Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Spelling

Gestart door Alberke, 29 januari 2018, 18:58:02 PM

Alberke

Citaat van: PeterC op 29 januari 2018, 22:46:29 PM
Hugo,
Dit draadje slaat vermoedelijk op één of andere opmerking?  Ik kan niet volgen...  Een link waar het op slaat?




Spelling...  Ik betrap me er steeds vaker op dat ik fouten schrijf.  Beroepshalve laat ik mijn teksten steeds vaker nalezen op 'kemels' en op mijn telefoon staat die (verdoemde) autocorrectie UIT!  Meer miserie dan wat anders met die outokoreksie  :D




Citaat van: doomslu op 29 januari 2018, 22:42:41 PM
...En nog iets: een lok is een bosje haren...

In mijn jonge jaren en een bosje haar...  Slaapwel  ;)

Gewoon: een flagrante spellingfout steekt me in het oog als een vinger, en liever dan de schrijver op de vingers (of tenen) te tikken , hou ik het algemeen.
Ik bedoel maar dat elementaire d-t fouten zo simpel te vermijden zijn. Een tekst zonder fouten aanbieden toont toch aan de lezer dat je tenminste aandacht hebt besteed aan je antwoord.
En Philippe, ik kan me indenken dat we toch allemaal hebben leren schrijven zonder fouten in de lagere school. Om er nu de stelling van Pietje Gras bij te sleuren is er wel wat over!  :)
Maar ja, de moderne media hé! Allemaal niet belangrijk.
Onlangs nog in een reclamefilmpje voor een dure auto: "knoppen zijn voor aan een jas"! Nee mevrouw, dat zijn knopen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 29 januari 2018, 22:42:41 PM
En nog iets: een lok is een bosje haren. Een loc is de afkorting van locomotief.

Nog maar best ook hé Luc, zie je ons allemaal al met een stoomloc in ons broek rondlopen.... ;D ;D :-\

;)

philippe_007

Citaat van: Alberke op 29 januari 2018, 23:59:08 PM
Citaat van: PeterC op 29 januari 2018, 22:46:29 PM
Hugo,
Dit draadje slaat vermoedelijk op één of andere opmerking?  Ik kan niet volgen...  Een link waar het op slaat?




Spelling...  Ik betrap me er steeds vaker op dat ik fouten schrijf.  Beroepshalve laat ik mijn teksten steeds vaker nalezen op 'kemels' en op mijn telefoon staat die (verdoemde) autocorrectie UIT!  Meer miserie dan wat anders met die outokoreksie  :D




Citaat van: doomslu op 29 januari 2018, 22:42:41 PM
...En nog iets: een lok is een bosje haren...

In mijn jonge jaren en een bosje haar...  Slaapwel  ;)

Gewoon: een flagrante spellingfout steekt me in het oog als een vinger, en liever dan de schrijver op de vingers (of tenen) te tikken , hou ik het algemeen.
Ik bedoel maar dat elementaire d-t fouten zo simpel te vermijden zijn. Een tekst zonder fouten aanbieden toont toch aan de lezer dat je tenminste aandacht hebt besteed aan je antwoord.
En Philippe, ik kan me indenken dat we toch allemaal hebben leren schrijven zonder fouten in de lagere school. Om er nu de stelling van Pietje Gras bij te sleuren is er wel wat over!  :)
Maar ja, de moderne media hé! Allemaal niet belangrijk.
Onlangs nog in een reclamefilmpje voor een dure auto: "knoppen zijn voor aan een jas"! Nee mevrouw, dat zijn knopen!

