bouwverslag: NMBS stoomstel type 500 - witmetaalkit Langley (N)

Gestart door Michiel, 03 februari 2018, 13:44:09 PM

Michiel

Deel 1

Vandaag begonnen aan een project dat al een paar jaartjes in de lade ligt: het stoomtreinstel type 500 van de NMBS zoals het op de lijn 160 tussen Brussel-Luxemburg en Tervuren heeft testgereden in de jaren '30.


Het stoomstel net voor de verscheping naar België

Ik vertrek van de witmaalkit van Langley, wat een redelijk goed model is van het Engelse Sentinel stoomstel waarvan de NMBS 3 exemplaren heeft aangeschaft.

Deze kit is meteen mijn vuurdoop met het solderen van witmetaal. Ik gebruik hiervoor speciaal witmetaalsoldeersel en een regelbare soldeerbout met temperatuur op ongeveer 100°C (draaiknopindicatie op mijn bout).

Eerst begin ik met het samenstellen van de wanden en het dak opdat ik een basisgeheel heb waarmee ik kan verder puzzelen. De delen worden ontbraamd met een klein vijltje. Het is proefpassen tot het mooi aansluit. Witmetaal is nogal buigzaam, en de stukken in de doos zijn niet echt strak recht en egaal kwa wanddikt. Hier en daar wat bijvijlen opdat het goed past is nodig. Het is ook kwestie om met met zachte dwang de wanden mooie te laten aansluiten zodat de naad helemaal dicht is.

De delen worden op hun plek gehouden met een druppeltje secondelijm. Eenmaal voorlopig vast, soldeer ik de delen aan elkaar. Het geheel is nog erg ruw, met bramen en kieren, maar het opschonen van de kast moet nog gebeuren.





Volgend deel? Wanneer ik zin heb, we zien wel hoe het project silletjesaan vordert...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deel 2a

De bodemplaat is 1 mm styreen zodanig uitgeneden dat ze net binnen in de kast past. Langs de motorzijde worden de uitsparingen gesneden om de motoreenheid met wielen te ontvangen. Ik gebruik hier een Tomytec HM-01: geen ervaring mee, geen idee of het degelijk is, maar het past wel mooi op de plaast van de stoommotor, en het hele interier blijft vrij.

Langs de ander kant komt een gerecupereerd draaistel van een rijtuig. In dit geval een Engels rijtuig dat ongeveer hetzelfde type draaistel heeft als het origneel.

Maar als alles samen wordt gepast, is het duidelijk dat het niet goed is.





Het model staat veel te hoog op de poten, en de draaistellen staan niet in het midden, maar beide iets links! De helft van 14mm is toch 7mm? Ergens verkeerd gemeten, vrees ik. Dus opnieuw, maar dan beter. Dat is wel voor een volgende keer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Alweer een leuk project Michiel,
nog eentje om te volgen en dingen van op te steken :-)

Wat ik wel leuk vind is uw deel 1 waar je vermeld het volgende deel is voor???
En 3u later hebben we deel 2 :-)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007



Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Michiel ook dit is weer een leuk project van jou. Ik volg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Bedankt voor jullie appreciatie, heren. Het doet steeds plezier wanneer het ook forumgenoten kan boeien.

Deel 2b

Ik heb de bodemplaat opnieuw gemaakt, maar nu met de wielen meer verzonken. En meteen ziet het model er veel evenwichtiger uit. Kwa positie lijkt dit goed. Nu kan ik in de kap ribben plaatsen om de bodem tegen te laten liggen. Hier op de foto ligt het nog los samen.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

guy holbrecht

Michiel,

Dat komt hier wel goed. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gr.
Guy

Herwig

Tof    'trammetje' .   Nog vanavond voor 't slapengaan deel 3a, b en c ?
( 't is anders wel wandelweer, eigenlijk...)

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Michiel

Thanks!  :) En vandaag wat minder tijd gehad, dus geen deel 3a b en c.  ;D

Deel 3


Schotten aangebracht op de bodemplaat, als compartimentscheiding en meteen ook om de hoogte van bodemplaat goed te krijgen. 't Is wat prutsen, maar we komen er wel. De schotten staan nog niet vast. Nadien heb ik de kieren van witmetaalkap dichtgesmeerd met putty. Dat ziet er meteen een stuk homogener uit, ipv aan elkaar gelijmde stukken. Ik zie nu op macrofoto dat ik de naad van de dakrand nog eens mag overdoen. Die is nog niet helemaal dicht. Ik heb ook een paar gietbramen met een vijltje verwijderd.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

NU-Cast heeft ooit een schaal OO versie uitgebracht van deze Sentinel als kit. Voor Half-nullers misschien een optie om er ook een Belgisch stoomrijtuig type 500 van te maken?



Ik heb niet veel verder geprutst aan m'n model: wat detailleren, wat bramen wegvijlen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

De bouw van type 501 staat in msm 168-169-170.
Daar wordt een gemaakt uit plasticard.

Staat bij mij nog op de planning...