Soms is onze hobby (te) duur

Gestart door Peter, 12 februari 2018, 17:49:00 PM

Havoc

Citaat van: Peter op 13 februari 2018, 11:36:13 AM
er zijn merken genoeg die die modelletjes hebben, bv. Rietze, Stadt im modell, enz.
Alleen zijn die van gewone kunststof en dus niet te verlichten

Kan je zo dan geen afgieten in doorschijnende kunsstof en schilderen? Moet zelf niet 100% transparant zijn, leds geven toch meer licht dan je zou willen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

#16
Nog even terug komen op het onderwerp (TE) dure modellen.
In het laatste nummer van Eisenbahn Journal staat een advertentie van de zeer gekende modelspoorwinkel Schweickhardt in Waiblingen
Ik weet het, het zijn spoor 1 modellen maar...... :o :o :o :o :o :o :o :o
Fulgurex Ae6/8 van de BLS 6999,00 euro
Proform br 53 001 DRG 8999,00 euro
Bockholt Br T14.1 KPEV 9990,00 euro

Ter info:  NEE, DE KOMMA staat NIET verkeerd ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

je bent niet direct verplicht die modellen te kopen, net als wagens heb je modeltreinen beschikbaar volgens grootte en inhoud geldbeugel  :-\

rgp

Hallo,

Je moet die modellen inderdaad niet kopen en neen de komma staat niet verkeerd.

Als je klanten een bepaald "kwaliteit lastenboek" verlangen dan hangt daar een prijs aan vast.  Meestal ook nog veel handwerk en in China werken ze niet meer voor een kom rijst.

Aan de steeds weer onderliggende toon, zou ik zeggen: start een bedrijf (dus niet achteraan in uw werkplaats in 't zwart, he), bouw die loks en verkoop ze ....  aan de helft van de prijs (wat dat zit ook in de ondertoon)

Roland

Peter

Begrijp me niet verkeerd.
Ik wil geen spoor1 modellen kopen hoor.
Maar (in mijn oude rekenkunde): 9990 euro is ...400.000 belgische frankskes. Denk dat er mensen zijn die er een heel jaar voor moeten werken, maar ja, die zullen geen spoor 1 baan hebben natuurlijk
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Peter op 15 april 2018, 12:09:11 PM
Maar (in mijn oude rekenkunde): 9990 euro is ...400.000 belgische frankskes. Denk dat er mensen zijn die er een heel jaar voor moeten werken, maar ja, die zullen geen spoor 1 baan hebben natuurlijk
ik denk niet dat dit soort zaken gemaakt wordt voor ne werkmens of iemand op rust maar voor mensen die dat op een week of een maand verdienen en die zijn er ook !

Dirky

Een geluk dat die klanten er zijn :-) Ik zou anders geen werk meer hebben... (en zou ik ook niet de kans gehad hebben die grote bruggen te maken)

Dat wereldje van rijkere modelspoorders bestaat inderdaad. Verzamelingen van 500000€ zijn echt geen uitzondering... Maar een geluk dat ook dat geld rolt!

PS: Ik heb voor een twintigtal jaren een Duitser leren kennen die als hobby "warbirds" heeft. Hij heeft - ondanks zijn vrij hoge leeftijd (+/-70) - nog een restauratie van een Messerschmitt 109 "besteld". Hier spreekt men dan over bedragen met 6 tot 7 nullen voor de komma.  :)

Cedric

Ik denk dat je bij iedere hobby wel zaken met zo'n exuberante prijzen gaat terugvinden (denk maar aan dure wielrennersfietsen, dure reizen, old-timers, race-auto's , ....)

Ik zou zelf nooit zo'n bedragen betalen voor een hobby, maar het is waard wat de zot ervoor geeft en doet de economie draaien  :D

Dat modelspoor duur is, is inderdaad ook hoe je het bekijkt. Ik ben met mijn depotgebouw meer dan een jaar zoet geweest en kostprijs hiervan is minimaal aangezien bijna alles zelfbouw is  :)

rgp

Aan Peter en Peter,

Spoor 1 niet voor werkmensen ?  Toen de 51 uitkwam waren er hier op dit forum die de 9 (negen !) varianten tegelijk bestelden, idem voor de HLE 26, .....

Een model van 9999 euro kan perfect door een werkmens gekocht worden, op voorwaarde dat hij ervoor spaart; die man heeft ook een meer 'gecibleerde" verzameling die meestal kleiner is (in geld) dat menig HO die van ieder model ieder nummer moet hebben om gelukkig te zijn.

Roland

Alberke

en voor 9999 kan je al een klein autootje kopen, en voor nog eens 9999 de verzekering en het onderhoud en wat benzine, en dan heb je nog wat over voor een B&B hier en daar. Zo kan je de wereld zien en eventueel echte spoorwegen, in plaats van met die stomme treintjes te spelen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

of zou je een 12tal internat.treinsamenstellingen met loc kunnen kopen 8) en met wat geluk heb je nog wat over  ;)

Gerolf

#26
Citaat van: rgp op 15 april 2018, 19:03:34 PMEen model van 9999 euro kan perfect door een werkmens gekocht worden, op voorwaarde dat hij ervoor spaart;

Dat is wel héél kort door de bocht: Hoeveel jaren moet die sparen met laat ons zeggen 2000 per maand en nogal wat vaste kosten ?  ::)

Citaat van: rgp op 15 april 2018, 19:03:34 PMToen de 51 uitkwam waren er hier op dit forum die de 9 (negen !) varianten tegelijk bestelden, idem voor de HLE 26, ...

Tja, en ik heb ook al andere dergelijke verhalen gehoord. En dan volgden (v)echtscheidingen en ...
   OF het waren "modelspoorders" met een riant inkomen die alle varianten van bvb Olaerts zijn messing, of Ballien leegkochten ...
  ... maar ik gun ieder zijn modelspoorbeleving, en de handelaars (en vooral kleinseriefabrikanten) dergelijke klanten  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

als zo'n werkmens een autootje van 9999 kan kopen lukt zo'n loc ook... Zo klinkt het al minder exotisch toch?
Maar goed, je druk maken over zulke prijzen voor modellen vind ik toch een beetje als klagen dat autorijden toch wel erg duur is, kijk eens wat een lamborghini kost...

OlivierV

Ik krijg altijd maar meer en meer de indruk dat men liever zaagt over de prijs van een product of liever alles heeft dan iets te bouwen en je daarmee te amuseren of je te amuseren met wat je effectief bezit. Het principe van dozen kopen en deze wegstoppen snap ik nog altijd niet goed. Je kan dan wel zeggen dat je dit en dat hebt maar je doet er niks mee.

Daarom mijn advies, amuseer je wat meer. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Floris

Goed plan!
Denk trouwens dat dat modellen kopen en op de plank leggen ook een soort armoede is, de wil is er wel om er wat mee te gaan doen maar de moed en/of de tijd ontbreekt... En daar is eigenlijk maar 1 remedie voor: alles aan de kant en gewoon aan de slag gaan.