Een locomotief, is dat een vrouwtje of een mannetje ?

Gestart door Herwig, 31 januari 2018, 19:21:51 PM

DelticPower

Een lok is mannelijk. Kijk maar bij de opschriften. Bij het type van de tripleklep staat "LU.L" oftewel LU tripleklep voor Lokomotieven. Dus als de lok zelf al aangeeft dat hij mannelijk is, moeten we dat maar aannemen, alle taalgebruik ten spijt.
Sorry voor mijn taalgebruik.

Groeten Jan

Alberke

Ge moet er eens mee schudden; als het rammelt is het een manneke!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

#17
aan Gerolf,

Verkleinwoorden, onzijdige het-woorden,  dat blijft vermoedelijk nog wel even zo wat het lidwoord betreft.
Maar het punt is dat sommigen tegenwoordig blijkbaar  niet  meer zeggen :
het meisje dat ...     het museum dat...      het kasteel dat       het station dat....     het wiel dat...    het dorp dat ...   het rond punt dat...

Nog een meevaller dat     wier, wiens, diens     niet meer of nog nauwelijks wordt gebruikt...
De locomotief wiens/wier wielen niet meer rond zijn ....(?)

Herwig

aan Jan DelticPower,

Klopt het dat u in een tekst of opschrift een argument heeft gevonden ten gunste van een mannelijke locomotief ?

Gerolf

Ik heb het idee dat het "hermafrodiet" zijn van een locomotief afhangt van de associatie:
- als een locomotief wordt beschreven als stoer, krachtig, ... is hij mannelijk
- als een locomotief wordt beschreven als mooi gevormd, prachtig beschilderd, ... is hij vrouwelijk

... om maar aan te geven dat ik geen zekerheid heb  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Citaat van: Herwig op 01 februari 2018, 10:51:07 AM

Maar het punt is dat sommigen tegenwoordig blijkbaar  niet  meer zeggen :
het meisje dat ...     het museum dat...      het kasteel dat       het station dat....     het wiel dat...    het dorp dat ...   het rond punt dat...

Nog een meevaller dat     wier, wiens, diens     niet meer of nog nauwelijks wordt gebruikt...
De locomotief wiens/wier wielen niet meer rond zijn ....(?)

...dat... wordt hier zeker nog gebruikt (Oudenaarde-Brakel regio)

maar wier, wiens, diens is mijn gedacht nooit gebruikt geweest in de zin van wat jij als voorbeeld geeft Herwig.
Mijn buikgevoel, en ik heb vrij veel buik, zegt dat die woorden vervangers waren voor "van wie" en "van den dienen" en dus enkel werden gebruikt voor verwijzingen naar personen. Alléé, zo lijk ik het me toch te herinneren.

Dirky

Citaat van: Gerolf op 01 februari 2018, 11:17:33 AM
Ik heb het idee dat het "hermafrodiet" zijn van een locomotief afhangt van de associatie:
- als een locomotief wordt beschreven als stoer, krachtig, ... is hij mannelijk
- als een locomotief wordt beschreven als mooi gevormd, prachtig beschilderd, ... is hij vrouwelijk

... om maar aan te geven dat ik geen zekerheid heb  ::)

lijkt me een zeer juist gegeven; ik ga nogal vlug "hij" gebruiken omdat ik die dingen technisch machtig vind. Onze forum-makker 3rail ziet in alles waar wieletjes onder staan "de schoonheid" en spreekt uitsluitend van "ze" en "haar". En dat komt voor ons, die de machines als stoer aanzien, heel ongemakkelijk over.

Klaas Zondervan


Rangeerduivel


Herwig

#24
Bijvoorbeeld:   daar op de spoorberm bolt een fraaie, gestroomlijnde, mooi geschilderde locomotief.
>     "Hij is vrouwelijk"    (citaat Gerolf)              en misschien nog  "snel"   ook ?

Als samenvatting van het m/v-vraagstukje is deze uitspraak van Gerolf wel erg geschikt.

Kwestie is, denk ik,  dat een locomotief, door ons liefhebbers, soms te pas & te onpas wordt vermenselijkt.
Dan krijg je van die dingen:     de locomotief  wier/wiens   gele lijnen op de snoet pas werden herschilderd ....

Herwig

#25
aan Dirky,

En hoe noemen ze aan de Katten- en Wolvenberg een locomotief:     een dametje of een heertje ?
Als we voorbije zondag daarboven gezellig-sportief liepen te ploeteren, zagen we in de diepte een trein rijden over de brug.
Maar het was een elektrisch stelletje, geen locomotief m/v .

just4fun

Citaat van: Herwig op 01 februari 2018, 10:51:07 AM
Maar het punt is dat sommigen tegenwoordig blijkbaar  niet  meer zeggen :
het meisje dat ...     het museum dat...      het kasteel dat       het station dat....     het wiel dat...    het dorp dat ...   het rond punt dat...
Dit komt, denk ik, door de vele van geboorte anderstaligen die Nederlands leren (dat heb je ook in andere taalgebieden waar "nieuwe" anderstalige inwoners de lokale taal moeten leren).
Voor Nederlandstaligen is het ook moeilijk om het geslacht van een woord te "kennen" in een vreemde taal (is het "le table" of "la table" en vooral: waarom?).
Het geslacht van een woord wordt doorgegeven/ingegeven met de paplepel.
"De jongen die ..." of "het meisje dat ..." wordt gebaseerd op spellingsregels maar als je die niet meekrijgt van heel erg kleins-af, leer je dus foute dingen (of zoals velen het dan zeggen: taal leeft  ;) ).
Paul

DelticPower

#Hallo Herwig, op alle loks staat op de buitenkant aangegeven welk type tripleklep in het remsysteem aanwezig is. Ook staan er de remgewichten in de P en in de G stand bij.
Dit tabelletje is altijd aanwezig.
Kan helaas geen foto plaatsen.

Groeten Jan

Chrisrail

#28
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Dirky

Citaat van: Herwig op 01 februari 2018, 12:45:59 PM
aan Dirky,

En hoe noemen ze aan de Katten- en Wolvenberg een locomotief:     een dametje of een heertje ?
Als we voorbije zondag daarboven gezellig-sportief liepen te ploeteren, zagen we in de diepte een trein rijden over de brug.
Maar het was een elektrisch stelletje, geen locomotief m/v .

ik heb er nog eens goed over nagedacht hoe we het vroeger zouden gezegd hebben toen ik nog onbevlekte "Oudenaerdist" was en feitelijk zouden het de volgende zinnekes geweest zijn:
> voor de locomotief die afkomt: s'eh doar (ze is daar)
> voor de trein: ie eh doar (hij is daar)

Aan de Kattenberg en den Wolvenberg (Ename en Volkegem) zal 't wel ook zo geweest zijn :-)