Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

z21 geeft geen fout als het moet

Gestart door Freek, 02 maart 2018, 23:33:30 PM

Freek

Hallo iedereen,

ik heb mij ook een 2de hands z21 aangeschaft (witte). Deze gebruik ik in combinatie met rocrail en er hangt ook een multimaus aan.
Soms heb ik echter nog voor dat er een kortsluiting komt door een lok die over een wissel rijdt. Ik gebruik van die oude lima wissels zonder gepolariseerd puntstuk  :-\
De centrale reageert hier op door de spanning af te zetten en dit komt dan ook op het scherm, in rocrail, en op de multimaus en de led op de centrale brandt rood. Tot hier is alles nog normaal.
Maar heel soms komt het voor dat de spanning wordt afgeschakeld zonder dat er enige feedback is. Ik ben er bijna zeker van dat het getriggerd wordt door een kortsluiting, want op dat ogenblik staat er wel ergens een lok op een wissel.
Ik moet dan gewoon effe de baanspanning afzetten en terug opzetten, en dan kunnen we weer gewoon verder. Dus bv 2x op stop drukken op de multimaus.
Zijn er nog mensen die dit probleem hebben en weten hoe ik dit kan oplossen?
Ok, die wissel moet aangepakt worden en er mag zich geen kortsluiting voordoen, maar ik wil wel altijd feedback hebben als het toch ergens fout loopt.






philippe_007

Hey Freek,

ik rij zelf ook met de z21, bij de installatie van de baan en dus bij het polariseren (met behulp van ESU switchpilot Servo en Extension) heb ik heel veel kortsluitingen gehad (bij het afstellen).
Deze heeft steeds keurig zowel op mause als de z21 de fout gegeven.

Heb je al eens geprobeerd zonder  rocrail en enkel de centrale? Zien of je dit probleem dan ook hebt. 
Indien het zich dan niet voordoet, dan denk ik dat het probleem is tussen rocrail en de z21 (parameter ?)

succes met de zoektocht

Freek

Ik zal het morgen eens proberen.
Maar ik zou verwachten dat als het probleem zit tussen rocrail en z21 het wel gemeld zou worden op de multimaus of op de centrale zelf?
De centrale doet nu alsof er niets aan de hand is, maar de spanning is wel weg.

philippe_007

id, dit zou ik ook verwachten, maar mss dat rocrail een of ander commando stuurt naar de centrale waardoor deze geen fout geeft. 
Het is maar luidop denken dat ik doe... Maar je bent er mss iets mee

anne w

Er zijn centrales waarbij je de tijd dat de kortsluiting er moet zijn voordat de beveiliging reageert, kunt instellen, als dat bij de z21 ook kan dan staat hij wellicht heel kort, zo kort dat dat hij wel uitschakelt maar geen melding geeft.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Freek

Ik heb dit in de z21 al ingesteld op de kortste tijd, maar dit geeft geen verschil.

Freek

Ik heb net wat testen gedaan. Als ik over die wissels rij gestuurd met de multimaus dan komt het probleem niet voor, ik kan het zo ver krijgen dat de vonken van de wielen springen zonder dat de centrale reageert. Als ik het dan te erg maak gaat de centrale natuurlijk wel in fout en zie je dit op alle mogelijke manieren.
Maar als ik dit doe met de loc gestuurd vanuit Rocrail dan heb ik het bijna onmiddellijk voor. De loc rijdt over de wissel en de centrale zet de spanning af maar geeft geen feedback op geen enkel display of led.
Het probleem lijkt dus Rocrail gerelateerd te zijn.


anne w

Beste Freek,

Zit er toevallig/bewust geen instelling t.a.v. aanspreken kortsluitbeveiliging in Rocrail?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Freek

In rocrail heb je inderdaad de mogelijkheid om dit uit te lezen via een sensor ofzo.
Maar als ik echt kortsluiting maak krijg ik sowieso melding in rocrail, maar heel kortstondige sluitingen krijg ik dus niet altijd door ofzo.
Ik ga nog wat verder uitspitten en experimenteren.


INFO

En wat is een kortstondige sluiting dan? Gaat je centrale dan wel uit (rode led), of blijft die gewoon aan?
Eigenlijk is je verhaal en probleem omschrijving helemaal niet zo duidelijk wat er nu werkelijk gebeurd.

Maar als de trein op een wissel stilstaat, is het dan niet gewoon een contact probleem van de trein op dat wissel? En moet hij dan niet gewoon een zetje hebben.

Verder krijg je alleen een betrouwbare kortsluitmelding als je baan op voldoende plaatsen is aangesloten op de railspanning vanuit de centrale.
Als je slechts 2 draadje gebruikt dan heb je kans op een te grote overgangs weerstand en zal de kortsluit detectie niet werken, en alleen resulteren in zoemen.
Ook denk ik dat je het niet in RocRail moet zoeken, maar meer in je baan en aansluiting.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Freek

- Als de treinen gestuurd worden vanuit rocrail:
soms bij een kortstondige sluiting zet de centrale de spanning af, maar geeft hier geen enkele feedback van, geen rode led, niets op het scherm van de multimaus en niets in Rocrail.
Dus alle treinen staan zonder spanning en een duwtje heeft geen enkele zin.
Als het echt fout loopt, vb een trein ontspoort en maakt kortsluiting dan gaat de centrale wel in fout en staat het ook op de multimaus en in rocrail.
- Als de treinen bestuurd worden met de multimaus:
De locomotief rijdt over de des betreffende wissel, ik zie een vonk van onder de wielen komen, maar alles blijft gewoon werken of de centrale gaat in fout en de rode led knippert.
Maar ik krijg het met de multimaus niet zo dat de spanning afvalt zonder enige feedback.

Ik ga er momenteel vanuit dat het iets met rocrail te maken heeft. Ik probeer het te reproduceren dat ik een trace kan posten op het rocrail forum.






INFO

Freek, een beetje vreemd verhaal, want zo werkt kortsluit preventie niet, het wordt helemaal uitgezet, maar niet gedeeltelijk, en zeker niet op die manier.
Ik zou als ik jouw was maar eens de bedrading controleren en kijken of er wel voldoende aansluit punten zijn.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

AtMoPo

Freek,

Heb eens iets gelijkaardigs voorgehad.
Welke voeding hangt er aan uw z21?
Als het de originele is dan kan er niet veel meer aan dan een standaard startsetje.
Ikzelf heb er die van de ECoS eens aan gehangen en dan kan dat ding heel wat meer aan.
AtMoPo

Freek

Het is inderdaad een beetje een vreemd verhaal. Vandaar ook mijn vraag hier  :)
Ik heb ieder stuk rail gevoed vanaf een ringleiding. Alle rails worden gevoed van de z21. De z21 zelf krijgt zijn spanning van de standaard adapter die er bij zat. Het is dan ook slechts voor 3 loks momenteel.
Mijn hele baan staat dan ook volledig zonder spanning op dat ogenblik, niet slechts een deel. Ik weet niet waar je dat uit verstaan hebt. Geen enkele lok kan dus nog rijden, en alle lichten zijn uit.
De centrale zelf geeft echter niet aan dat er een kortsluiting geweest is of dat ze af zou staan.




INFO

Is dit een bestaande ex analoge baan misschien??

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.