Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelsporen die wél roesten ?

Gestart door Herwig, 06 maart 2018, 14:03:38 PM

Herwig

Chroomnikkel en dergelijke roest niet en dat is dan ook uitdrukkelijk de bedoeling.
Maar zouden er nu nog modelsporen  (00, H0, TT ?) te bekomen zijn die nog wel netjes oxideren ?
(zoals vroeger(?) bijvoorbeeld Kleinbahn holle rails met pinnetjes)

Bedoeling:  maximum code75 om rustig op de buitenvensterbank te leggen. En dan te gebruiken als dummy-rails ...
Er is niks dat zo goed op roest lijkt als ware roest. ( heb dat vroeger gedurfd met wagenladingen "oude metalen" )

Peter

De heel oude Jouef en Lima rails hadden vroeger de neiging van te oxideren/roesten. Maar of je die nog gaat vinden?
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Peco heeft stalen railstaven. Op hun site kan ik ze niet terugvinden en ik weet niet welke profielmaat het is. Maar ik moet nog ergens een papieren kataloog hebben, zal eens gaan zoeken.

bellejt


Herwig

#4
Dank voor uw reactie.
Nog meerdere oude H0      Kleinbahn, Jouef, Lima en zelfs Märklin   code 100    heb 'k wel op zolder.
( ook wat antieke Fleischmann ligt er ergens, maar dat is/was messing.)
Maar 'k had graag lager profiel gevonden,  maximum H0 code 75 .  Omdat de rails als dummy fijner zouden mogen zijn .
( moeilijk of onmogelijk te vinden ? )

Klaas Zondervan

Ik heb de kataloog van Peco gevonden.
Ze hebben (hadden) 2 typen stalen rails.
artikelnummer SL-704BHS is een bullhead rail code 124
artikelnummer IL-5S is een flat bottom rail code 100

Naar gezocht op de website van Peco en van Hattons, bij beide 0 resultaten. Dus ik vrees dat ze dat niet meer leveren.

SuSke

1/1 Roest op een 1/87 baan  ???

Dat is toch een verschil in schaal.
Ik zou dan toch voor een doorgedreven geschilderde verwering gaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Als je echte roest wil op uw rails weet ik misschien een beter trucje, heb dit vroeger nog toegepast voor een schroothoop.

Neem een klein emmertje en maak in de bodem enkele gaatjes., niet teveel want de bodem is juist wat je nodig hebt.
Gooi in dit emmertje alles wat je van metaal (geen aluminium) kan vinden tot je minstens de bodem van je emmer niet meer ziet.
(Hoe meer metaal hoe meer roest) Zet dit emmertje buiten op een plaats waar het makkelijk regen kan opvangen maar waar het ook kan genieten van de zon. Laat dit emmertje zo'n half jaartje buiten staan in weer en wind.

Na een half jaar op een regenachtige dag (niet in putje zomer) verwijder je het metaal uit de emmer (doe het eventueel naar een oud ijzerhandelaar en je krijgt er nog een paar cent voor) en je zal zien dat op de bodem van de emmer een mooi laagje roest ligt.
Deze kan je perfect met een penseeltje overbrengen op je rails of wat dan ook. Is de substantie te droog kan je nog altijd een klein beetje water toevoegen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske


Gebruik daarvoor simpel ijzeren schuurspons, in stukken trekken en in het tuinhuis laten staan...
en anders roest pigmenten die ik kan leveren en goedkoper dan de concurentie...

Herwig

#9
Dank voor de tips.
Voor die wagenladingen  "oud ijzer"  heb 'k eigenlijk ongeveer hetzelfde toegepast:
ijzeren nageltjes, doorgeknipte krammetjes en dergelijke dingetjes. Samen in een potje met ijzervijlsel (sleutel-frees-poeder) en dit dan op de buitenvensterbank en laat maar roesten.    Met als resultaat een oppervlakkige waas van vliegroest die bruikbaar is in H0.

En deze roestsaus dan ook nog gebruiken voor de (zijkant) van de sporen ?  Eventueel gemengd met een verfjus .  Moet kunnen ...