje op een nieuw ontwerp voor de koeruus hun velo  ;)

PeterC

Citaat van: Gerolf op 12 maart 2018, 16:42:20 PM
@ Peter: Hoe degelijk (en leuk) Fisher-Technik ook is, aan die ketting zou ik geen treinen ophangen.
Een fiets- (of andere metalen machineketting) is wel betrouwbaar genoeg. Het gaat immers om heel wat kilootjes  ::)

Ik heb me verkeerd uitgedrukt: ik zou aan die kettingen zeker geen treinen ophangen.  Als ik mijn volle portefeuille daar aanhang, schiet die ketting reeds door (volle portefeuille = vol van kortingskaarten  8) 8) 8) ). 

Ik zou die ketting enkel gebruiken voor de de aandrijving van een enorm tandwiel met daarin 4 of 6 'bakjes', dus in feite geen 'paternosterkast', eerder een 'roterende' kast (waarbij ik de opening in het tandwiel zou voorzien om boven en beneden door te rijden).
Met die Fishertechnik heb ik wormwiel-overbrengingen zodat er een natuurlijke rem is bij onevenwicht.

...ei uitbroeden  ::)
Groetjes, Peter


philippe_007

Danny,

ipv met een 3de tandwiel te werken om de ketting op te spannen kan je ook het onderste zandwiel zo monteren dat je deze kan opspannen naar beneden toe (beetje zoals het achterwiel in een fiets.

@Peter,

zo'n fietsketting kan gerust enkele 100kg aan hoor, zo rap gaat deze niet breken, in een sprint op de piste moeten die kettingen heel wat ondergaan en ze breken enkel maar door de explosieve krachten, niet door continu te belasten... Danny zijn kast gaat niet zulke versnellingen moeten aankunnen als een fiets :-) 

dani

Goede tip Philippe, dat was ook al min of meer de bedoeling....
Ik ging de zwaartekracht laten werken door aan de onderste as wat gewicht te hangen of zelfs wat helpen met een veersysteem
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Das ook een optie en mss zelf beter met zo'n veer, dan staat de ketting onder spanning maar nooit te hard.
Een extra tandwiel zorgt tenslotte voor meer bochten wat de kans op kantelen weer vergroot.

Ik volg uw topic met veel aandacht verder...

PeterC

Citaat van: philippe_007 op 12 maart 2018, 18:59:06 PM
@Peter,

zo'n fietsketting kan gerust enkele 100kg aan hoor, zo rap gaat deze niet breken, in een sprint op de piste moeten die kettingen heel wat ondergaan en ze breken enkel maar door de explosieve krachten, niet door continu te belasten... Danny zijn kast gaat niet zulke versnellingen moeten aankunnen als een fiets :-)

Philippe, ik had het wel over een Fischertechnik ketting.  Fischertechnik is een speelgoedafdeling van de gekende Fischer pluggen.
Begin de jaren '80 enorm technisch speelgoed, nu nog steeds gebruikt voor technische opleidingen.
Vorig jaar nog op een rommelmarkt voor een appel en een ei (de prijs van 3 nieuwe motors) de restanten van een winkel opgekocht (+2 kg onderdelen) .   :) :) :)
Groetjes, Peter


philippe_007

Hey Peter,

Fischertechnik, heb ik ook nog gehad als ik klein was (letterlijk dan :-) ) Was leuk en educatief speelgoed... Jaren plezier aan gehad.

Was dus even verkeerd ivm de ketting :-) zal mij leren van half te lezen  ::) ::) ::)