Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Charbonnage et Vicinal in H0

Gestart door Decauville_nl, 19 februari 2018, 00:14:42 AM

Decauville_nl

Na lang wikken en wegen ga ik weer proberen een baantje te bouwen, naar een ontwerp wat ik al jaren op de plank heb liggen... In H0 deze keer... Een kleine Belgische Charbonnage met 12mm tramspoor met rolwagenvervoer en H0f mijnspoortjes. Onderliggende motivatie is dat ik voor dit plan min of meer echt de ruimte heb, ik gebruik kan maken van veel koopspul en (gekitbashste) kits en dat ik het eindresultaat thuis kwijt kan, ik kan er thuis mee rijden (rangeren), het kan geshowd op modelspoorexpo's en het kan gebruiken voor de Moteurs Moës Expositie in het Mechanisch Erfgoed Centrum in Dronten (NL) (waarover later meer).

Zoals gezegd is het onderwerp een Belgische Charbonnage met meterspoor tram aansluiting en mijnspoortjes. Tijdperk ruwweg net na oorlogs..  De mijn heeft in een vooroorlogse moderniseringsronde een nieuwe schachttoren en een gemoderniseerd ondergronds spoornet gekregen. In de na oorlogse opleving van de industrie bloeit de vrij kleine mijn ook weer even op. Een cameo moet worden dat er twee Moës mijnlocomotieven worden aangeleverd. Gerangeerd wordt er bovengronds nog met oeroude Moës meterspoor gloeikopdiesels.  Het meterspoor mijnemplacementje takt af van de Vicinal meterspoor hoofdlijn die achter de mijn langs loopt.. Die Vicinal loopt door een hoofdstraat met woonhuizen, een kroeg en nog meer mijngebouwen...buizen en bruggen over de straat..de weg linksachter verdwijnt onder een normaalspoorviadukt.....

Ik heb een ruwe schets in SketchUp gemaakt van het idee, bewust niet echt afgewerkt of gedetailleerd, dat moet met echte modelbouw gaan gebeuren. De steenberg of "terril" komt op de achtergrondfoto. Ik heb de afgelopen jaren enorm veel referentie materiaal van het internet verzameld... Ik heb bij Joswood een passende schachttoren besteld.... Dus ik moet nu wel van start... wordt vervolgd...

Vastleggen in volledig scherm 10-2-2018 014755 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

Vastleggen in volledig scherm 10-2-2018 014843 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

610_001a by Arnoud  Bongaards, on Flickr

129_001 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

Vastleggen in volledig scherm 10-2-2018 181346 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

Vastleggen in volledig scherm 10-2-2018 181236 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

Vastleggen in volledig scherm 10-2-2018 181419 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

Vastleggen in volledig scherm 10-2-2018 181716 by Arnoud  Bongaards, on Flickr

modelbouwpatrick

ga ik zeker met belangstelling volgen

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

Ziet er niet slecht uit, echt een cool plan!!  8) 8)

Ben al even benieuwd als bovenstaande mannen.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

PeterVG

Arnaud, ik was al een tijdje gefascineerd door uw posts op flickr.
Daarom ben ik zeer verheugd dat hier het hele verhaal achter jouw baantje te lezen zal zijn. Dit boeiende thema heeft me al bij de kraag gevat. Ik was al op zoek gegaan naar jouw voorbeeld mijn op het internet ;-) Blijkbaar stond de mijn in Cronfestu tussen Morlanwelz en Binche.

Gerolf

Bijzonder interessant  8)
Ik volg met plezier  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GDE

Alvast zeer sfeervol en veelbelovend plan . Mooi project Arnoud .

Cord

Ik ben zeer geïnteresseerd in steenkolenmijnen. Begrijp ik nou uit je verhaal dat je ook ondergronds gaat? Dát zou helemaal een feestje worden.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Decauville_nl

Dank voor de interesse en aardige woorden!

Neu ga niet ondergronds..... Op zich interessant... Maarrr eerst maar s zien of we het bovengronds voor elkaar gaan krijgen.... 

Pierre

Bijzonder interessant plan. Ik volg je met veel belangstelling. ;)
Groet Pierre.