Ringloods (met opbouw) en draaischijf.

Gestart door Pierre, 12 februari 2018, 19:12:04 PM

Pierre

Nieuw project is een ringloods met een opbouw. Ik heb me een beetje laten inspireren door de vroegere locloods in Hilversum. Ik ben al zoekende naar een foto deze tegen het lijf gelopen. Geen idee wie hem heeft genomen (of geplaatst) maar ik ben hem er zeker dankbaar voor. Ik weet nog niet of de opbouw boven één of twee deuren komt. Dat zien we wel als het zover is.



Het basis materiaal komt uit een aangebroken bouwdoos die ik van Wim (Cord) heb gekregen in ruil voor een broodje kroket met een Cola (alsnog bedankt hiervoor Wim).



Twee ontbrekende vloerplaten maak ik van een stuk styreen plaat van 1mm. Dat is dezelfde dikte als de originele platen.



Ook van de draagconstructie van het dak ontbreekt hier en daar een stukje.





Dan loopt het project een beetje vast. De hoeken waarin de loods gebouwd is zijn minder scherp als mijn oude loods en de nieuwe zal dus een stuk verder van de draaischijf af moeten komen te liggen en ... dat gaat even niet!  :o Ook kom ik wat aansluitingen te kort op de draaischijf voor de ontbrekende rails. Ik zal dus op zoek moeten naar een uitbreiding. Er zit niets anders op dan de (al geheel ingebouwde) draaischijf te verplaatsen. Er komt nog een fly-over en daar zal ik voor moeten blijven zodat ik ruimte heb voor de palen die de fly-over brug dragen moeten. Kortom ... weinig ruimte dus! We gaan het beleven. ;)



Ik ben al wel begonnen met de draaischijf uit te bouwen en uit elkaar te slopen. Was nogal een dingetje omdat overal lijm tussen was gelopen en het plastic redelijk hard geworden is na jaren. Met als gevolg dat er verschillende railaansluitingen afgebroken zijn. Gelukkig geen schade die niet meer op te knappen is.



Dan het gat verplaatst zodat ik genoeg ruimte heb om de nieuwe locloods te plaatsen.



Het stuk wat ik er uitgezaagd heb kan er aan de andere kant zo weer in gelijmd worden met een nieuw laagje piepschuim.



Ik kwam drie rails aansluitingen te kort en heb daar drie uitloopstukjes voor gebruikt waar ik domweg een stukje rails aan heb gesoldeerd.





Even passen zodat ik kan kijken waar de nieuwe aansluitingen moeten komen te zitten.



Eén uitloopstukje moet ik opnieuw maken. Ik heb de anderen gebruikt voor de aansluitstukken omdat hier aan de onderkant sleepcontacten zaten. Die heb ik bij een uitloopstukje niet nodig dus kan ik daar gewoon een kaal stukje voor gebruiken waar ik wat stukjes rails op lijm.



Gelijk maar een beetje roest en vuil aanbrengen.



En het huisje uit elkaar slopen. Dit is een huisje wat te nieuw naar mijn zin en is volgens mij eigenlijk voor e-locs met bovenleiding.



De schijf is zo vuil genoeg en die ga ik morgen als alles goed droog is inbouwen.




Groet Pierre.


sdz1976

Wat een mooi project alweer  :) :) 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Gaat vast weer heel mooi worden Pierre.
Ik ga je volgen man.

grt Piet.

Pierre

Groet Pierre.


DFS


Pierre

Dankjewel Sven.






De schijf zit er in en ....



.... het huisje is aangepast. De deur was ook te laag en die heb ik ook aangepast. Bram kan nu gewoon z'n pet ophouden als hij naar buiten gaat.





Groet Pierre.


Cord

Ziet er weer wonderbaarlijk uit.
Dat huisje is veel beter zo. Komt daar ook verlichting in? Of is dat lastig met zo'n ronddraaiende brug.
Ik ben benieuwd naar de rest van het verhaal.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Dank je Wim.
Nee ... er komt geen verlichting in. Wel komen er om de schijf heen verschillende hoge lichtmasten.






