Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De Paternoster Kast - 3D onderdeeltjes

Gestart door dani, 09 maart 2018, 10:34:18 AM

dani

Ik had het al vermeld in het  "waar zijn we nu mee bezig" topic...

Een nieuw idee is ontstaan voor het stockeren en op de baan brengen van locomotoeven en/of treinsamenstellingen : de Paternoster kast.
Dit is een concept dat de industrie al lang gebruikt as stockage en magazijn met minimale "footprint" en geautomatiseerde stockage in de hoogte.

ik heb al een paar stukjes in 3D geprint en heb het hele ontwerp al in mijn hoofd zitten.
Nu moet ik het nog op papier krijgen en dan eens bij een bevriende fietsenmaker langs om wat  occasie tandwielen en kettingen gaan vragen  voor een prototype.



Het "vorkje" op de foto, dat wordt met de 2  oogjes bevestigd aan een schakel van de ketting.  Allee, eigenlijk aan 2 schakels.   Het zit over 3  "pins"  en doordat het in 3D geprint is kan het een beetje mee geven (PLA is wat flexibel) wanneer de ketting  over een tandwiel draait.  Ik ga kijken of ik de pinnetjes in de ketting kan vervangen door 3mm boutjes en dan is dat al achter de rug.   Maar voor de stevigheid overweegik wel een "4 pins' model, dat heeft een iets bredere basis maar is dan ook natuurlijk meer onderhevig aan rek en trek bij het rond lopen van de ketting, zeker als het over een klein tandwiel moet, dus gebruik van relatief grote tandwielen zal aangeraden zijn, waardoort de kast dan weer breder wordt.

Anderzijds als de kast dan toch breed is, kan ik het "ophangbeugeltje" misschien ook breder maken en kunnen er 2 sporen naast elkaar liggen.  Dubbele capaciteit...    Maar dan krijg je ook weer te maken met onbalans als er maar op 1 spoor een trein staat  of ze veel verschillen in gewicht, dus dat moet je dan weer compenseren  met een stunbeugeltje bij het punt waar je wil in en uit rijden.   op zich ook geen probleem met een paar lagertjes en een geleiding.

Het in en uit rijden kan niet helemaal bovenaan gebeuren want daar zit de as in de weg.
Het kan ook niet helemaal onderaan want daar gaat een kettingspanner moeten komen (gebaseerd op de zwaartekracht of met een veer op hanging op de onderste as)
Dus het zal ergens in de opgaande of dalende zijde moeten zijn.   Dat opent op zich perspectieven voor een kast die in theorie van op de grond tot tegen hetplafond kan gaan en dus afhankelijk van de ketting lengte heel wat treinen kan stockeren.


Ik zal eens een paar schetsen maken die het principe en ontwerp verduidelijken....

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

een eerste set schetsen...


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Onnodig te zeggen dat ik dit volg, Dani. Ik zit immers al een tijdje op iets gelijkaardigs te broeden  ::)
  geen doorrit-kast, maar een schaduw-kopstation dat aansluit aan een zijspoor van de baan

Bij mij zouden de bakken dubbelsporig worden, scheiding in het midden - waar de fietskettingen lopen 
De lades hebben dus een omgekeerde T-vorm, boven aan de koppen hangen ze op ketting-uitsteeksels en onderaan zijn er geleiders in een sleuf

Even je schets bekeken: die ketting gaat altijd knikken door de zijdelings geplaatste gewichten.
  je kan de ketting opspannen, maar dat zal nooit genoeg zijn ...

Succes met het ontwerpen, en met de praktijk !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

oebr

heel interessant onderwerp.
Wat ook wel een aandachtspunt is: hoe wiebelen beperken ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dani

tegen het knikken van de ketting aan de doorrij-plaats kan ik een paar steun tandwieltjes plaatsen aan de binnenkant en eentje aan de buiten kant, dat moet goed komen...

en voor het positioneren van het "actieve" niveau, tijdens het in en uit rijden, heb ik een klem systeem in gedachten.    Beugeltjes in speciale vormen die makkelijk in 3D te printen zijn en die het plankje met het spoor klemmen dmv servo's .

Maar ik kan je redenering helemaal vogen ivm het omgekeerde T  profiel met 2 sporen en de extra geleiding...   "makes perfect sense".

Ik weet niet wat jij gaat gebruiken als materialen, maar bij mij is het zoals altijd weer  "keep it cheap and simple"  dus mijn materiaalkeuzes zullen niet altijd voor iedereen  ideaal zijn  :) :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: oebr op 09 maart 2018, 10:58:52 AM
heel interessant onderwerp.
Wat ook wel een aandachtspunt is: hoe wiebelen beperken ?


zoas Gerolf al suggereert met een staibilisatie raiil of sleuf
En ook zorgen dat er geen plotse bewegingen ontstaan aan de ketting zoals abrupt op volle snelheid vertrekken of stoppen.
Dus een gecontroleerde  motor sturing zal aan de orde zijn met traag aanlopen en uitlopen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oebr

Ja,maar het lijkt me toch geen evidente opgave.
Maar zoals gezegd wel een heel interessante !
Ik blijf hier graag volgen.

