Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

bouwverslag: NMBS stoomstel type 500 - witmetaalkit Langley (N)

Gestart door Michiel, 03 februari 2018, 13:44:09 PM

Michiel

Dat was inderdaad een heel mooi bouwverslag, erg zorgvuldig en punt voor punt uitgelegd en geïllustreerd. Geeft goesting.

Ondertussen heb ik het "ding" zonder motor even achter een locomotief gehangen, en de baan rond gesleurd. Het bolt prima, gaat door alle bochten en wissels, blijft nergens achter haken. Dat is dus goed.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007


59erke

Hoe viel het solderen van witmetaal mee ?

Trouwens even off topic wit metaal of messing solderen is dat hetzelfde of zijn er toch verschillen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

philippe_007

verschil in temperatuur en materiaal dat je gebruikt om te solderen,
wit metaal best rond de 100° en met speciaal soldeersel voor lage temp.
messing kan je dan weer op normaal temp met tin/lood solderen.

Michiel

Voor wie het ook eens wilt proberen om een NMBS stoomrijtuig type 500 te maken in schaal N, er wordt momenteel (nog 3 dagen) een Sentinel witmetalen kit van Langley aangebonden. Het is zonder chassis. Die moet zelf voorzien worden.

https://www.benl.ebay.be/itm/LANGLEY-L-N-E-R-N-GAUGE-SENTINAL-STEAM-RAILCAR-WHITE-METAL-KIT/153034983709?hash=item23a198891d:g:-QUAAOSwp41bBuBi
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deel 4

Vandaag heb sleepcontacten aangebracht langs de kant van het motordraaistel, en de motor gemonteerd. Tijdelijk werd een decoder aangesloten, en het stoomstreinstel werd op de baan gezet. Het deed het verbazend goed! De motor is eigenlijk verassend stil. De decoder moet nog bijgeregeld worden opdat deze kleine speelgoedmotor een lineaire snelheidskurve heeft, maar voor de rest, niet slecht. Wat schokkerig bij laag toerental, maar dat krijg je er gratis bij voor de (lage) prijs.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BC911

Inderdaad een mooie vooruitgang. Ik ben vooral benieuwd hoe goed je die motor afgesteld krijgt met een decoder. Heb hier dezelfde liggen voor een projectje, maar langzaam wil die voorlopig niet gaan ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

#24
Echt langzaam als in "kruipen" doet ie niet. Maar rustig optrekken en afremmen doet ie redelijk. De motor (Tomytec TM-TR02) is wel wat knorrig, maar voor de rest heel bruikbaar voor het geld. De decoder is een Viessman5240, ook al een goedkoop ding van net geen €20. Samen trekken ze blijkbaar hun plan. Mogelijk dat met het regelen van de parameters het nog iets beter te krijgen is? Ik heb het nog niet geprobeerd.

Hier is een kort filmpje van hoe het model op het moment rijdt:

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

BC911

Ja, dat is meer dan behoorlijk. Moet ik mijn instellingen van de decoder maar een keer gaan nakijken. Wel is het model waarvoor ik het gebruik en stuk lichter in gewicht, dus misschien speelt dat ook wel mee. Bedankt voor het filmpje, daar zat ik een beetje op te wachten  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

Ik heb alle witmetalen detailonderdelen aangebracht en vastgekleefd met secondelijm. Nu kan ik de kast eens grondig maar voorzichtig ontvetten.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

renstimpie

N-Spoor van de bovenste plank!   ;)   Zalig dat je alles zo historisch correct wil doen.  Zo'n onderwerpen boeien mij enorm.

Tim