Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Stotterende Break

Gestart door yannickvw, 15 februari 2018, 10:22:13 AM

yannickvw

Ik heb hier een Break van Olaerts maar op mijn spoor rijdt hij voor geen meter.

Na een paar cm gereden te hebben valt hij steevast stil...mijn andere treinen rijden wel perfect. Aan de sporen kan het niet liggen. Zijn wielen zijn ook proper. Ik heb hem ergens anders ook ééns laten rijden (baan met Multimaus), daar reed hij wel perfect?

Ikzelf rij met een Piko Smartcontrol.

Hierbij een filmpje om het probleem even te illustreren:

https://youtu.be/tuEABg80p04

Klaas Zondervan

De verlichting brandt wel, dus aan de stroomafname zal het niet liggen .
Misschien de motor eens schoonmaken?

yannickvw

Had hem eens binnengedaan bij Olaerts...Daar hebben ze er eens naar gekeken en getest en was Ok...en op een andere baan reed hij ook zonder problemen  :-X

Michiel

Blijkbaar is de combinatie van jouw baan met de piko smartcontroler en dit specifiek stel een probleem. Je zal selectief moeten gaan werken om naar de oorzaak te werken: tijdelijk als test een andere controller (MM lenen?) op jouw baan aansluiten, als test een andere decoder in het stel plaasten, Piko controller + stel op een afzonderlijk stukje rail laten rijden... Probeer om te werken naar de oorzaak door middel van uitsluiting, want zo vanop afstand is elk voorstel toch een beetje gokken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

#4
Zoals Sherlock zei, als je alle andere mogelijkheden hebt geëlimineerd, dan...
Hij rijdt op ander banen ok
Hij rijdt met andere controllers ok
Andere treinen op jouw baan rijden ok
Dan is het je Piko Smartcontrol... Instellingen eens nakijken.
Een Locprogrammer is zo'n handig ding... heb ik hier al tot in den treure staan verkondigen. (tussendoor  ;) )
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Koen

@ Yannick,

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Probleem zat hem in de decoder.
Decoder vervangen en nadien reed deze enige tijd goed daarna terug hetzelfde probleem. Blijkbaar is de stroomafname door de verlichting te hoog.
Wanneer je de verlichting uit laat, blijft deze goed rijden.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

Citaat van: Alberke op 15 februari 2018, 10:44:30 AM
Zoals Sherlock zei, als je alle andere mogelijkheden hebt geëlimineerd, dan...
... dan is het de melkboer!  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Volgens mij is de decoder in de Olaerts Break te licht.
Had hetzelfde probleem in mijn Brawa V320 met twee motoren

Na een zwaardere decoder was het probleem voor altijd opgelost.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Als dat zo is moet Olaerts voor een andere decoder zorgen. Het product voldoet immers niet aan de verwachtingen door hun gesteld.

itchy

Citaat van: Peter op 15 februari 2018, 11:06:02 AM
Volgens mij is de decoder in de Olaerts Break te licht.
Had hetzelfde probleem in mijn Brawa V320 met twee motoren

Na een zwaardere decoder was het probleem voor altijd opgelost.
of de binnenverlichting vervangen door (zuinigere) LED's ?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Klaas Zondervan

Als de decoder te licht is, hoe kan het dan dat hij op een andere centrale wel goed rijdt?

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 februari 2018, 12:39:47 PM
Als de decoder te licht is, hoe kan het dan dat hij op een andere centrale wel goed rijdt?
Dan zou het inderdaad nog aan de voeding van je baan kunnen liggen die te licht is.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bellejt

juist aantal rijstappen ingesteld ?

Michiel

Ik dacht eerder in de richting van een hogere spanning gebruikt door de Piko controller dan vb een Multimaus, waardoor piekstromen groter worden, en dus de auto-zekering sneller afsluit, of misschien een assymetrische digitale voeding (diode in voedingslijn defect?) waardoor de decoder met ABC (of zoiets) meteen in de rem gaat.

Maar het blijft gissen. Uitsluitende testen zouden al meer in een bepaalde richting moeten wijzen (locdecoder, controller, baan).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Als je het filmpje bekijkt kan je al één ding uitsluiten: het is niet de voeding die het opgeeft want het licht blijft branden.
Al eens geprobeerd met alle lichten uit? (van de Break  :) )
Ik heb zelf geen Piko, maar ik heb wel een gelijkaardig verschijnsel bij mij opgelost door een instelling in de centrale.
Soms is Google je vriend  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D