Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ESU LokSound V4 programmeren (VBV serie 23)

Gestart door Belgaboy, 28 februari 2018, 11:16:56 AM

Belgaboy

Ik heb een serie 23 gekocht bij VBV (2347) met sound en heb toen de decoderinstellingen opgeslagen op mijn pc via de Lokprogrammer.
Nadien heb ik er een LokPilot decoder ingestoken maar ik wil nu toch terug met geluid kunnen rijden. De originele LokSound decoder is jammer genoeg niet meer beschikbaar.

Nieuwe LokSound V4.0 M4 aangeschaft en deze wil ik terug programmeren maar nu zegt de Lokprogrammer dat het huidige project geen geluid bevat...(?)
Heb ik iets verkeerd gedaan bij het opslaan? of kan het niet volgens mijn werkwijze?

Indien meer info nodig is vraag gerust...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

ceuleer

Hé Patrick,

wanneer je een backup maakt van een sounddecoder, dan worden alleen de instellingen opgeslagen, en geen soundfiles.
Wanneer je de decoder dan overschrijft met een andere soundfile zijn de originele files verwijderd.
Dus wanneer je een backup maakt van een soundfile, dan kan je experimenteren met de motor- en geluidsinstellingen, en de originele instellingen kan je dan via de lokprogrammer terug op de decoder schrijven.
Je zal de file terug bij VBV moeten laten uploaden.
Of misschien is deze file ook wel op de ESU site te downloaden. Maar VBV durft al eens een eigen sound opnemen voor zijn modellen. Er kan dus wel verschil in zitten.

Rangeerduivel

Patrick,
Je moet er rekening mee houden dat Van Biervliet zijn eigen sounds "beschermt" en deze als zodanig niet copiéerbaar zijn.
De aangevoerde reden daarvoor is het feit dat zijzelf er (veel) voor betaald hebben en daardoor de sound enkel verkrijgbaar is voor klanten die een loc of minstens een decoder bij hen aankopen.

;)

Edit; Ondertussen meegelezen, en de laatste paraaf van Gunter heeft in feite dezelfde inhoud van wat ik hier beweer...

Belgaboy

Hoe kan ik dan een back-up maken van de originele soundfiles? Moet ik iets speciaals doen via de Lokprogrammer?

Ik bezit nog een aantal locs en treinstellen van VBV waarvoor ik dus een "onvolledige" back-up heb...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

bellejt

van de sound kan je GEEN  backup maken.Is al duizenden malen vernoemd op het forum.Enkel de gewone instellingen kan je backuppen.
Je kan in de decoder wel soundfiles inladen die te vinden zijn bij ESU.

ceuleer

Hoe je het verschil in soundfile en backup kan zien

bv: een originele soundfile van de ESU site voor de Class 66 is 4,17 MB groot.
      een backup van de instellingen van deze file die ik gemaakt heb is maar 172 kB groot.



Belgaboy

Citaat van: ceuleer op 28 februari 2018, 11:54:40 AM
Hé Patrick,

wanneer je een backup maakt van een sounddecoder, dan worden alleen de instellingen opgeslagen, en geen soundfiles.
Wanneer je de decoder dan overschrijft met een andere soundfile zijn de originele files verwijderd.
Dus wanneer je een backup maakt van een soundfile, dan kan je experimenteren met de motor- en geluidsinstellingen, en de originele instellingen kan je dan via de lokprogrammer terug op de decoder schrijven.
Je zal de file terug bij VBV moeten laten uploaden.
Of misschien is deze file ook wel op de ESU site te downloaden. Maar VBV durft al eens een eigen sound opnemen voor zijn modellen. Er kan dus wel verschil in zitten.

Gunther,

Hoe maak jij dan die back-up van de soundfile?
Lees hier enkel posts lager dat dit niet mogelijk is...ik kan even niet meer volgen.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Citaat van: Ben op 28 februari 2018, 13:09:47 PM
Soundfile reeks 23 kun je bij Esu downloaden: http://projects.esu.eu/projectoverviews/1?type=all&order=date&country=be

Gr, Ben.

Bedankt Ben, daar had ik ondertussen ook al gezocht en ik heb deze ook geïnstalleerd maar zoals reeds gezegd is dit niet dezelfde sound als die er origineel opstond...VBV gebruikt zijn eigen versies.
Toch bedankt
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Rangeerduivel

#9
Citaat van: Belgaboy op 28 februari 2018, 13:27:29 PM
VBV gebruikt zijn eigen versies.

Zoals blijkt, en zo'n decoder met hun eigen versie erop betaal je de leuke prijs van 140€!
Enige andere aanbreng van uwentwege wordt afgedaan met "néje, d' ès e stroatje zonder ende wè ...!"
Dat heb ikzelf mogen ondervinden toen ik voorstelde om hun sound (tegen betaling) op een nieuwe decoder die ikzelf nog op voorraad had, te laden.
En dat voor een (diesel)loc die ik op dat moment in bestelling (reserveren) had....
Dat is hun invulling van "service"!

:-\

ceuleer

Je kan een backup maken van een sounddecoder, maar alleen de instellingen zonder geluiden worden opgeslagen.
Je moet dus een originele soundfile hebben die je op een loksounddecoder schrijft om geluid in uw loc te hebben, met een backup die je zelf maakt, kan je alleen de instellingen die je van uw loc gemaakt hebt terug zetten, als bv. bepaalde lichtfuncies niet meer werken omdat je deze instelling ongewild gewijzigd hebt, en niet meer weet hoe alles origineel stond.

Belgaboy

Is toch een raar gegeven dat een back-up slechts een gedeelte van de inhoud van je decoder wegschrijft, nl de instellingen.
Had dit zo gedaan voor alle locs van VBV maar die back-up's zijn nu dus waardeloos.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

bellejt

ik heb hier ook backups en die zijn goed als je een nieuwe decoder moet plaatsen of instellingen veranderen (of experimenteren). Dat de makers van privé soundfiles die niet willen vrijgeven is logisch want daar kruipt veel geld in. Voor bepaalde modellen zoals Belgische (of CFL) diesels zijn er echter betere files te vinden voor esu oa van Dirk Achttien.

Belgaboy

Johnny,

Ik kan je volgen dat die sound files niet zomaar worden vrijgegeven maar ik heb die toch zelf ook betaald bij aankoop van de loc.
Lijkt me dan toch ook niet meer dan logisch dat ik ze nadien terug  kan installeren op een nieuwe decoder...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

bellejt

als je dat wil moet je de garantie maatregel inroepen voor een defekte decoder en die terug bij hun binnengeven en je krijgt gegarandeerd een nieuwe zonder kosten.Je betaald voor een decoder met soundfile erop.Niet voor de prive soundfile apart. De soundfiles van esu zijn wel gemeengoed en kan je dan downloaden.
Als ze de file aan 1 persoon geven staat ze gegarandeerd vrij ter beschikking binnen de kortste keren en dan is hun winst verloren.
Het kost al een fortuin om modellen en sound te maken en ben van mening als je niet akkoord gaat met hun verkoop je maar de versie zonder sound moet kopen.
Als men op een auto ook bijbetaald voor opties dan moet men later ook niet afkomen bij de aanschaf van een nieuwe wagen (of vervanging) dat men al eens heeft betaald.Ik moet ook voor mijn coyote en internet in de wagen om de 2 jaar een update betalen.Veeg ik die toepassing weg dan moet ik ook de volle pot voor een nieuwe installatie betalen.Koop ik een nieuwe wagen dan meot ik ook opnieuw betalen net als met een decoder die je vervangt