Mochten jullie zich trouwens eens aan een beetje industriële spionage willen
wagen, Kesselbauer staat blijkbaar terug van weggeweest op de beurs in Dortmund, zaal 4 stand D18.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dani

Er zal in elk geval onderaan in de kast een DIKKE MOUSSE  gelegd worden, voro het geval er toch eens eentje uit flikkert !!!
En vangrails naast de sporen :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Mijn voorlopige ontwerp:



Diende vooral om de tussenafstand tussen de lades uit te rekenen, vanuit standaard fietsketting en -tandwielen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

bij ons had de kast vooraan waar je materiaal kon uitnemen twee geleide rails waar wieltjes in liepen die aan de lades vast zaten .
zo kon de lade niet beginnen wiebelen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

#10
Er zijn er meerdere die daar ooit aan hebben gedacht, maar nooit hebben uitgevoerd. Ikke ook dus.  ;)

Ik ben zeer benieuwd naar de uitvoering. We zullen er weer veel lees- en kijkplezier aan beleven als het van Dani komt. (herinner zijn lift en scanner projecten...)



weesgegroet,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

hier zie je duidelijk het verschil in aanpak tussen Gerolf en mezelf.   De ene gaat alles uit tekenen en berekenen, de andere gaat meteen aan de slag met "prototyping";

Eigenlijk zou ik (door mijn opleiding) de meest "berekende" en planmatige moeten zijn, maar helaas, mijn natuur en karakter beslisten daar anders over.  Ik heb wel de technische "baggage" en achtergrond maar ben vooral een "doener", waardoor er helaas ook al menig projectje is herbegonnen en afgeblazen of in de koelkast is beland.    Maar zo af en toe komt er toch iets uit de bus wat wel werkt :)     Precisie ?   ach ja, da's mooiu mee genomen :)      Ik hou vooral van het iteratieve proces, met vallen en opstaan.

Mooi ontwerp trouwens, Gerolf.   Allen die zwarte lijn-kronkel vraag ik me af wat daar de bedoeling van is .  Maakt dat deel uit van je berekeningen of is dat voor de geleiding onderaan ?  niet helemaal duidelijk.   Ik ben trouwens ook benieuwd als je een geleiding onderaan je "bakjes" gaat maken tegen het wiebelen en onbalans, hoe je dat gaat passen in je totaal ontwerp want vroeg of laat gaan die de ketting moeten kruisen...  tenzij je ze apart aan beide kanten voorziet, en dan nog.       Waar ik wel fan van ben is de manier van ophangen, "centraal" aan de ketting, zelfs voor enkelspoor.  Het vermindert de torsie van de ketting met 100%, het vermijdt het  aanbrengen van al de "dwarssteuntjes"  en maakt het geheel eenvoudiger.

Het zorgt er wel voor dat je niet bovenaa, niet midden , maar enkel onderaan kan in en uit rijden.   Alhoewel,   als ik de industriële  Paternosters bekijk dan is er een "schuifsysteem"  dat toelaat om de "huidige aangeboden"  items  uit de ketting te schuiven  en aan te bieden in een luik aan de zijkant van de kast.   Dit zou ook een mogelijkheid bieden, door uitneembare plankjes met rails te gebruiken en die met een schuif systeem inen uit de eigenlijke ketting te halen .    Dat opent nieuwe perspectieven en het zou een paar huidige instabiliteitsproblemen kunnen helpen oplossen.

Of met 3 extra (kleine) tandwielen zou ik een "drop off" kunnen maken, een punt waar de ketting even "uit de as" geleid wordt, net ver genoeg om de trein te laten passeren naast de ketting, en dan terug in de as lopen.   

mogelijkheden zijn legio
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Pierre

Ook ik heb even geleden met dit idee rondgelopen of een lade waar de treinen naast elkaar staan opgesteld. In ieder geval zoiets als dit. Ik volg daarom ook met volle belangstelling je project. Zelf moet ik er vanaf zien door ruimte gebrek ... jammer.
Groet Pierre.


dani

de fietsenmaker (maakster) hier in de buurt is aangesproken voor wat "recup materiaal", ik wacht nu op haar antwoord...

Van zodra ik de nodige tandwielen, assen en kettingen heb, kan ik aan de slag voor mijn "proof of Concept" en als dat blijkt te werken, dan ga ik voor een deftig bouwplan en dan een heus prototype.

Voor de mensen die me een beetje kennen:   het zoveelste  Dani'isme....    (het ziet er niet uit, maar als het maar enigszins werkt)
Voor mensen die me niet kennen :  koester geen te hoge verwachtingen, verwacht geen technologische hoogstandjes, ik gebruik liefst huis-tuin- en keuken middeltjes die voor iedereen bereikbaar,betaalbaar en realiseerbaar zijn.      (ref. mijn treinlift op basis van houten constructie en met aandrijving op staalkabel en plastic katrollen, en de  Schiebebuhne gemaakt van een oude HP scanner...)

https://www.youtube.com/watch?v=w9IF8fqhhlM&t=27s

https://www.youtube.com/watch?v=5jgHgEf7-WQ

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: dani op 09 maart 2018, 12:16:21 PMAlleen die zwarte lijn-kronkel vraag ik me af wat daar de bedoeling van is .

Geen idee, en heeft geen betekenis - ontstond blijkbaar bij het exporteren naar jpg  ???  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw