Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

magnetische velden

Gestart door modelbouwpatrick, 04 februari 2018, 11:38:11 AM

modelbouwpatrick

allemaal bedankt voor de info kan weer verder

B_Modelbouw

Wat is het nut van een ringleiding ?
Soms zie ik blanke kopere geleiders als aansluitdraden

Als we weten dat lange draden als antenne werken, je het digitale signaal niet in lus mag leggen...
en werkt met spoordetectie in secties kun je al niet werken met een ringleiding.
Iedere sectie wordt aangesloten om een bezetmeldmodule en deze afstand houdt je zo kort mogelijk.

Veel belangrijker is dat je voedingskabels en signaalkabels van elkaar gescheiden houdt...
in gescheiden trajecten per signaal of voedingskring. Aandacht te besteden aan je aansluitingen,
en waar nodig maak je potentiaalverbindingen tussen verschillende voedingen... zoals beschreven in de handleiding van je centrale.

Al vallen al die EMC storingen op een Modelbaan best wel mee, en heb ik daar geheel geen problemen mee. Ik heb kabels voor de aandrijving van mijn servomotors vlak bij magneetspoelen lopen en dat geeft geen interferenties.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Ben

Citaat van: B_Modelbouw op 05 februari 2018, 00:06:46 AM

Als we weten dat lange draden als antenne werken, je het digitale signaal niet in lus mag leggen...
en werkt met spoordetectie in secties kun je al niet werken met een ringleiding.


Dat van die lus begrijp ik niet. Hoe zit dat dan met sporen in een lus?

En één railstaaf wordt gevoed vanuit de detectie printen, hoe zit het dan met de andere rail en bijvoorbeeld wissels, dat gebeurt dan toch vanuit een ringleiding?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Citaat van: B_Modelbouw op 05 februari 2018, 00:06:46 AM
Wat is het nut van een ringleiding ?
Soms zie ik blanke kopere geleiders als aansluitdraden

Als we weten dat lange draden als antenne werken, je het digitale signaal niet in lus mag leggen...
Wat bedoel je hier precies mee? In plaats van over een ringleiding spreken we beter over een centrale voedingsleiding. Hoe je die het best aanlegt hangt af van het sporenplan. Soms is een vertakte structuur handig, in een ander geval is een ringvormige structuur meer voor de hand liggend. Beide is mogelijk.

Michiel

#19
Citaat van: B_Modelbouw op 05 februari 2018, 00:06:46 AM
Wat is het nut van een ringleiding ? ...
Als we weten dat lange draden als antenne werken, je het digitale signaal niet in lus mag leggen...
en werkt met spoordetectie in secties kun je al niet werken met een ringleiding. ...

Wanneer men digitaal rijdt, manueel zonder bezetmelding, dan is een ringleiding (hoeft niet letterlijk een "ring" te zijn) evident, ze volgt het sporenverloop.

Wanneer men met bezetmelding (en terugmelding) gaat werken, dan heeft dat wel degelijk invloed op hoe de ringleiding wordt gelegd. Een ringleiding heeft zin, maar ze zal niet meer het sporenverloop volgen. Dikwijls vinden we, bij gebruik van de "klassiek" bezet- en terugmeldmodules (8 of 16 lijnen) de volgend situatie terug:

J volgt het sporenverloop, en K ook dikwijls, maar K loopt wel om via de afgelegen betzetmelders. J en K (het digitale rijstroompaar, tot een paar ampère) lopen niet meer parallel, maar lopen via grote lussen ver van elkaar. Elektrisch is dit correct, maar doordat de digitale rijstroom (tot een paar amperes) via een grote lus stroomt, zal het ook elektro-magnetische straling veroorzaken, wat op in de buurt liggende signaalleidingen kan inwerken met eventuele gevolgen, tot zelfs spookmeldingen.

Beter is om ringleiding de ketting van bezetmelders te laten volgen. De J en K lijnen lopen best zo veel mogelijk parallel, dicht tegen elkaar (vb cote-a-cote of licht getwist) over de hele lengte, van booster tot spoorsectie. Op deze manier zullen de elektro-magnetische straling van heen- en teruglijnen elkaar neutraliseren. In de buurt liggende signaaldraden zullen amper last ondervinden van de ringleiding, maar vermijd wel om signaaldraden en ringleiding parallel naast elkaar te leggen (vb niet in dezelfde kabelgoot).


Er zijn nog ander varianten om de bezetmelding door te voeren, met z'n eigen problematiek, maar het hier boven aangehaalde voorbeeld beslaat het overgrote deel van de modelbanen met de klassieke geïntegreerde bezet-/terugmeldmodules.

Maar sta open voor elke kritiek, aanvulling of correctie.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

pandur

Michiel ,
Een zeer goede schets voorstelling ,
ik ben volledig met je eens !

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Ben

Citaat van: Michiel op 05 februari 2018, 10:43:12 AM



Er zijn nog ander varianten om de bezetmelding door te voeren, met z'n eigen problematiek, maar het hier boven aangehaalde voorbeeld beslaat het overgrote deel van de modelbanen met de klassieke geïntegreerde bezet-/terugmeldmodules.


Wat in bovenstaand mist is de voedingslijn K waarmee niet gedetecteerde delen van de baan worden gevoed: stukken spoor zonder detectie, wissels etc., doorgaans via een compensatie brugcel.

Verder is dit weer zo'n onderwerp als vele, er is geen probleem dus laten we er maar eens eentje verzinnen: elektromagnetische straling. ;D ;D

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Citaat van: Ben op 05 februari 2018, 11:13:56 AM
Wat in bovenstaand mist is de voedingslijn K waarmee niet gedetecteerde delen van de baan worden gevoed: stukken spoor zonder detectie, wissels etc., doorgaans via een compensatie brugcel.
Dat doe je volgens hetzelfde principe, en daarbij zijn er twee mogelijkheden:
1. je gebruikt 1 centrale diodeschakeling die een aparte draad van de ringleiding voedt. Die draad volgt dezelfde route als de andere draden.
2. Je voedt de secties uit de rode K-draad met per sectie een eigen diodeschakeling. Ook in dat geval volgt de draad dezelfde route.

De tekening van Michiel illustreert mooi het principe dat ik aanhang: houd de heen- en retourdraad bij elkaar. Er is geen enkel aanleiding om het anders te doen.
Op mijn eigen spoorbaan volg ik dit principe in het ultieme, alle draden, zowel voedingen als sturingen en terugmeldingen zitten in één bundel.

Michiel

Speciaal voor Ben, omdat het verzinnen van problemen ook een kunst is (  ;) ), de aangevulde versie met centrale diodeschakeling. Ik zie de meesten 1 enkele diodeschakeling gebruiken voor de voeding van alle niet-gedetecteerde secties, maar de splitsing kan in feit overal gedaan worden, zoals Klaas al aangaf.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik werk zelf met aparte diodeschakelingen per sectie omdat ik dat overzichtelijker vind. Een sectie wordt òf via een bezetmelder, òf via diodes gevoed.

Ben

Citaat van: Michiel op 05 februari 2018, 11:49:44 AM

Speciaal voor Ben, omdat het verzinnen van problemen ook een kunst is (  ;) )


Nou nee, ik verzin ze niet.  ;D

Je zegt dat bij terugmelding de ringleiding NIET MEER het sporenverloop volgt. Je hebt dat nu gecorrigeerd. En Bert Modelbouw stelt de blanke ringleiding ter discussie alsof dat niet mag en roept iets vaags over antennewerking.

Hier heeft elke boostersectie een diodeschakeling wat voorts een voedingsleiding wordt, samen met J (bruin) en samen met de K voedingen van alle stroomdetectieprinten.