Hugo,
We hebben allemaal leren lezen, schrijven en rekenen.
En toch zijn er mensen die spellingproblemen hebben (zoals ik bv)
Of zijn er mensen die geen snars meer weten van wiskunde, scheikunde, fysica,...
Iedereen heeft zijn meerwaarde.
Als jij liever hebt dat iemand zich bij het antwoorden van een vraag zich concentreert op een correct geschreven antwoord ipv een relevant antwoord dan is dit uw keuze, ik heb liever een relevant antwoord waar er een spellingfout in staat.
Ik apprecieer dan de vakkennis en niet zijn taalkunde

PS: Is het niet een tros haren ipv een lok haren ???? ;-)


nederbelg

Sppelling, pffff

Er zijn ergere dingen in de wereld.
Er zijn mensen die dit lezen en dan nooit meer een bijdrage sturen.
En dat zijn mensen die kunnen bouwen!
Dus bijd ff op je tandden als je zo'n bericht leezt.

Dave

Dirky

Ik kreeg ooit een reclamefolder van een muziekschool in de bus. Ik heb dat velletje papier prompt teruggestuurd, met dikke rode stift maar liefst 7 spellingsfouten verbeterd. En dat van een "school"!
De laatste jaren heb ik me veel moeten uitdrukken in andere talen en heb dan ook snel gemerkt dat het maken van taalfouten in alle landen "in" is. Ik kan bijna stellen dat ik in elke email die ik krijg uit Duitstalige landen wel ergens een fout staat. En wees gerust, in elke email die ik verstuur in een andere taal dan het Vlaams, zullen ook wel fouten staan.
Maar ik kan ook stellen dat we met inbegrip van die taalfouten vaak serieuze zaken doen. We verstaan elkaar, en dat is het essentiële, niet?

Hugooke, ik denk dat wij ons als oudere generatie te vaak willen vastklampen aan waarden die echt geen noodzaak zijn. Leuk iets te lezen zonder taalfouten, maar ook leuk iets te leren van mensen die het iets minder nauw nemen. We zijn vandaag 2018.

PS: kleine anekdote: Mijn kleinzoon (12j.) is een boeken-maniak. Heeft al meer boeken gelezen dan ik in mijn hele leven en hij is dan ook een taal-maniak. Zijn mama is onderwijzeres in het 6de leerjaar, m.a.w., ook een "dt" madam. Hij glundert nog steeds van één fout waarop ie zijn mama heeft betrapt.
Voor een spreekbeurt "Nederlands" heeft hij een tekst gebruikt die hij hier van het forum heeft geplukt, zijnde een zin van maar liefst 124 woorden zonder punten of komma's. Dat heeft hij gebruikt als voorbeeld voor onverstaanbare tekst...

dani

ach, ik kan het nog voor een gedeelte op mijn lichte vorm van dyslexie afschuiven....   Ook al herlees ik 2 of 3 keer, soms slipt er nog eentje door.
Zeker als ik gehaast of nerveus ben.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Wat mij stoort is dat er op een modelspoorforum een topic gestart wordt over taalfouten (daar zijn andere forums voor). En dat er nog op gereageerd wordt (nu doe ik het zelf ook zeg...  ;) )


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

In mijn teksten sluipen ook veel ongewilde fouten, die ik er met het herlezen niet zo meteen uithaal. Ik lees vaker wat ik wil lezen, dan wat er werkelijk staat. Aandacht voor spelling is een maat voor het respect dat we tonen, maar foutjes vergeef ik zonder meer, met een knipoog, bij wijze van spreken.

Ik steek meer aandacht en tijd in het formuleren van een zin opdat het niet te gauw verkeerd kan geïnterpreteerd worden. Zonder gelaatsuitdrukking en zonder gebaren is een zin snel ook fout te interpreteren, en krijgt men gauw onbedoeld een agressief antwoord. Dus de manier waarop ik commentaar geef is meestal met volzinnen en uitgebreidde verwoording van wat ik bedoel. Kort afbreken van: "dat trekt op niks" komt steeds verkeerd aan bij de ontvanger. Ik zal omschrijven waarom ik het niet goed vind, en dat wordt meestal wel goed onthaald.

Geschreven omgangstaal is niet alleen een juiste spelling.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

Ach
Ik tiep Nederlands en dat wijkt wat af van Belgisch.
Ik probeer blind te tiepen.  8)
Ik had een asci toetsenbord en nu een qwerty.
Ik typ sneller dan ik denk.
En zo zijn er nog veel zaken.
Belangrijk vind ik we respecteren elkaar. En ach die ?/d/t ja het is slordig, maar niet schokkend.
Het gaat om de boodschap. Modelbouw.
Er zijn hier op het Forum, naast vlaamingen, ook Nederlanders, duitsers, Luxemburgers en waalen. Dus proberen we Beschaafd Belgisch te typen.
(Al heb ik soms wat moeite met woorden. Kuizen, Bollen, etc. :) )
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Herwig

Forum-PB aan Michiel

Alberke

Veel reacties op verschillende punten.
Dat dit niet thuishoort op dit forum? Tja, daar kan ik er ook wel een tiental andere van aanduiden.
Ietwat PC of tablet, of zelfs je webbrowser heeft toch een ingebouwde spellingcontrole?
Het is vergeeflijk dat je taalfouten of kromme zinnen schrijft als de boodschap maar over komt?
De volgende keer dat je bij de slager een halve kilo gehakt koopt, en hij kwakt die zo in je hand, moet je ook niet verontwaardigd zijn, je hebt toch je gehakt? Waarom moet daar een verpakking rond?
Die laisser-aller  mentaliteit is nu juist wat er mis gaat in de huidige maatschappij. We hebben het altijd maar over "respect" en "waarden", maar passen de hoogte van de lat wel aan onze eigen waarden aan.
Hier wordt bijvoorbeeld wel gezeurd over een handgreep die misschien wel of niet juist staat op een locomotief.
Taal is het middel dat we hier gebruiken om met elkaar te communiceren, laten we het dan op een correcte manier gebruiken.
En dat er al eens een fout door de mazen glipt kan ik begrijpen, maar er zijn er die je zo simpel kan vermijden, zoals de vervoeging.
Mij stoort het, en het leidt mijn aandacht af van de boodschap.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

philippe_007

Hugo,

ben niet volledig akkoord,
dat een professionele schrijven (journalist, redacteur...) foutloos schrijft is een must, zou zelf beschaamd zijn moest ik het zijn en fouten schrijven.
Des een zelf respecterende beenhouwer zal zijn vlees niet zo geven, maar mooi verpakt zodat hij kwaliteit kan leveren.
Maar je kan nu niet verwachten dat die zelfde beenhouwer op een factuur alles foutloos gaat schrijven.
Wat is het belangrijkste?  Een foutloze factuur of kwalitatief gesneden vlees?

Spellingscontrole in de apps halen er effectief veel fouten uit, maar ver van allemaal.
Als ik schrijft met dt dan valt de spelligscontrole er niet over....

thor

ik kan Alberke geen ongelijk geven, het juiste taalgebruik is essentieel voor een goede communicatie op dit forum.  Foute spelling gebruiken en goedkeuren is lak hebben aan fatsoen.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Dirky

Citaat van: Geert op 30 januari 2018, 09:00:04 AM
Wat mij stoort is dat er op een modelspoorforum een topic gestart wordt over taalfouten (daar zijn andere forums voor). En dat er nog op gereageerd wordt (nu doe ik het zelf ook zeg...  ;) )


Geert

ik ventileer ook graag mijn mening over dergelijke zaken. Voor mij is dit forum een weg naar ontspanning... net zoals ik vroeger mijn stamcafé had  :)

Draadje zou echter best verhuizen naar de babbelhoek. Daar past het tussen alle niet-trein gerelateerde onderwerpen.

efl045

Vreemd dat Alberke er niet over valt dat dit item in een volledig verkeerde rubriek staat, ik snap alleszins niet wat dit hier staat te doen...
Hoort dit niet thuis in de babbelhoek of zo iets, want met modelspoor heeft dit toch niks te maken?
Behalve dat hij zelf de naam van een BV in modelspoorland verkeerd schrijft en dat dan weglacht...

En Dirky was mij een fractie van een seconde voor ;-)