Verder met de ringloods.
Van de kleine delen ontbreekt er nogal wat maar de grote delen zijn redelijk compleet. Ik mis alleen een voorkantje maar dat maakt niet zoveel uit omdat ik boven de middelste deur een verhoging wil maken. Ik vraag me trouwens af wat er in deze ruimte zit. Watertoren/tank misschien? Als iemand het weet hoor ik het graag.



Ik kom nog wel een beschadigd deel tegen dat eerst gerepareerd moet worden.





De rare witte draagconstructie daar probeer ik een houtprofiel op te schilderen.



Op zich vind ik het geel van de muren wel wat hebben maar het is me iets te "zonnig" en ik meng daar maar een ander donkerder kleurtje voor De pilaren langs de muren worden straks "betongrijs". Eén van de draagbalkenconstructies heb ik gehalveerd waardoor ik twee delen heb waar straks de steunmuur voor de boevenbouw tegenaan komt.



Al bouwende krijg ik ineens een idee om naast de loods nog een kleine uitbouw/werkplaats te maken voor kleine diesellocjes. Hiervoor heb ik een muurtje nodig met ramen er in en ik besluit twee van de achtermuren op te offeren en nieuwe te maken met één raam er in zodat ik twee muren en 4 ramen over heb. Twee ramen voor de uitbouw en twee voor de opbouw.



Dus ...



Ik heb natuurlijk ook deuren nodig en gebruik twee deuren van de oude locloods om deze aan te passen voor mijn nieuwe werkplaatsje.







Als ik alle delen tot nu toe even los tegen elkaar zet is dit het voorlopig resultaat.



Groet Pierre.


Cord

Ik vind dit wel wat worden. Ziet er weer top uit!
Ga je de rails wegwerken in de vloer of komen ze er los op te liggen?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

De rails komt als het goed is in de vloer te liggen. Het is nog even een dingetje omdat ik de loods er af moet kunnen tillen en de vloer toch goed moet passen langs de rails.
Groet Pierre.


Cord

Poeh, dat wordt wel een dingetje. Als je die complete loods van de grondplaat moet kunnen tillen dan moet die loods van zichzelf al behoorlijk wat stevigheid hebben om niet bij het optillen uit elkaar te vallen. Dat zou met extra versteving aan de binnenkant wel te doen moeten zijn.
Mooi project!
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Update:

Weer wat verder met de opbouw van de loods. Alle muren zitten er nu in en het meeste "geel" staat in de verf.



Nu de loods redelijk stevig in elkaar zit kan ik de brugjes tussen de deurstijl weg snijden en de loods gebruiken als mal voor de sporen die er in moeten komen te liggen.



Een verfkleurtje mengen voor de donor deurtjes zodat ze er ook een beetje bij passen.





Dan de sporen op maat zagen en vastlijmen.



De achterste sporen liggen het meest in het zicht en daar wil ik dan ook inspectieputten in maken (met verlichting). Een beetje zoals de foto hieronder.



De rails heb ik aan de buitenkanten gelijmd zodat ik binnenin een gedeelte weg kan halen.





Dit moet het ongeveer gaan worden. Ik wil twee van deze bakjes maken en die er in lijmen. De maten zijn een beetje gegokt met behulp van een Preisertje en locje. Ook moet er verlichting in komen aan de kant waar je niet op kijkt.



Uit de rommeldoos komen een paar bruikbare trapjes.



Wordt vervolgd ....
Groet Pierre.


mahtoska1

Knappe dingen! En wat een bouw snelheid.

PeterC

Pierre,

Ik volg in stilte maar wel met volle aandacht!
Een zelfbouwloods uit restdelen van kits staat bij mij ook nog op het programma.

We zijn hier met velen een 'foto-kijk-graag-forum', dus doe zo verder  ;)
Groetjes, Peter