Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

welke ondergrond water ?

Gestart door 59erke, 17 februari 2018, 14:02:27 PM

59erke

Hallo iedereen even een vraagje.

Iedereen kent wel de talloze producten die aangeboden worden om water na te maken.
Nu nergens vindt ik specifieke informatie terug over de ondergrond waarop dit goedje uitgegoten word.

Sommige fabrikanten spreken dat alle ondergronden geschikt zijn, andere zeggen dan weer niets.

Ik werk voor dit project specifiek met een gipsen hardshell ondergrond (gemaakt van gipsverband), is het aangeraden om het goedje rechtstreeks op het gips te gieten of dien ik er nog een laagje van iets op te leggen.

Een houten ondergrond kan ik helaas niet toepassen, dus deze optie valt sowieso weg.
De vraag welk product ik ga gebruiken ben ik ook nog niet helemaal uit.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Kautenbach

Gips kan, meestal, prima. ;)   Ik neem aan dat je nog een nnodem initiatie gaat aanbrengen of verf ofzo, belangrijkste is de waterdichtheid.

Enig idee welk type water immitatie je gaat toepassen?

59erke

Het is de bedoeling om een klein smal beekje na te bootsen dat bijna volledig is dichtgegroeid.
Dus veel water ga je niet echt zien, maar wil het er wel in hebben.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Ik schilder de ondergrond eerst met gewone matte verf, waarna ik er zandkleurig strooimateriaal op lijm met verdunde houtlijm.
Na het drogen zorgen dat de randen goed afgeplakt zijn zodat het "water' niet kan wegvloeien.
Daarna gebruik ik een dun laagje  Faller 171661 Naturwasser als basis.Ondergrond verder detailleren naar keuze en een dikkere soort "water" als toplaag
bv. Noch 60872 Wasser effekte
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Citaat van: Peter op 17 februari 2018, 15:55:33 PM
Ik schilder de ondergrond eerst met gewone matte verf, waarna ik er zandkleurig strooimateriaal op lijm met verdunde houtlijm.
Na het drogen zorgen dat de randen goed afgeplakt zijn zodat het "water' niet kan wegvloeien.
Daarna gebruik ik een dun laagje  Faller 171661 Naturwasser als basis.Ondergrond verder detailleren naar keuze en een dikkere soort "water" als toplaag
bv. Noch 60872 Wasser effekte

Peter, die ondergrond is dat dan gips of iets anders ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter